Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en som verkligen inte rullar fram, men imorgon är det dags för henne att åka till uppfödaren och så hoppas vi att det gömmer sig ett litet gäng där inne trots allt. 😅❤️

ZkZc0Vw.jpg
 
Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?
Verkar vara olika åsikter om det. Tittade på SKKs föreläsning förra veckan och där rekommenderade de att vaccinera enbart om man haft problem med herpes tidigare. Varför vet jag inte dock.
 
Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?

Vet en tik som var vaccinerad men där 80 % av kullen ändå fick herpes (eller någon annan herpesliknande sjukdom) och dog, så det verkar inte helt 100%-igt, plus att det ju finns en risk med vaccineringen också som jag förstår det.
 
Vet en tik som var vaccinerad men där 80 % av kullen ändå fick herpes och dog, så det verkar inte helt 100%-igt, plus att det ju finns en risk med vaccineringen också som jag förstår det.
Nej, ingenting är ju en garanti - men det är ju större chans att de klarar sig med vaccin iaf.
Vad är riskerna?

Jag vet hanhundsägare som inte vill para om tiken inte vaccineras och jag börjar känna lite samma om jag skulle få förfrågan, det är ju trots allt nästan alltid hanen som får skulden om det händer något.
 
Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?
För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.
Framförallt om hunden varit ute och träffat andra hundar, gått på kurs, utställning etc. Om tiken är ung och levt relativt isolerat kan det vara bra att vaccinera men en äldre tik har sannolikt redan antikroppar mot herpes då viruset finns överallt i samhället.
Vissa väljer ändå att vaccinera vid varje dräktighet för säkerhets skull, det skyddar inte helt mot smitta men minskar mortaliteten hos valparna.
I många andra länder finns det inte ens herpesvaccin, exempelvis USA.
Det bästa man kan göra är att se till att tik och valpar lever skyddat de första veckorna, inte har kontakt med andra hundar och framförallt att omgivningstemperaturen hålls hög de första två veckorna så att valparnas kroppstemperatur aldrig sjunker, ca 27 grader ska det vara där valparna är.
Det har också varit väldigt svårt att få tag på vaccin de senaste fem åren. Stundtals har det varit restnoterat mycket långa perioder).
 
För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.
Framförallt om hunden varit ute och träffat andra hundar, gått på kurs, utställning etc. Om tiken är ung och levt relativt isolerat kan det vara bra att vaccinera men en äldre tik har sannolikt redan antikroppar mot herpes då viruset finns överallt i samhället.
Vissa väljer ändå att vaccinera vid varje dräktighet för säkerhets skull, det skyddar inte helt mot smitta men minskar mortaliteten hos valparna.
I många andra länder finns det inte ens herpesvaccin, exempelvis USA.
Det bästa man kan göra är att se till att tik och valpar lever skyddat de första veckorna, inte har kontakt med andra hundar och framförallt att omgivningstemperaturen hålls hög de första två veckorna så att valparnas kroppstemperatur aldrig sjunker, ca 27 grader ska det vara där valparna är.
Det har också varit väldigt svårt att få tag på vaccin de senaste fem åren. Stundtals har det varit restnoterat mycket långa perioder).
Jag tycker man hör för ofta om valpar som dör för att jag skulle våga chansa, de uppfödare jag umgås med säger det samma. Billig försäkring helt enkelt.

Jo, jag vet att det har varit svårt att få tag på och att man fått ringa runt.
 
För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.
Framförallt om hunden varit ute och träffat andra hundar, gått på kurs, utställning etc. Om tiken är ung och levt relativt isolerat kan det vara bra att vaccinera men en äldre tik har sannolikt redan antikroppar mot herpes då viruset finns överallt i samhället.
Vissa väljer ändå att vaccinera vid varje dräktighet för säkerhets skull, det skyddar inte helt mot smitta men minskar mortaliteten hos valparna.
I många andra länder finns det inte ens herpesvaccin, exempelvis USA.
Det bästa man kan göra är att se till att tik och valpar lever skyddat de första veckorna, inte har kontakt med andra hundar och framförallt att omgivningstemperaturen hålls hög de första två veckorna så att valparnas kroppstemperatur aldrig sjunker, ca 27 grader ska det vara där valparna är.
Det har också varit väldigt svårt att få tag på vaccin de senaste fem åren. Stundtals har det varit restnoterat mycket långa perioder).
Tack för att du alltid ger så informativa och välskrivna svar när det gäller veterinärrelaterade ämnen! :bow:
 
Jag tycker man hör för ofta om valpar som dör för att jag skulle våga chansa, de uppfödare jag umgås med säger det samma. Billig försäkring helt enkelt.

Jo, jag vet att det har varit svårt att få tag på och att man fått ringa runt.
Vad tråkigt! Personligen tycker jag tvärtom, jag hör sällan om någon som förlorat kullar pga herpes. Men vaccination finns och kan användas av den som vill (när den inte är restnoterad 😒).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 615
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp