Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Vega hemma! Vi är redan helt kära i henne här hemma 😍 Vad jag sett än så länge är hon nyfiken, social, har fina avreaktioner och kan koppla av i bilen. Hon bjuder upp till kamplek och far runt som en tromb när vi är ute. Vi kommer få jobba lite på det här med att inte jaga katten tror jag, hon blir mycket intresserad när han går förbi. Natten gick fint, inga olyckor har skett inomhus än. I skrivande stund ligger hon och sover i famnen efter lite övertalning om att hon faktiskt visst är trött 😄


20211127_090554.jpg
 
Nu är det bara två månader kvar av 2021 och det betyder att nu börjar tillverkningen av nästa årskull valpar :)
Är det några som har planer på ny valp/hund under 2022?

Jag och sambon har anmält intresse på en kombo och hoppashoppashoppas på att en ny liten familjemedlem flyttar in till våren.
Jag har funderingar, men inte tagit kontakt med någon uppfödare ännu, knappt valt ras till 100% heller😁. Det var över 10 år sen vi hade hund och valp var över 20 år sen… Längtar efter valp som bara den. Tar gärna emot tips på hur man tar kontakt osv numera, sociala medier fanns ju tex inte på den tiden!
 
Jag har funderingar, men inte tagit kontakt med någon uppfödare ännu, knappt valt ras till 100% heller😁. Det var över 10 år sen vi hade hund och valp var över 20 år sen… Längtar efter valp som bara den. Tar gärna emot tips på hur man tar kontakt osv numera, sociala medier fanns ju tex inte på den tiden!
Om kennelns har en facebooksida kan du skriva ett meddelande där, eller om de har en hemsida kanske det står någon mailadress alternativt telefonnummer. Det brukar stå hur man önskar att bli kontaktad :)
 
Jag har funderingar, men inte tagit kontakt med någon uppfödare ännu, knappt valt ras till 100% heller😁. Det var över 10 år sen vi hade hund och valp var över 20 år sen… Längtar efter valp som bara den. Tar gärna emot tips på hur man tar kontakt osv numera, sociala medier fanns ju tex inte på den tiden!
Jag började med att sålla ut intressanta kennlar genom att hänga i rasgrupper på Facebook, kolla på rasklubbens uppfödarregister och höra mig för bland folk som hade rasen. Sen mailade jag kennlarna med en liten presentation om mig och frågade vad de hade för avelsplaner. När jag fick namn på hundarna som skulle paras så kollade jag upp dem på avelsdata. En del hundar hade tråkiga BPH/MH med tex skotträdsla och då mailade jag bara tillbaka ett tack men att kombon inte var rätt för mig och det jag sökte.

När man väl etablerat en första kontakt med uppfödare som man tror på så brukar det lösa sig av sig själv.
 
Vet inte exakt när nästa år, men ska kanske bli ny valp för mig då också. Hund blir det i alla fall, och jag vill nog helst ha den från början, men utesluter inte halv- eller helvuxen omplacering heller. Beror lite på när jag flyttar eftersom jag inte vill ha bebisvovve här men vägrar låta den där jäkla coronan komma ivägen ännu ett helt år för hund. Det är hemskt att vara helt utan när en har levt mestadelen av livet med. Blir det en äldre vovve kanske jag skaffar valp också nästa år istället. Minst två ska det vara i alla fall, inga fler såna här outhärdliga glapp med total hundlöshet nånsin mera!
 
Jag har funderingar, men inte tagit kontakt med någon uppfödare ännu, knappt valt ras till 100% heller😁. Det var över 10 år sen vi hade hund och valp var över 20 år sen… Längtar efter valp som bara den. Tar gärna emot tips på hur man tar kontakt osv numera, sociala medier fanns ju tex inte på den tiden!
Tycker att @Fetaost hade bra tips.
Mitt tips utöver det är att inte bara kontakta de som skrivit att de ska ha valp, kontakta även uppfödare som verkar aktiva och som verkar bra för att kolla om de har planer. Många har listor med valpköpare till kommande kullar innan de annonserar. Kullen som jag hoppas på finns det tex ingen annons om än och uppfödaren har på inget sätt nämnt planerna på sociala medier. Det kommer att komma annons om dem när tiken väl är parad (hon löper dock inte än, så det dröjer). Där blir det stor risk att nya i rasen inte får reda på något förrän kullen redan är född och många redan "bokat" valp och då kan det bli svårt att få köpa, om det inte föds en enormt stor kull då :p
 
Kaoset som kan bli med valp i huset..
Vega fick lite blötmat i sin lickimat och då hoppade katten upp och tiggde, den luktar ganska likt hans blötmat han får då och då. Så som den slav jag är åt honom fick han såklart en halv påse som blir ca 1/4 av hans dagsranson, så inte nån stor portion.

Ja det dröjer ju inte länge innan katten börjar spy ner hela sovrummet. Skärmar av vardagsrummet så Vega inte kommer nånstans, vilket hon protesterar högljutt mot. Medans jag torkar upp allt och slänger in överkastet i tvättmaskinen fortsätter katten sin kräkturné, nästa stopp i hallen. Sen ska han såklart in i vardagsrummet där Vega skäller ut honom, hör skäll och fräs där jag står och torkar i sovrummet. Går ut för att styra upp djuren, nä men då ska katten såklart in under soffan och spy och valpen försöker jaga efter 🙃 Vega åker in i hagen och skrikskäller och katten blir extremt kränkt över hennes ljudande och drar vidare till sovrummet där han fortsätter kräkas.
Förstår inte riktigt hur han kunde bli så risig i magen av hans vanliga mat, min gissning är att han varit lite stressad av ny valp i huset och att det blev för mycket för magen när han inte ätit blötmat på ett par veckor. Stackars liten. Sen åker stackarn på att jag tvingar i honom pro-kolin också 😅

Så vad har detta fört med sig för positivt? Jo, valpen blev så omtumlad att hon däckade i hagen och inte brydde sig om att jag gick och duschade. Ett steg framåt i ensamhetsträningen 😂
 
Om allt går vägen blir vi med valp i sommar! En Corgi Cardigan :love:

Framför mig ser jag en hel sommar fylld av att torka kiss, halvdålig sömn och massa skoj. De regniga dagarna spenderar vi i skogen och de soliga vid vattnet.

I våras flyttade vi till ett underbart ställe och jag hade en otrolig sommar med vuxna hunden och längtar verkligen till nästa.
Ska bli så skönt att ha valp sommartid med tanke på allt rännande, den förra kom i december och det var en smula motigt att gå ut ibland :p
 
Om allt går vägen blir vi med valp i sommar! En Corgi Cardigan :love:

Framför mig ser jag en hel sommar fylld av att torka kiss, halvdålig sömn och massa skoj. De regniga dagarna spenderar vi i skogen och de soliga vid vattnet.

I våras flyttade vi till ett underbart ställe och jag hade en otrolig sommar med vuxna hunden och längtar verkligen till nästa.
Ska bli så skönt att ha valp sommartid med tanke på allt rännande, den förra kom i december och det var en smula motigt att gå ut ibland :p

Grattis till ett fantastiskt rasval!

/Inte alls partisk.
 
Har fått se vilka namn uppfödaren funderar på till kullen nu. Jag gillar dem! Har framförallt ett favoritnamn, får väl se OM man skulle ha sån tur att man kan få en valp och dessutom ha favoritnamnet på den. Känns som väldigt mycket tur behövs för det. Tiken är ju inte ens parad än... Såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 259
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp