Valp 2021 - del 2

Roxy har förresten kommit in i någon slags spökålder. Speciellt när det är mörkt ska man morra och gruffa åt allt möjligt, och hon kan sitta och stirra rakt ut i luften ganska länge emellanåt. Fokuset är sisådär också, hon är superduktig ibland och ibland är hon på en annan planet :angel:
 
F9B32D42-33CC-4E8E-8DC0-F292C5F99F80.jpeg
4,5 månad imorgon 🖤
 
Nu har vi gjort utställningsdebut! Hahahaha asså herregud när jag gick in i hallen med mitt lilla kräk.... Han var som en tromb, kompisen bara skrattade och sa att det såg ut som jag kommit in med en helikopter. :rofl: Som mest var väl en tass i backen i taget.... Men han lugnade sig efter ett tag och visade sig jättefint i ringen, med ny handler dessutom. Ingen pussattack blev det, bara vilt viftande svans när domaren skulle klämma på honom. :bump: Tur det finns köttbullar i såna lägen, annars hade domaren haft en valp runt öronen. Blev placerad etta men utan HP, med fin kritik. Superstolt över det lilla livet. :heart
 
Idag blir Izzy 4 månader, det är helt galet vad fort tiden går! 11,5 kg tung och 43 cm hög :heart
Just nu är hon inne i en "kan själv"-fas, hon är mkt mer självständig än de andra har varit och envis som en liten gris! Idag hade hon ner en blomma, samma blomma som hon varit på hundra gånger tidigare, jag blev arg och röt till och sprang dit, hon sprang snabbt därifrån så där lite lagom moloken men så fort jag går därifrån är hon där igen på samma blomma. :meh: Hon är så obrydd över det mesta, det är inte så lätt att vara mer envis än henne men det är väl bara att ta ett djupt andetag och kämpa på. Tur för henne att hon är så himla söt! :heart
258765685_4845195532197313_9188494644517833998_n.jpg
 
Vi har börjat med lite mer seriös skogsträning med syfte att hon ska våga sig iväg själv lite längre och sen lära sig att gå sina egna bakspår tillbaka till oss när hon släppt sitt spår :) I lördags gick hon inte speciellt långt från oss. Igår var bara jag och hon ute och då tillslut drog hon kanske 100-150 m ett par ggr och kom sen fint tillbaka till mig när hon släppt 🙏 Det är både sjukt kul, nervöst, spännande och roligt att ha sin första egna jakthund :love:

För övrigt så är hon väl typ rumsren, längesen det hände en olycka nu faktiskt. Man behöver inte följa med ut varje gång det är kissdags heller utan båda hundarna går ut tillsammans och gör det dom ska och sen kommer dom upp på trappan igen. Försöker lägga in ensamhetsträning både inomhus och i hundgården och det går faktiskt bra. Dom är ju oftast tillsammans men jag tycker det är viktigt att båda kan vara själva också. Underbar är hon som vanligt. Så kär i denna lilla råttan :love:
 
Idag har Tilja börjat i simskola! Vi har ett hundsim alldeles i närheten (lyx!!) och de har en speciell "kurs" för valpar under året som vill testa på. Första gången för mig också, inte bara valpen som går i skola :D

Först satt hon på rampen en lång stund och det riktigt syntes hur kugghjulen snurrade i skallen. "Varför är det en sjö inomhus? Varför har jag den här grejen på mig? VARFÖR ÄR MATTE I SJÖN??". Men när hon väl fattade var det typ det bästa som hänt sen nån uppfann skinkost. Hon var så galet söt när hon plaskade runt och försökte slippa att ta pauser för det är tråkigt. Vi fick muta henne med godis för att få upp henne :laugh:
Testade när vi var klara vad hon skulle göra om hon fick välja, då sprang hon tillbaka, hoppade i igen och simmade en sväng trots att matte hade gått upp ur vattnet så hon var själv. Så modig och verkligen typisk retriever!

IMG_20211122_150558_934.jpg
 
Idag har Tilja börjat i simskola! Vi har ett hundsim alldeles i närheten (lyx!!) och de har en speciell "kurs" för valpar under året som vill testa på. Första gången för mig också, inte bara valpen som går i skola :D

Först satt hon på rampen en lång stund och det riktigt syntes hur kugghjulen snurrade i skallen. "Varför är det en sjö inomhus? Varför har jag den här grejen på mig? VARFÖR ÄR MATTE I SJÖN??". Men när hon väl fattade var det typ det bästa som hänt sen nån uppfann skinkost. Hon var så galet söt när hon plaskade runt och försökte slippa att ta pauser för det är tråkigt. Vi fick muta henne med godis för att få upp henne :laugh:
Testade när vi var klara vad hon skulle göra om hon fick välja, då sprang hon tillbaka, hoppade i igen och simmade en sväng trots att matte hade gått upp ur vattnet så hon var själv. Så modig och verkligen typisk retriever!

Visa bifogad fil 80048
Hahaah, familjens hund (lagotto) som vi tog bort förra året simmade regelbundet för sin artros. Han hatade det! Simningen gick mest ut på att han ville till trappan och vi höll emot i en lina :D
 
Mio har passerat 13 veckor nu. Och oj så kära vi är i den lille krumeluren :love: !
Det är så mysigt att ha hund :heart .
Han har fått en för tidig julklapp, ett regntäcke att ha när han är med i stallet längre stunder. Annars verkar han inte frysa så farligt längre, det var mest första veckan.
Men så det har ju varit en väldigt mild höst här också.
20211122_180535.jpg
 
:arghh:
Mio har passerat 13 veckor nu. Och oj så kära vi är i den lille krumeluren :love: !
Det är så mysigt att ha hund :heart .
Han har fått en för tidig julklapp, ett regntäcke att ha när han är med i stallet längre stunder. Annars verkar han inte frysa så farligt längre, det var mest första veckan.
Men så det har ju varit en väldigt mild höst här också.Visa bifogad fil 80052
Ursäkta den usla bilden. Han är så svårfotad den rackarn. Han är ju aldrig still :arghh::D...
 
Orolig början på veckan här.... Valp som kräks, vägrar äta o dricka och är allmänt hängig och "off". Han fick åka till veterinären igår och blev kvar inatt. Röntgen, blodprov och nu på morgonen kontraströntgen. Inget stopp någonstans och inga andra uppenbara fel, så det är ju positivt i alla fall. Han var piggare idag och hade ätit litegrann så får troligtvis komma hem i eftermiddag, efter ytterligare vätske- och näringsdropp under dagen. Suck.... Jobbigare än att ha sjuka barn!
 
Orolig början på veckan här.... Valp som kräks, vägrar äta o dricka och är allmänt hängig och "off". Han fick åka till veterinären igår och blev kvar inatt. Röntgen, blodprov och nu på morgonen kontraströntgen. Inget stopp någonstans och inga andra uppenbara fel, så det är ju positivt i alla fall. Han var8 piggare idag och hade ätit litegrann så får troligtvis komma hem i eftermiddag, efter ytterligare vätske- och näringsdropp under dagen. Suck.... Jobbigare än att ha sjuka barn!
Nej, så jobbigt! Jag hoppas på snar bättring :heart.
 
Hahaah, familjens hund (lagotto) som vi tog bort förra året simmade regelbundet för sin artros. Han hatade det! Simningen gick mest ut på att han ville till trappan och vi höll emot i en lina :D
Haha, vilket öde :D

Hade en golden för en massa år sen som skulle simma som rehab efter skada, var på sommaren så hon simmade i sjön. Hon tyckte att det var förskräckligt onödigt med hela grejen, men var ju ändå retriever, så varje gång vi kastade dummyn suckade hon nerifrån tårna men simmade motvilligt ut och hämtade den.
 
Ni vet hur föräldrar ibland sätter en Ipad framför småbarnen som nödlösning när tid eller ork brister?

Jag startade just robotdammsugaren för att underhålla uttråkad valp. Känner likheten.
Jag gjorde just en egen aktivitetsleksak för mat så valp skulle vara upptagen av att äta liiite längre än 5 sekunder.

Tog en muffinsplåt och massa olika leksaker, bollar, Kong mm och gömde godis under några. Dels fick hon nosa sig fram till vilka som var lönt att anstränga sig för, dels fick hon jobba lite för att få fram maten 👍

Väntar bara på att hon ska komma på att hon kan lyfta plåten i ena kanten och välta ut allt 🙈😂

Stora syster hund hann äta upp sin mat i sin egen takt vilket var målet med övningen 💕
 
Jag gjorde just en egen aktivitetsleksak för mat så valp skulle vara upptagen av att äta liiite längre än 5 sekunder.

Tog en muffinsplåt och massa olika leksaker, bollar, Kong mm och gömde godis under några. Dels fick hon nosa sig fram till vilka som var lönt att anstränga sig för, dels fick hon jobba lite för att få fram maten 👍

Väntar bara på att hon ska komma på att hon kan lyfta plåten i ena kanten och välta ut allt 🙈😂

Stora syster hund hann äta upp sin mat i sin egen takt vilket var målet med övningen 💕
Prefekt ju!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 511
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp