Alltså, alla är väl övertygade om att just deras valp är ett geni, men jag tror ändå att min faktiskt är det. Och inte på något vanligt hundsätt (eller tja, 12 veckor gammal kan han faktiskt "sitt", åtminstone ibland) utan han har knivskarp koll på när det är helg och vardag. På vardagar snusar lilla valpen lugnt och nöjt i sin bädd, vid 7 behöver jag gå upp och jobba och då tvingas även han upp och ut. Men så fort helgen kommer, då jäklar ska dagen dra igång någon gång runt 6. Och idag, midsommar, så kan man tro att han skulle låta lura sig, men nej! Valp hade listat ut att matte var ledig trots att det var fredag, så klockan 5 smygstartade dagen med lite pip och uppmärksamhetstörst, för att sen fullbordas lite efter 6 med krav på att dagen skulle dra igång :meh:


Lilla geniet Visa bifogad fil 52810

Louie är mer förutsägbar, uppstigning senast 04.45 varje morgon :laugh: underbart....
har fått väldigt mycket gjort redan idag i alla fall :D

106B1A8A-C5F1-4D42-8253-5FB638A78425.jpeg
 
Jag får väl lägga in henne här med då :)
Min egen uppfödda Heffaklumpens Eld Och Lågor - "Elda". Hon stannar kvar här :love:
En tös med härlig attityd, framåt, självsäker, orädd och mycket social. Dessutom ser hon ut att utvecklas väldigt bra, förutom att hon är bland det sötaste jag lyckats föda upp i heelerväg :D

Nu 6,5 vecka ung och söt som socker. Låt er inte luras av uppsynen :angel:
IMG_4247.jpeg
 
Försöker med en bild nu.

Helix och Åysan.JPG


Än så länge flyter det på bra. Helix börjar värma upp lite och de busar lite ibland. Han vaktar mindre och mindre. Hon verkar inte bry sig så mycket hon hans försök att vakta leksaker. Hon är galet hungrig och försökte sno hans frukost imorse när hon ätit sin egen. Vi har haft lite gäster över midsommar och hon helt obekymrad om främmande människor och charmar alla.

Nu börjar en tid av miljöträning och lite grunder. Idag gick vi en sväng i byn. Trafik är lite konstigt tycker hon så det får vi jobba på. Vi har även introducerat klickern med en minipass, den kommer hon nog lära sig snabbt. Sen är det mest bus och sömn.
 
Louie tog midsommarfirandet med ro. 4 barn i åldern 1-6 år som lekte högljutt och vilt, medan han sov under bordet, var med dem
och lekte, tuggade lite ben och tyckte det var allmänt chill att hänga hos grannen.

Framåt kvällen däckade han gött i min famn, efter lite tvångsgos när han fått ett mindre överslag pga övertrött :p
3CDA6A28-BACD-4608-AF2F-F2EBE454CC4C.jpeg
 
Sover bra på nätterna men bits jäkligt hårt och ofta i benen/fötterna7byxorna gör vår valp. Hon är precis som man kan förvänta sig att ett valp ska vara men att inte ens kunna gå runt i sitt eget hem utan att ha en galning hängandes i kläderna tar lite på tålamodet. Hon visar samtidigt allt bättre leklust även med leksakerna vilket är härligt. Vi får öva på vad som är leksaker och vad som inte är det :crazy: Matlusten är enorm, har aldrig haft en så hungrig valp :D
 
Se där. En första glimt av humör. :D

Han fick två bullar Mush och när han stod vid skålen promenerade katten förbi. Han gjorde ett utfall och gläfste.
Nu är katten rätt avslappnad och dessutom en bit större än Torsten så det var inget att oroa sig för. Men mesen börjar bli lite vuxen.
 
Lille valp är nu snart 14 veckor gammal. Vaktinstinkten har börjat vakna till liv, men han är nog den sämsta vakthund jag har träffat. Han skäller inte på hantverkare som går rakt in i huset med egen nyckel, inte när det ringer eller knackar på dörren eller när vi får gäster. Däremot skäller han ut sin husse flera gånger om dagen när han har fräckheten att gå runt i huset utan att först tydligt upplysa Servus om vad han håller på med :D

Ni som ska gå valpkurs med era, hur gamla kommer de vara då? Och vad tycker ni andra är lagom? Servus kurs börjar när han är 16 veckor. Först nojade jag över att han skulle vara för gammal, men nu tänker jag tvärtom att han kanske är lite för ung. Kul att vara nojig förstagångsägare :banghead:

Fortsätt väldigt hårlös, men söt!

20200620_191844.jpg
 
Lille valp är nu snart 14 veckor gammal. Vaktinstinkten har börjat vakna till liv, men han är nog den sämsta vakthund jag har träffat. Han skäller inte på hantverkare som går rakt in i huset med egen nyckel, inte när det ringer eller knackar på dörren eller när vi får gäster. Däremot skäller han ut sin husse flera gånger om dagen när han har fräckheten att gå runt i huset utan att först tydligt upplysa Servus om vad han håller på med :D

Ni som ska gå valpkurs med era, hur gamla kommer de vara då? Och vad tycker ni andra är lagom? Servus kurs börjar när han är 16 veckor. Först nojade jag över att han skulle vara för gammal, men nu tänker jag tvärtom att han kanske är lite för ung. Kul att vara nojig förstagångsägare :banghead:

Fortsätt väldigt hårlös, men söt!

Visa bifogad fil 53280
Torsten och jag ska börja kurs om två veckor. Han är då närmare 7 månader. Har inte funnits nån kurs tidigste.
 
Lille valp är nu snart 14 veckor gammal. Vaktinstinkten har börjat vakna till liv, men han är nog den sämsta vakthund jag har träffat. Han skäller inte på hantverkare som går rakt in i huset med egen nyckel, inte när det ringer eller knackar på dörren eller när vi får gäster. Däremot skäller han ut sin husse flera gånger om dagen när han har fräckheten att gå runt i huset utan att först tydligt upplysa Servus om vad han håller på med :D

Ni som ska gå valpkurs med era, hur gamla kommer de vara då? Och vad tycker ni andra är lagom? Servus kurs börjar när han är 16 veckor. Först nojade jag över att han skulle vara för gammal, men nu tänker jag tvärtom att han kanske är lite för ung. Kul att vara nojig förstagångsägare :banghead:

Fortsätt väldigt hårlös, men söt!

Visa bifogad fil 53280
Jag tror det blir bra med att han är 16 v :). Valpkurs är främst att vi ägare får tips om träning mm samt lite att valpen även delvis så smått börjar tränas på att fokusera på matte/husse med andra hundar runt om kring. De flesta valpkurser brukar vara för valpar från 3 mån till 6 mån och därefter finns slyngelkurs för de som är äldre än 6 månader.

Det står inget om ålder i kursbeskrivningen?

Som sagt, valpkurs är mkt för ägaren, både som förstagångsägare och för den som har haft flera hunda. Visst kanske orkar en lite äldre valp träna lite mer på kursen men den mesta av träningen sker ändå "hemma" för valpens del.
 
Lille valp är nu snart 14 veckor gammal. Vaktinstinkten har börjat vakna till liv, men han är nog den sämsta vakthund jag har träffat. Han skäller inte på hantverkare som går rakt in i huset med egen nyckel, inte när det ringer eller knackar på dörren eller när vi får gäster. Däremot skäller han ut sin husse flera gånger om dagen när han har fräckheten att gå runt i huset utan att först tydligt upplysa Servus om vad han håller på med :D

Ni som ska gå valpkurs med era, hur gamla kommer de vara då? Och vad tycker ni andra är lagom? Servus kurs börjar när han är 16 veckor. Först nojade jag över att han skulle vara för gammal, men nu tänker jag tvärtom att han kanske är lite för ung. Kul att vara nojig förstagångsägare :banghead:

Fortsätt väldigt hårlös, men söt!

Visa bifogad fil 53280
Så söt :love:

Jag gick med min Marvin när han var ännu yngre, han var nog bara 13-14 veckor när kursen startade. Det är ju en lättsam och kravlös kurs, vi hade mycket teori (= gosa i knät eller på filt) och lätta övningar med fokus på kontakt och uppmuntran. Instruktörerna brukar vara bra på att anpassa nivån till individerna i gruppen :) Jag är nöjd med att vi började gå kurs tidigt så att han blev van vid kurssituationer och att ha andra hundar i närheten. Jag tycker 16 veckor låter som en bra ålder för valpkurs! :)
 
Ni som ska gå valpkurs med era, hur gamla kommer de vara då? Och vad tycker ni andra är lagom? Servus kurs börjar när han är 16 veckor. Först nojade jag över att han skulle vara för gammal, men nu tänker jag tvärtom att han kanske är lite för ung. Kul att vara nojig förstagångsägare

Som aktiv på min SBK klubb så skulle jag säga att 16 v inte är någon fara :)

Vi har förvisso bara en nedre gräns och har valpar från 3 mnd till 10 mnd. Tror vi haft några som till och med varit ett år. För att de hos andra klubbar inte fått plats och sen halkat utanför åldersspannet. Funkar ändock bra :)
 
Jag väntar fortfarande. Livet gjorde en helomvändning med skilsmässa för en tid sedan men nu är livet tillbaka på en bra stig igen. Ska på husvisning nästa vecka, vore skönt om det kunde bli ett eget hus innan det blir valp.

Ska träffa en uppfödare på tisdag nästa vecka. Skulle åkt upp för 3 månader sedan men fick avboka när livet blev som det blev. Men det fanns plats i kön fortfarande så blir en tripp helt enkelt.

Står på kö efter samma tik som gick tom i vintras men hon blev akut sjuk tidigare i veckan och behöver kolla med uppfödaren om hon skjuter parningen till våren eller hur hon planerar att göra.

Gud, ge mig en valp bara :rofl: känner mig dessutom otrogen när jag kollar på andra kombinationer än den ursprungliga planen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 764
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 086
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 478
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp