Status
Stängd för vidare inlägg.
Dygn 55 räknat från andra parningen. Idag åker hon till uppfödaren! 💔❤️

zuiOHYf.jpg
 
Ett dygn utan olyckor inne. Vaknade av att han vaknade i natt och jag var på väg att kliva upp när jag hörde hur han - gick ut i hundluckan själv- och kom in färdigkissad! :eek::eek::eek::eek: Han blir tio veckor gammal idag :jawdrop::jawdrop::love:

Duktig! :love:
 
Ingen olycka inomhus igår, än så länge ingen idag. Hon har varit i rastgården med mina damer igen, leker betydligt mer nu och fryser inte tack vare nya jackan jag gjorde till henne. Hon var väldigt(!) igång hela förmiddagen nu, så vi har även haft lite dragkamp och tränat på att släppa på kommando. Har även klippt klor utan några som helst konstigheter :)

Efter lunch så var hon i alla fall trött och tänkte sova. Jag bestämde mig för att gå en liten promenad ensam med Ebrah som tycker det är pisstråkigt att inte gå dagliga lååånga promenader, men Lily orkar verkligen inte lika mycket än. Eftersom Lily varit hemma utan mig i ca 25 minuter testade jag detsamma nu när jag gick med Ebrah, men efter ca 10-15 minuter hade hon börjat pipa och så hade hon hittat en kartong att tugga lite på. När jag kom tillbaka var hon väldigt(!) glad åt att se mig, så nästa gång jag går ut med bara Ebrah så tar vi en kortare sväng. Det kändes i alla fall bra att hon inte blev orolig direkt. Hon är ju van hos uppfödaren vid att inte vara med hela tiden, men hon är nog inte van vid att en av hundarna går iväg. Känns skönt att jag har tre så att hon kan få vänja sig vid att bara en går på promenad utan att hon blir helt ensam.
 
25 minuter när jag traskade till affären gick i alla fall finfint :) Vi har också lekt lite mer dragkamp och tränat på "loss". Det känns som om hon börjar förstå vad jag är ute efter. Ingen olycka inne idag heller. Funderar lite på vad jag ska försöka träna in härnäst. Vi ska dels undersöka vilken godis som är godast i världen, men just inlärningsmässigt... Hm.

Har också slängt iväg ett meddelande till en bekant med trevlig liten krullig hund för att fråga om vi kan ses. Lily skulle verkligen behöva få se att det finns annat än salukis här i världen.
 
Jag har inte varit aktiv här på Buke på 100 år men eftersom jag och min familj nu tingat en valp så tänkte jag hoppa in och säga TJOHOO! Äntligen valp! Det blev en Broholmer efter att ha läst om rasen i en annan tråd här på Buke 😀
Det är vår första hund och jag ser fram emot att läsa en massa bra tips här 😊
 
Jag har inte varit aktiv här på Buke på 100 år men eftersom jag och min familj nu tingat en valp så tänkte jag hoppa in och säga TJOHOO! Äntligen valp! Det blev en Broholmer efter att ha läst om rasen i en annan tråd här på Buke 😀
Det är vår första hund och jag ser fram emot att läsa en massa bra tips här 😊
Oj vad roligt! :love: Kul att få följa er resa!
Du får gärna skicka PM med vilken uppfödare du tingat från.
/En annan Broholmernörd
 
Igår var det mycket för den lilla valpen. Vi började med "långpromenad" till en hage där hon kunde springa med mina damer och leka. Full fart och hej vad kul allt var :D Det innebar dock lite bilresa också, och bilresor är inte alls kul för liten åksjuk valp.

Efter promenaden jobbade jag några timmar. Killen jag träffar hade fullt sjå att hålla koll på vild valp under tiden :D När jag sedan kom hem så var hon jättejättejätteglad! Svansen gick som en propeller, öronen stod rakt ut åt sidan och hon ville krypa upp i knät och pussas mest hela tiden :rofl:

Lagom tills hon började varva ner så var det dags att åka bil igen. Den här gången skulle jag och killen jag träffar åka till hans mor för att äta middag. Mycket att titta på i nytt hem för liten valp, och såklart, lagom tills hon varvade ner så började det bli dags att åka hem... Det kändes dock som om bilresorna på kvällen gick betydligt bättre än de som vi gjorde precis när hon kommit hit. Hon började inte ens dregla. Kanske hjälper det att ta flera små bilresor till roliga ställen? Vi fortsätter med det i alla fall :) Det passar bra eftersom killen jag träffar alltid tar bilen hem till oss och då kan jag ta promenad, bli upphämtad någonstans och åka hem, eller tvärt om lifta en bit när han ska hem på kvällen.

Idag sov hon längre än vanligt och busade längre än vanligt. När hon började bli vild igen så gick hon, jag och Ebrah till rastgården. Pga blött och äckligt väder ville Aysu inte med, och slapp. I rastgården var det hälften is, hälften lera och så en del hundbajs lite här och där. Jättemysigt :grin: Ebrah och Lily lekte ändå en del. Lily tycker att det är lite läskigt när Ebrah rusar fram till henne, men börjar inse att om hon gör en lekinvit tillbaka så blir Ebrah bara glad och sprattlar iväg. Idag försökte Lily därför stjäla Ebrahs pinne och jagade Ebrah lite då och då. Full fart i leran, och nu sover alla här hemma igen :D
 
Inte bästa bildkvaliteten direkt, men alltså, kolla öronen :rofl: Hon har lite andra öron än vad många salukis har. I avslappnat läge ser de ut som vanligt, men när hon blir extra glad eller så, då viker hon bak dem nästan som om de vore rosenöron. Om hon då även springer, ja då blir det såhär! Ser heltokigt ut :D
DSC_9959.jpg
 
Idag har vi varit på skogspromenad för första gången :D Lily kunde vara lös hela tiden, Aysu med. Ebrah kunde vara lös hyfsat mycket i alla fall.

En dryg timme knatade vi runt och Lily tyckte det var hur kul som helst att hoppa i blåbärsris och snö. Hon flög runt som en studsboll och såg konstant överlycklig ut (med undantag för när Ebrah ville leka och blev lite väl påflugen).

Efter utflykten fick alla hundarna lunch och somnade. Jag och killen jag träffar passade då på att åka och storhandla. En timme var vi borta, och när jag kom tillbaka hem så hade det varit helt tyst och lugnt. Det enda som hade hänt var att Lily flyttat sig från sängen till hundbädden, men det kan hon nog ha gjort när hon hörde att jag kom in genom ytterdörren (de var instängda i sovrummet och jag öppnade dörren först när jag packat upp det som handlats).

När vi sedan gick ut på snabb rastning så struntade jag i att sätta på täcke, och det var på ett sätt väldigt bra för vid en soluppvärmd vägg fick hon syn på en fågel och stannade. Plötsligt kunde jag ta en ganska ordentlig ståbild på henne :D

Jag älskar att hon har rejält käkparti, älskar hennes halsansättning och hela fronten. Tycker att hon har en utmärkt rygg, jättefina ben och rejäla tassar. Pga kylan och fågelskådningen så drar hon ihop sig lite, hon har inte så sluttande kors som det ser ut här, men titta så breda lår hon har :love: Hon kommer bli såååå fin som vuxen!
272618356_2185673484914353_8548840304847527558_n.jpg
 
Det är så spännande med valpar :D Eller ja, att ha flera hundar samtidigt.

Ebrah var på bushumör, så jag bestämde mig för att klickerträna lite i vardagsrummet. Redan innan vi började, när vi bara lekte, så kom Aysu och ville vara med, och Lily såklart. Så tre hundar att träna med. Jag tog dem i två omgångar var, och så fick de träna på att vänta mellan sina omgångar.

Lily kan absolut ingenting än, jag håller på och försöker lära henne att klick = godis nu när jag faktiskt hittat godis hon gillar. Hon bjuder inte heller direkt på några beteenden utan är som fastfrusen och funderar på allt, med världens tålamod. Men, när det var dags för "omgång 2" så hade jag precis kört lite med Aysu. Aysus favorit-trick är vacker tass så det hade vi gjort en del. Vad gör Lily då direkt när hon får uppmärksamhet? Jo, går fram och smäller till mig på handen med sin tass, precis så som hon sett Aysu göra :D

Jag har varit med om det tidigare också. Ebrah har lärt sig mycket bara genom att jag kört Aysu först och så har hon testat samma saker. Det ska bli intressant att se om det kan fungera likadant med Lily.

En sak är i alla fall säker: jag har fått mer träningsmotivation nu sen Lily kom eftersom hon faktiskt inte kan något och jag vill att hon ska kunna lära sig allt :p De vuxna kan så mycket att jag har svårt att komma på nya saker eller ens utmanande saker, och då blir det bristande motivation hos mig också. De har dock inget alls emot att göra ett gäng lätta tricks eller rallylydnadsmoment och få godisar för det, så vi skulle ju kunna hålla på betydligt oftare bara för att de blir glada av det.
 
Lily har kommit på att vattenskålen är jätterolig! Eller ja, vatten som rör sig rättare sagt.

Det hon gör är att hon dricker ganska ivrigt, men slutar lika ivrigt utan att riktigt stänga munnen, lyfter huvudet och drar in nosen mot bröstet. Då rinner det vatten från munnen över nosen och ner framför henne. Då står hon och tittar på hur det droppar, och blir jättebusig :rofl: Hon kan också stå och titta på hur det droppar från nosen ner i skålen, och sedan bita tag i kanten på skålen för att skaka om den lite så att vattnet flyger runt lite extra. Jättekul säger hon, och ser så fånig ut att jag inte kan göra annat än gapskratta åt henne :heart
 
Vi skippade valp för i år eftersom Assar inte är döende trots allt. 😉
Men det är inte långt kvar tills mina pärons hund aka min extra träningshund ska bakas. 2 månader sen med löp är tiken så det var fasen på tiden. Har insett nu med väntan på tikars löp att jag aldrig ska bli uppfödare, beundrar tålamodet som en annan inte har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 676
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
640
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp