Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du boken Bästa starten? Jag kommer följa den väldigt mycket med kommande valp. Så fokus i början kommer vara att lägga grunden:
- väldigt mycket belöningsutveckling, att kunna leka på olika sätt, med olika saker, med mig, osv osv, kunna leka inomhus, utomhus, på olika underlag, i nya miljöer, med störning, samt kunna belöna med godis på olika sätt och i olika miljöer
- lära hunden att checka in efter en belöning, att hunden alltid tar kontakt för att vilja fortsätta träna eller göra nåt med mig

Jag tänker att det kommer vara superkorta pass på kanske ett par sekunder i början, och så upprepa några gånger per dag.

I övrigt det vanliga som lära sig sitt namn, följa mig i koppel, hantering av tassar/nos/klor/kropp.

Edit: lägger till - nosarbete! Baby-spår alltså.
Jag är ju helt rookie både med hund och på tävlingsbanan, men vill också komma in på de tävlingsformer du nämner såmåningom.

Min tanke (i alla fall så här innan kaoset börjat :angel:) om fokus på träningen typ det första halvåret, är att värdera upp mig. Jag tänker att om min hund från början ser mig som en resurs till godis, lek och allmänt party så kommer jag att få mycket gratis sen. Har blivit inspirerad av Eva Bodfäldts tänk kring olika belöningssignaler så jag ska se om jag kan anamma något från det. I princip handlar det om att ge olika belöningar olika belöningssignaler för att på så sätt kunna kontrollera belöningarna samtidigt som man skapar en oförutsägbarhet i vilken belöning som kommer = högre förväntan. Lyckas vi få till detta, kommer allt annat att bli så himla mycket enklare sen.

Utöver att skapa bra kontakt och teamkänsla, tänker jag att vi börjar smyga med fotposition ganska tidigt. Jag tänker att det är en relativt enkel sak att börja träna tidigt, och jag tänker också att det är ett enkelt sätt att stärka känslan av ett "vi" - vi är nära varandra tillsammans och då är det himla gött, liksom. Samma sak med inkallning. Vill kunna ha hunden lös och tänker att det är klokt att börja tidigt. Det blir ju också ett bra kvitto på om jag är tillräckligt värdefull för min hund och är tillräckligt bra på att kommunicera vad jag vill ska hända.

I övrigt kommer vi nog inte träna på så mycket mer saker? Eller min ambition är i alla fall att mest leka, skapa ett "vi" och ha kul tillsammans. Resten kommer, tänker jag.
Tack för era svar! :heart det var så längesen jag faktiskt tränade hund så jag känner mig helt lost:D

Det känns betryggande att läsa det ni skriver, för jag har tänkt lite i samma banor. Sen ser man så många i sociala medier som har linförighet värt 10 poäng när hunden är typ 6 mån.. Min är snart 4 mån o hon kan ingenting.. :angel:

Träna på att leka behöver vi göra! Däremot värderar hon social belöning extremt högt, det är jag väldigt glad över :) kanske ska åka iväg o köpa lite nya belöningsleksaker efter jobbet.

Boken ni tipsade om har jag inte läst! Känner inte igen titeln, men säkert omslaget när jag ser den. Tycker dock det är lite svårt att läsa, vill gärna se filmer (typ YT/insta).
 
Kom på att jag kanske skulle ställt samma fråga tillbaka! Du har ju dessutom hundar sedan tidigare. Hur resonerar du själv om den första tiden? :)
Haha hann inte se detta inlägg innan jag svarade :D men delvis fick du nog svaret i mitt förra inlägg. Var några år sedan jag tränade hund, alltså TRÄNADE. De senaste har mest varit utställning/sällskap så där har det ju varit mer allmänt. Känner mig helt lost nu när jag ska ge mig på att träna hundSPORT igen, har helt glömt bort hur man gör! Men som jag också skrev så går mina tankar i liknande banor som era. :)

Jag har tänkt leka massor, och det behöver hon träna på. Jag vill också få henne att tänka lite mer själv, just nu gör hon det jag säger åt henne men bjuder inte så mycket på sig själv ;) jag klickertränar en del så jag har börjat klicka in henne och det önskvärda beteendet brukar komma med förståelsen är min erfarenhet. Jag har också påbörjat lite pall/klossträning. Inte så inriktat på position ännu utan mest för kroppskontrollen.
 
Det här är något jag inte tänkt på men som låter supervettigt nu när du skriver det! Hur tränar man det rent konkret? Jag menar, förr eller senare kommer ju belöningarna att sluta komma och man vill ju belöna kontakt.

Kanske kan vara en bra idé att träna in ett tydligt "slut"-ord? Jag klickertränar min medryttarhäst en del och har slarvat med just det - och märker tydligt att hon blir frustrerad när hon inte förstår att sessionen är slut. Plötsligt går jag från att vara skitlattjo och uppmuntrande till att bara ignorera liksom. Har fångat upp det och tränar medvetet kring det, men ska definitivt ta med det som en lärdom till valpens träning.

Ja, jag tror det är viktigt med rutiner som gör det tydligt för hunden när träning börjar, när den slutar och när ni bara tagit en liten paus (och vad hunden ska göra istället medan den väntar).

Checka in är inte vad hunden gör när du sagt ditt slutord utan vad den gör när du belönat och vill fortsätta träna, fast du slutat belöna. Du och hunden ska vara som magneter som alltid dras till varandra. I boken finns det konkreta övningar för att lära hunden att checka in dvs alltid vända sig till dig för mer träning (under träningspasset). Man börjar i korta korta sekvenser med valpen och kan sen lägga på hela banor där du kan belöna, hunden checkar in och ni fortsätter med nästa moment.
 
Haha hann inte se detta inlägg innan jag svarade :D men delvis fick du nog svaret i mitt förra inlägg. Var några år sedan jag tränade hund, alltså TRÄNADE. De senaste har mest varit utställning/sällskap så där har det ju varit mer allmänt. Känner mig helt lost nu när jag ska ge mig på att träna hundSPORT igen, har helt glömt bort hur man gör! Men som jag också skrev så går mina tankar i liknande banor som era. :)

Jag har tänkt leka massor, och det behöver hon träna på. Jag vill också få henne att tänka lite mer själv, just nu gör hon det jag säger åt henne men bjuder inte så mycket på sig själv ;) jag klickertränar en del så jag har börjat klicka in henne och det önskvärda beteendet brukar komma med förståelsen är min erfarenhet. Jag har också påbörjat lite pall/klossträning. Inte så inriktat på position ännu utan mest för kroppskontrollen.

Ja, pallträning är så himla bra för kroppskännedomen som ju behövs i nästan alla moment!

Shaping/klicker är ju jättebra för att få hunden att bjuda på egna beteenden så det kommer säkert ge snabba resultat. :)
 
Boken ni tipsade om har jag inte läst! Känner inte igen titeln, men säkert omslaget när jag ser den. Tycker dock det är lite svårt att läsa, vill gärna se filmer (typ YT/insta).

Till boken finns det massor av filmer, checklistor, baninstruktioner och allt möjligt mervärde från författarna (jag vet att jag låter som en återförsäljare av boken, jag lovar att jag är INTE sponsrad på något sätt tyvärr, tycker bara den är ruskigt bra! :D) Författarna har också en podd som heter Hundtränarpodden som är lyssningsvärd, där finns också massor av bra tips.
 
Till boken finns det massor av filmer, checklistor, baninstruktioner och allt möjligt mervärde från författarna (jag vet att jag låter som en återförsäljare av boken, jag lovar att jag är INTE sponsrad på något sätt tyvärr, tycker bara den är ruskigt bra! :D) Författarna har också en podd som heter Hundtränarpodden som är lyssningsvärd, där finns också massor av bra tips.
Oj! Låter som jag verkligen missat något! Ska kolla upp det :bow:
 
Har hunnit med en del med Tengil idag!

Ute jobbar vi på att befästa att det blir fest hos matte när människor är i närheten, för annars bjuder han gärna in sig själv till fest med alla främlingar han ser :angel: Han har fått se en del nya saker, höra nya ljud, gå på nya underlag. Han fick följa med in till soprummet och slänga skräp. Maten har han fått serverad på muffinsplåt med lite småskramliga kökstillbehör över. Jag passade på att klippa lite klor när han var på goshumör. Han har fått smaka lite skinkost på tub - mums! Igår fick han smaka lite falukorv, då flemade han och blev plötsligt väldigt kontaktsökande :laugh:

Sedan har han faktiskt varit ensam hemma en yttepyttestund; medan han var sömnig och la sig tillrätta passade jag på att säga "kommer snart" och gå ut en kort minut. Han både såg och hörde när jag gick, men valde att ligga kvar där han låg. När jag kom in igen låg han kvar på samma ställe. Skönt!

Hittills idag har det faktiskt inte blivit en enda olycka inne :up: Så skönt med en valp som vill kissa och bajsa ute! (Marvin ville helst inte kissa och bajsa ute när han var valp, det var inte helt lätt...!)

Ni förstår att det är en trött kille vi har här hemma :p Han är duktig på att själv lägga sig i bädden och vila, här han han somnat med filtens tvättrådslapp (såna är goa att snutta på!) i munnen:
IMG_20210604_165638772.jpg


Angående träning så börjar vi, precis som flera andra har skrivit, med det allra mest grundläggande - att utveckla belöningar av olika slag :) Belöningsmarkör har vi inte hunnit komma till ännu, men det står näst på tur!
 
Får vi vara med här? Hämtade denna pärla idag och längtar efter att komma igång med att lära känna henne!

Jaktgolden, 9 veckor. Hon ska bli min tränings/tävlingskompis är tanken, men likt ovan är det längesen jag tränade valp för tävling så den största utmaningen blir att damma av matte 😁
 

Bifogade filer

  • 20210604_131714.jpg
    20210604_131714.jpg
    468 KB · Visningar: 65
Får vi vara med här? Hämtade denna pärla idag och längtar efter att komma igång med att lära känna henne!

Jaktgolden, 9 veckor. Hon ska bli min tränings/tävlingskompis är tanken, men likt ovan är det längesen jag tränade valp för tävling så den största utmaningen blir att damma av matte 😁
Nämen gud så snuffsig :love: :love: :love: Välkomna till tråden! Vad heter valpis?
 
Får vi vara med här? Hämtade denna pärla idag och längtar efter att komma igång med att lära känna henne!

Jaktgolden, 9 veckor. Hon ska bli min tränings/tävlingskompis är tanken, men likt ovan är det längesen jag tränade valp för tävling så den största utmaningen blir att damma av matte 😁
Underbar :love: Lycka till med träningen! Hoppas på uppdateringar:D
 
Får vi vara med här? Hämtade denna pärla idag och längtar efter att komma igång med att lära känna henne!

Jaktgolden, 9 veckor. Hon ska bli min tränings/tävlingskompis är tanken, men likt ovan är det längesen jag tränade valp för tävling så den största utmaningen blir att damma av matte 😁
Fullständigt ljuvlig! Vi kräver många uppdateringar! :love: (Får jag fråga om det kan vara så att du var matte till en viss liten fnork-ponny vid namn Mulle?) /mvh bloggläsare och instaföljare
 
Nämen gud så snuffsig :love: :love: :love: Välkomna till tråden! Vad heter valpis?

Tack! Hon heter Tilja i stamtavlan och det passar henne så bra så hon får heta det till vardags med 😊

Underbar :love: Lycka till med träningen! Hoppas på uppdateringar:D

Tack! Det hoppas jag med, helst inte alltför pinsamma sådana 😅

Fullständigt ljuvlig! Vi kräver många uppdateringar! :love: (Får jag fråga om det kan vara så att du var matte till en viss liten fnork-ponny vid namn Mulle?) /mvh bloggläsare och instaföljare

Jodå, visst stämmer det. Nu i hundvärlden istället, kan bli kaos 😅
 
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)
Jag går en valpkurs med inriktning på framtida tävling.
Vi har jobbat mycket med kontaktträning. Kunna ta kontakt på olika platser och miljöer med allt svårare störning och längre tid med ögonkontakt. Sen har vi jobbat följsamhet utifrån det genom att backa när hunden sitter framför och få hunden att följa med. Därifrån har vi sedan börjat gå rakt fram då hunden då oftast naturligt kommer in i en fotposition.

Vi har övat mycket på lek och belöning. Kunna kampa och belöna när hunden lägger vikten bakåt. Samt övat på ”loss” och frikommando.
Börjat med tasstarget samt bakdelskontroll och början till ingång på pall.

Ska bli kul att se vad vi ska göra nästa vecka!

Allt grundar sig på boken ”Bästa starten” :)

Kan tillägga att Lola varken kan sitt eller ligg eller stå. Däremot är hon en hejare på att ta ögonkontakt och söka sig till mig, och hon är en jävel på att kampa! Hon är 4 månader nu, men av mindre ras än din så hon är ju mentalt mer mogen.
Jag har inte bråttom och vill hellre att hon har en stabil och bra grund och kommer ut på tävling senare än tidigt. Jag tror inte det finns någon fördel alls i att börja tävla redan som 10 månaders. Jag ser ingen anledning att lägga den pressen på hunden redan då.
 
Senast ändrad:
Hoppsan, då har man klickat hem Bästa Starten, den lät så himla bra på er alla :D
I andra nyheter klev jag på en bålgeting igår, men är väl mest glad att inte hundarna gjorde det. Låg på hallmattan! Tur nog så trampade jag aldrig helt så den kunde flyga iväg med lite hjälp.

Tinja dör svältdöden. Hon är tjock men helt säker på att hon inte fått mat på 300 år. Igår satt hon till och med och dreglade när jag åt min middag! Det gör hon verkligen aldrig. Hon tror nog att hon äter för 25 :rofl:
 
Jag är valpvakt i helgen så nu har jag matat alla, städat valphagen (behövdes knappt då dom är väldigt renliga), gått långpromenad med de stora och nu väntar vi på att det ska bli lite svalare så valparna kan vara ute några timmar! 😍

Namnen är klara nu så de finns på hunddata och jag insåg att alla hundar i deras första och andra led är utställningschampions! Det kommer bli nått stort av dom där busungarna! 🤩❤️

F8KUZbp.jpg
 
Vad är det första ni tränar med er valp? Hur ofta/länge tränar ni? :) Vill ha tips på vad som är bäst att fokusera på i början. Gärna för er som ska köra lydnad/bruks/rally i framtiden. Behöver bli lite mer strukturerad i träningen tänker jag :)
Inkallning och att jag är roligast i världen. Och rumsrenhet, "vila inne leka ute" samt kloklipp och allmän hantering.

Träning av moment, tricks osv börjar jag med först när hunden är inne på att vara med mig, vilket tar lite tid eftersom jag har saluki ;) Hunden kan lära sig nytt hela livet, men utan en bra relation till sin människa blir allt fruktansvärt svårt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 615
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp