Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
😂😂😂
Fy fasen vad Àckligt!
Jag Ă€r rĂ€tt glad över min harkranks-mumsare i jĂ€mförelse. Och Ă„t att hon kom in med en skatt i form av grĂ€shoppa. Som tur var fick jag tag i den innan den hoppade in nĂ„gonstans. 😅
Jag Àr 100% sÀker pÄ att det Àr karma för att hon kom rumsren och aldrig har gjort nÄt annat pÄ mattan :cautious:

T jagar ocksÄ harkrankar, men blir lite krÀnkt av att det blir sÄ Àckligt i nosen av dem. Antar att det Àr alla benen :p
 
NĂ€, inget brukslĂ€ger blev det för mig och Izor pga allt familjeelĂ€nde. :( familjen gĂ„r före och det kommer fler tillfĂ€llen, men jag kan inte lĂ„ta bli att kĂ€nna mig lite bitter och ledsen Ă€ndĂ„. Efter en tuff period med jobb hade det varit sĂ„ underbart att fĂ„ tanka energi och trĂ€ningsglĂ€dje tillsammans med min guldvalp och min lilla collienörd-sekt. 💔
 
JajjemĂ€n, stora tjejen! 😍 Hon var med till djuraffĂ€ren idag och visade hur stor hon blivit för Ă€garinnan av butiken, som sjĂ€lv haft pappi och tycker ILY Ă€r det sötaste ever.
Svansen och benen kĂ€nns vĂ€ldigt lĂ„nga just nu. NĂ€r hon blir extra yster och viftar pĂ„ svansen kan den i bland dutta till henne pĂ„ bogen. Hon kastar sig runt för att bita det som petat pĂ„ henne. 😂
Idag köpte jag en liten sele till henne. FÄr se om hon blir för stor för den sen..
Lunchpicknick pÄ grÀset:
F1383F75-CD87-4CA1-BDAD-70C3BEFF65D1.jpeg
 
Jag Àr 100% sÀker pÄ att det Àr karma för att hon kom rumsren och aldrig har gjort nÄt annat pÄ mattan :cautious:

T jagar ocksÄ harkrankar, men blir lite krÀnkt av att det blir sÄ Àckligt i nosen av dem. Antar att det Àr alla benen :p
En av mina förra hundar gömde gÀrna sina skatter i vÄr sÀng, under tÀcket. DÄ kunde man fÄ hjÀrtat i halsen dÄ det pep mitt i natten om man missat nÄgon nedgrÀvd pipleksak vid lÀggdags.

Men hellre det Ă€n sniglar i sĂ€ngen. 😂
 
HÀr har jag varit uppe med en magsjuk valp hela natten... Det började redan i förrgÄr, med att jag upplevde att hon mÄdde illa (smaskade med munnen och Ät en del grÀs). Hon krÀktes lite ett par gÄnger under natten. Inget konstigt med avföringen. IgÄr Ät hon Ànnu mer grÀs (men var i övrigt som vanligt) och inatt började hon krÀkas och dregla nÄgot kopiöst. Det blev stora pölar/flÀckar dÀr hon lÄg. NÀr hon började gnÀlla lite gick jag ut med henne och rumpan bara exploderade pÄ grÀsmattan - stackars lilla voffa :( Sedan försökte jag gÄ upp och lÀgga oss nÄgra gÄnger, men krÀkningarna och diarrén fortsatte och jag fick gÄ ut med henne flera gÄnger till. Till slut la vi oss i soffan pÄ nedervÄningen dÄ jag ville ha nÀra till ytterdörren. Efter nÄgon tur till ut i mörkret lyckades vi somna och jag fick nog iaf hela 1,5 timmes sömn innan vÀckarklockan ringde ;) Nu pÄ morgonen verkar hon som vanligt igen - hÄll tummarna för att hon bara hade fÄtt i sig nÄgot konstigt och att det Àr över nu!
 
JajjemĂ€n, stora tjejen! 😍 Hon var med till djuraffĂ€ren idag och visade hur stor hon blivit för Ă€garinnan av butiken, som sjĂ€lv haft pappi och tycker ILY Ă€r det sötaste ever.
Svansen och benen kĂ€nns vĂ€ldigt lĂ„nga just nu. NĂ€r hon blir extra yster och viftar pĂ„ svansen kan den i bland dutta till henne pĂ„ bogen. Hon kastar sig runt för att bita det som petat pĂ„ henne. 😂
Idag köpte jag en liten sele till henne. FÄr se om hon blir för stor för den sen..
Lunchpicknick pÄ grÀset:
Visa bifogad fil 76716
Hahaha. Underbart.
Är du helt sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r samma ras som Torsten? đŸ€Ł
 
Idag har vi trÀffat en kullsyster som egentligen bor 50 mil bort men var i trakterna och hÀlsade pÄ. De hade superkul!
Tilja leker fint med alla hon har trÀffat hittills, men det Àr verkligen nÄt speciellt med att trÀffa en precis likadan kompis :heart

IMG_20210910_185209_133.jpg
 
Idag blev Jixen 11 veckor :heart 6,5 kg, ca 35 cm hög. En otroligt enkel, trygg, nyfiken, lekfull och matmotiverad valp som utöver det Àr följsam till tusen:love:
01B8BC00-C927-4D87-9EBB-265D4E55CBE9.jpeg

Dock var jag inte sÄ smart som försökte ta en stÄlbild nÀr hon var övertrött :rofl: Det resulterade i flera nya sÄr.
 
Lille illbatting var lite trött av gÄrdagens Àventyr idag. Vi hade sen middagsgÀster som skulle lekas med. Sen dÀckade lille valp i mattes famn och sov stenhÄrt trots att umgÀnget fortsatte.
Hon Àr för kul som Àr sÄ kavat runt frÀmmande och puss-attackerar och busar.

Mindre kul nĂ€r jag började samla ihop saker att bĂ€ra ner och tvĂ€tta och slĂ€ngt pĂ„ golvet. Det lĂ„g inte direkt kvar dĂ€r det lĂ€mnats. 😅
69474E48-85F6-4725-861F-465298063055.jpeg
 
En av fĂ„ bilder pĂ„ vilddjuret i vaket tillstĂ„nd (han somnade ca 30 sek senare). Nattsömnen börjar bli lite bĂ€ttre, upp en gĂ„ng per natt och vaknar nu nĂ€rmare 06 för det mesta. KĂ€nns som att sova hela natten inte borde vara lĂ„ngt borta! PĂ„ valpkursen var det fokus pĂ„ miljötrĂ€ning senast och han Ă€r en himla obrydd i allt vi provade pĂ„. Är ju pĂ„ husses kontor i stan dagtid sĂ„ fĂ„r mycket gratis miljötrĂ€ning dĂ€r. Jag blir sĂ„klart frustrerad som tusan minst nĂ„gon gĂ„ng om dagen men kĂ€nns verkligen att vi börjar landa bra i valplivet hĂ€r hemma. FĂ„r vĂ€l se vad jag sĂ€ger nĂ€r tandlossning osv kommer igĂ„ng, det kĂ€nns lite som att han ger mig lite andrum mellan den tuffa starten och vad som komma skall :D
DSC_0866.JPG
 
En av fĂ„ bilder pĂ„ vilddjuret i vaket tillstĂ„nd (han somnade ca 30 sek senare). Nattsömnen börjar bli lite bĂ€ttre, upp en gĂ„ng per natt och vaknar nu nĂ€rmare 06 för det mesta. KĂ€nns som att sova hela natten inte borde vara lĂ„ngt borta! PĂ„ valpkursen var det fokus pĂ„ miljötrĂ€ning senast och han Ă€r en himla obrydd i allt vi provade pĂ„. Är ju pĂ„ husses kontor i stan dagtid sĂ„ fĂ„r mycket gratis miljötrĂ€ning dĂ€r. Jag blir sĂ„klart frustrerad som tusan minst nĂ„gon gĂ„ng om dagen men kĂ€nns verkligen att vi börjar landa bra i valplivet hĂ€r hemma. FĂ„r vĂ€l se vad jag sĂ€ger nĂ€r tandlossning osv kommer igĂ„ng, det kĂ€nns lite som att han ger mig lite andrum mellan den tuffa starten och vad som komma skall :D
Visa bifogad fil 76781

Men göllig Ă€r han allt! 😍
 
Men göllig Ă€r han allt! 😍
Sjukt göllig (tur för honom ibland:devil:). Blir stoppade pÄ stan nÄgra gÄnger om dagen, och hÀnder tydligen regelbundet att bilar krypkör förbi eller stannar ocksÄ enligt sambon.
Allt som allt Àr han definitivt den valp-terrorist jag förvÀntade mig, bara lite tuffare och mer sjÀlvstÀndig men det Àr verkligen inget jag klagar över! :love:
 
Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade nĂ€r de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lĂ€gger den andra valpens Ă€gare upp ett klipp pĂ„ fb och fĂ„r en hejdundrandes utskĂ€llning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte fĂ„r lĂ„ta valpar leka "sĂ„ vĂ„ldsamt" och att det Ă€r "förödande för deras skelett som mest bestĂ„r av brosk" :confused: SĂ„ hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi bĂ„da Ă€r veterinĂ€rstudenter och mycket vĂ€l medvetna om att tillvĂ€xtzoner inte Ă€r slutna, men att man inte skulle lĂ„ta valpar leka Ă€r för mig nytt. Som sagt verkade bĂ„da valparna glada och jag kan inte kĂ€nna att leken var sĂ„ himla vĂ„ldsam. Jag tĂ€nker att valpar leker vĂ€l med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick sĂ„ ont i magen nu. Å andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istĂ€llet rĂ„tt min kompis att ge vuxenfoder, köttfĂ€rs, ris, tillskott, Ă€ppelcidervinĂ€ger och A-fil till sin valp, och sĂ„ vet jag inte om en kunnig mĂ€nniska skulle sĂ€ga.

Edit: mÀnniskan har tydligen ocksÄ rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.
 
Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade nĂ€r de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lĂ€gger den andra valpens Ă€gare upp ett klipp pĂ„ fb och fĂ„r en hejdundrandes utskĂ€llning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte fĂ„r lĂ„ta valpar leka "sĂ„ vĂ„ldsamt" och att det Ă€r "förödande för deras skelett som mest bestĂ„r av brosk" :confused: SĂ„ hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi bĂ„da Ă€r veterinĂ€rstudenter och mycket vĂ€l medvetna om att tillvĂ€xtzoner inte Ă€r slutna, men att man inte skulle lĂ„ta valpar leka Ă€r för mig nytt. Som sagt verkade bĂ„da valparna glada och jag kan inte kĂ€nna att leken var sĂ„ himla vĂ„ldsam. Jag tĂ€nker att valpar leker vĂ€l med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick sĂ„ ont i magen nu. Å andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istĂ€llet rĂ„tt min kompis att ge vuxenfoder, köttfĂ€rs, ris, tillskott, Ă€ppelcidervinĂ€ger och A-fil till sin valp, och sĂ„ vet jag inte om en kunnig mĂ€nniska skulle sĂ€ga.

Edit: mÀnniskan har tydligen ocksÄ rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.
Den fodermixen lÄter precis som det min mamma fick lÀra sig nÀr vi hade valpar. Jag var 13. AlltsÄ nÄgot hon antagligen lÀrt sig pÄ 90-talet. VÀldigt förlegat.
 
I torsdags var vi pĂ„ första tillfĂ€llet pĂ„ valpkursen.. Gick bra, hon var sitt vanliga galna racer-jag.. 😅 Övningarna var kul, godiset gott men att vi mĂ€nniskor satt och fikade var dödstrĂ„kigt och hon gjorde sin Ă„sikt hörd.. 🙈 MĂ€rker att vi verkligen behöver trĂ€na passivitet.. Hon ville gĂ€rna leka med allt och alla och fick vĂ€rldens ryck nĂ€r vi kom in pĂ„ trĂ€ngingsplanen.. Alla andra satt/stod hyfsat fint men Tistla for som en skĂ„llad rĂ„tta och gjorde dödsrullningar till tusen.. :angel: Hade med en av hennes favoritleksaker men den stannade i vĂ€skan, kĂ€nde inte att jag behövde fĂ„ upp henne mer.. 😅

Sen Ă„kte hon buss för första gĂ„ngen och det var inte nĂ„gon favorit, men hon hanterade det Ă€ndĂ„ bra tycker jag. Sen var den kvĂ€llen över, hon var dödstrött! ❀
20210911_162521.jpg
 
ILY illbatting fick frispel med husse pĂ„ tomten idag och rusade en massa varv runt huset, gömde sig bakom buskar och Ă„t vidriga, torkade maskar. đŸ€źđŸ˜… Han kĂ€nner sig inte sĂ„ jĂ€ttesĂ€ker pĂ„ att hans valp blir trevlig utan min hjĂ€lp. Men han har ju iaf kunnat trĂ€na lite pĂ„ ILY som jag kunnat stĂ€da upp sen.😂

Hon kan gĂ€rna leka och umgĂ„s med husse inne. Men nĂ€r hon blir trött ska hon till mig och ber om att lyftas upp. Sen somnar hon. SĂ„ gulligt! ❀

Ska bli sĂ„ spĂ€nnande imorgon! BĂ„de att se hur ILY reagerar pĂ„ att komma tillbaks till uppfödare, flock etc. Men ocksĂ„ att trĂ€ffa nya valpen. 😍

Lille gullplutt! ❀

B0C50A7F-5D33-4F6A-9F55-CD2EAB880269.jpeg
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Jag Àr hundlös för tillfÀllet och det Àr sÄ galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu Àr det tyvÀrr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svÄrt det ska vara att vara vuxen. Blir det nÄgonsin "smooth sailing"? Jag blir sÄ himla less. IgÄr gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
HundtrÀning Hej pÄ er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan fÄ bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta instÀllning dvs lÀra...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❀ Jag vill bara skriva god jul till alla er hĂ€r! Jag hoppas att ni har en jĂ€tte bra jul helg o avsett ifall ni firar sjĂ€lva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du pĂ„?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att Ă„ngra en valp
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Kattsnack 10

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp