Status
Stängd för vidare inlägg.
En gammal bekant hörde förresten av sig via FB/Messenger efter att han och hans flickvän sett mina bilder och filmer på ILY. De ville få kontakt med min uppfödare. Hoppas de också skaffar en därifrån!

Mitt i pappi-rycket:
DA85264F-CDD9-4B4D-B814-1CF54258D960.jpeg
 
Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade när de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lägger den andra valpens ägare upp ett klipp på fb och får en hejdundrandes utskällning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte får låta valpar leka "så våldsamt" och att det är "förödande för deras skelett som mest består av brosk" :confused: Så hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi båda är veterinärstudenter och mycket väl medvetna om att tillväxtzoner inte är slutna, men att man inte skulle låta valpar leka är för mig nytt. Som sagt verkade båda valparna glada och jag kan inte känna att leken var så himla våldsam. Jag tänker att valpar leker väl med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick så ont i magen nu. Å andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istället rått min kompis att ge vuxenfoder, köttfärs, ris, tillskott, äppelcidervinäger och A-fil till sin valp, och så vet jag inte om en kunnig människa skulle säga.

Edit: människan har tydligen också rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.

För mig låter det som en uppfödare som själv fått ledproblem i sina linjer och letar andra anledningar till detta istället för att se kritiskt på sitt avelsmaterial.
 
Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade när de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lägger den andra valpens ägare upp ett klipp på fb och får en hejdundrandes utskällning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte får låta valpar leka "så våldsamt" och att det är "förödande för deras skelett som mest består av brosk" :confused: Så hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi båda är veterinärstudenter och mycket väl medvetna om att tillväxtzoner inte är slutna, men att man inte skulle låta valpar leka är för mig nytt. Som sagt verkade båda valparna glada och jag kan inte känna att leken var så himla våldsam. Jag tänker att valpar leker väl med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick så ont i magen nu. Å andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istället rått min kompis att ge vuxenfoder, köttfärs, ris, tillskott, äppelcidervinäger och A-fil till sin valp, och så vet jag inte om en kunnig människa skulle säga.

Edit: människan har tydligen också rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.
Undrar om uppfödaren resonerar så när det gäller barn också ...?
 
Åh vilken sötnos.. Hon är ju bara :love::love::love:

Tistla är 4 månader idag, galenpannan.. :heart Kärleken till vatten består tydligen... :grin:


Hur går allt för de andra colliesarna? @Valptass och @inverterad
Izor har varit dålig i magen av och till i en vecka (så fort han blir bra lyckas han äta nåt olämpligt, typ en snigel eller en papperstuss med diskmedel på... :banghead: ) Samtidigt har han haft tydligt ont i munnen och inte velat leka med leksaker, de sista tänderna som är på väg att lossna, och han har ju inte fått äta nåt godis pga dålig i magen, och jag har inte kunnat gå långpromenader eftersom han ätit dietmat = tunnat ur massor och då var han tunn redan innan... så vi har en enormt understimulerad valp hemma! Ingen lek, ingen träning och mestadels lugna koppelpromenader. Kort sagt, han har varit rätt billig senaste veckan, och vi har fått en hel del nya sår lite överallt :meh:. Ingen valpkurs och inget bruksläger blev det ju heller. Nu är han bra i magen så jag bara ber till allt heligt att det är över nu så vi kan fortsätta med vårt vanliga liv igen.
 
Nu är vi på väg hem med trött ILY och hennes nya syskon. OJ I HELSIKE vilken buse den nya valpen, Pebbles är! Där ligger ILY i lä med några mil typ. 😂 Det där lär bli intressant, minst sagt! 😅
ILY tyckte det var jättekul att träffa sin uppfödare, syrra och de vuxna. Men de 3 galna valparna - not so much!
Hon tycker hennes nya syrra är himla snuskig.
Alltid så mysigt hos uppfödaren med alla hennes härliga hundar. Så roliga och olika individer! Men alla så trygga, sociala och glada! ❤️

Trött gäng nu i bilen. ❤️
D11450FC-2337-423B-9CCC-78D09C6EC1C5.jpeg
 
Nu är vi på väg hem med trött ILY och hennes nya syskon. OJ I HELSIKE vilken buse den nya valpen, Pebbles är! Där ligger ILY i lä med några mil typ. 😂 Det där lär bli intressant, minst sagt! 😅
ILY tyckte det var jättekul att träffa sin uppfödare, syrra och de vuxna. Men de 3 galna valparna - not so much!
Hon tycker hennes nya syrra är himla snuskig.
Alltid så mysigt hos uppfödaren med alla hennes härliga hundar. Så roliga och olika individer! Men alla så trygga, sociala och glada! ❤️

Trött gäng nu i bilen. ❤️
Visa bifogad fil 76848
Den där blicken! :rofl: Som barnet som just fått veta hur o-roligt det är med en lillasyster :rofl:
 
Idag fick Roxy leka med en annan valp och de var helt överlyckliga. Vi tog pauser ibland och avslutade när de började verka vara trötta och vi tyckte det gick super. Sen lägger den andra valpens ägare upp ett klipp på fb och får en hejdundrandes utskällning av en uppfödare inom hennes ras om att man absolut inte får låta valpar leka "så våldsamt" och att det är "förödande för deras skelett som mest består av brosk" :confused: Så hon tvingade min kompis att ta ner klippet och skickade flera arga meddelanden om hur oansvariga och dumma vi var. Vi båda är veterinärstudenter och mycket väl medvetna om att tillväxtzoner inte är slutna, men att man inte skulle låta valpar leka är för mig nytt. Som sagt verkade båda valparna glada och jag kan inte känna att leken var så himla våldsam. Jag tänker att valpar leker väl med sina kullsyskon hela tiden? Usch, fick så ont i magen nu. Å andra sidan förkastar samma uppfödare valpfoder för att hon anser att det ger stor risk för ledproblem, och har istället rått min kompis att ge vuxenfoder, köttfärs, ris, tillskott, äppelcidervinäger och A-fil till sin valp, och så vet jag inte om en kunnig människa skulle säga.

Edit: människan har tydligen också rekommenderat Doggys vuxenfoder. Ok.
Låter lämpligare att blocka den uppfödaren på facebook än att ta ner klippet. Klart valpar ska leka!
 
Men så himla roligt det är med två valpar! ❤️😂
ILY är så himla duktig och rar mot lillvalpen, Pebbles. Hon lägger sig ner i Pebbles höjd, låter P ta leksaker och håller sig med lite avstånd när de busar.
Pebbles däremot är som en liten bandvagn. 😅
Hon är mkt mer kompakt än ILY var som mindre. Och hon är SÅ tuff. Hon kan morra och fräsa mot ILY, tar gärna alla leksaker och liksom bara kör på. 😂 ILY låter henne hållas tills det blir alldeles för mkt. Då säger hon till på ett bra sätt. Någon gång taggar ILY till för mkt vid bus. Men lugnar sig direkt man ber om det. Så duktig!
De är väldigt olika!
Men det känns underbart att de nu har varann! ❤️
E4DEBB27-5506-43D1-BE2D-B03F31555164.jpeg
 
Åh vilken sötnos.. Hon är ju bara :love::love::love:

Tistla är 4 månader idag, galenpannan.. :heart Kärleken till vatten består tydligen... :grin:


Hur går allt för de andra colliesarna? @Valptass och @inverterad
Vilken härlig tjej! :love:

Det rullar på här hemma med Tengil, jag är fortfarande så himla nöjd :heart Han har kommit in i våra rutiner och anpassat sig till vår dygnsrytm, så vardagen börjar bli mer human för oss alla :p
(Han har varit en sån där valp som vaknar vid 5-snåret, och jag kan avslöja att jag absolut inte är skapt för så tidiga morgnar :laugh:)

Han är drygt 5 månader och är väl vad man kan kalla för "tweenie" - inte riktigt bebis och inte riktigt tonåring. Han har börjat få ett större intresse för andra hundar och deras lukter, och promenaderna kräver lite extra tålamod ibland när öronen slutar fungera för att nosen jobbar så hårt :angel: Ännu är han en riktigt rar och fin kille som gärna vill samarbeta, så om bara lurarna är knäckfria är han väldigt tacksam att jobba med :) Han får ofta kommentarer från damerna i området att han är så fin och verkar så lydig och duktig :D

Igår var vi på rallykurs, och eftersom alla andra deltagare var frånvarande så blev det en liten privatkurs för mig och Tengil :D Det var väldigt roligt, det gör mycket att ha tid att nöta lite och jobba ihop oss ordentligt vilket vi verkligen kunde göra nu. Vi kedjade ihop en liten bana, och på slutet blev det riktigt fint :love: Jag hade med mig bra matdistraktioner att använda i pauserna, det hjälpte mycket och jag kommer absolut fortsätta med det! Han är ju väldigt kär i träning och inte alls kär i paus, så för att inte bara skrika på mig att köra igång igen behöver han nåt att pyssla med :)

Öronen är fortfarande ett par-tre storlekar för stora :laugh: :heart
IMG_20210909_134323_251~3.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp