Status
Stängd för vidare inlägg.

Fetaost

Trådstartare
Nu är det bara två månader kvar av 2021 och det betyder att nu börjar tillverkningen av nästa årskull valpar :)
Är det några som har planer på ny valp/hund under 2022?

Jag och sambon har anmält intresse på en kombo och hoppashoppashoppas på att en ny liten familjemedlem flyttar in till våren.
 
Jag hakar på så smått och hoppas på bättre tur med kullar eftersom det föll igenom med båda de jag hade förhoppningar på i år. Det är nog slumpen som avgör, men det står mellan australisk terrier eller whippet just nu. För katten i huset är nog den förstnämnda mindre riskabel, men jag har ju mina fördomar om att terriers är ett helsike att få tysta och vet inte om jag reder ut den uppfostringsbiten... :nailbiting:
 
Jag hakar på så smått och hoppas på bättre tur med kullar eftersom det föll igenom med båda de jag hade förhoppningar på i år. Det är nog slumpen som avgör, men det står mellan australisk terrier eller whippet just nu. För katten i huset är nog den förstnämnda mindre riskabel, men jag har ju mina fördomar om att terriers är ett helsike att få tysta och vet inte om jag reder ut den uppfostringsbiten... :nailbiting:
Åh, Australisk terrier är ju en fantastisk ras. Jag har bara träffat två nära och regelbundet över tid men de har absolut inte varit "terriers" på det sättet. Tvärt om så mycket vänliga, milda och kvicktänkta.
Och jag har också en hel del fördommar mot terriers :angel:
 
Jag hänger på i den här tråden istället, hämtar valpen i december så det blir ju nästan -22 i alla fall 😄 Kullen blir 4 veckor idag, nästa helg ska jag och sambon åka och hälsa på. Hoppas att vi kanske får veta då vilken av de tre tikarna det blir!
För bara ett par månader sen vågade jag inte hoppas att det skulle bli nån valp alls, nu har jag istället fått tacka nej till erbjudanden om både groen och malle, det kan vända fort med valpletande 😁
 
Well, det föddes bara en tik i kullen jag ville ha från i år och den skulle uppfödaren behålla. Hoppas på valp nästa år. Får se hur det blir. Har kontakt med två uppfödare som har intressanta kullar på G. Ena tiken är sen med löp, andra tiken konstaterat dräktig. Jag ska ha mer kontakt med båda uppfödarna för att se vilken kombination som verkar passa mig bäst.

Oavsett vad det blir för valp så blir det saluki och import från annat EU-land, OM det blir valp vill säga. Vågar inte riktigt tro att det kommer bli något, men hoppas verkligen.
 
Kanske. När jag var på utställning i helgen blev jag upplyst om att jag verkligen borde skaffa en cocker till av flera personer. :laugh: Jag hade två i många år och det funkade mycket bra. Rhiannon är snart 1,5 år och behöver mogna lite till. Sen vet jag inte hur de praktiska och ekonomiska konsekvenserna ser ut, men det tar jag när det är dags i så fall.

Summa summarum skulle jag nog ha svårt att säga nej om rätt hund dyker upp. Jag lämnar det hela åt ödet typ. Men dörren är inte stängd.
 
Jag har som vanligt tentakler ute för att hitta intressanta kombinationer, men de flesta är en bra bit fram i tiden (föräldrarna ska göra vallhundsprov först etc).

En är planerad att födas framåt våren, tikens gentest är ivägskickat och om det ser bra ut så paras hon på nästa löp. Ser fram emot en liten hanvalp åt mig själv 😍
 
Jag har som vanligt tentakler ute för att hitta intressanta kombinationer, men de flesta är en bra bit fram i tiden (föräldrarna ska göra vallhundsprov först etc).

En är planerad att födas framåt våren, tikens gentest är ivägskickat och om det ser bra ut så paras hon på nästa löp. Ser fram emot en liten hanvalp åt mig själv 😍
Klart du är med i årets valptråd också. Du är ju stammis i valptrådarna :laugh:
Kul med en till. Hur många har du nu? :)
 
Well, det föddes bara en tik i kullen jag ville ha från i år och den skulle uppfödaren behålla. Hoppas på valp nästa år. Får se hur det blir. Har kontakt med två uppfödare som har intressanta kullar på G. Ena tiken är sen med löp, andra tiken konstaterat dräktig. Jag ska ha mer kontakt med båda uppfödarna för att se vilken kombination som verkar passa mig bäst.

Oavsett vad det blir för valp så blir det saluki och import från annat EU-land, OM det blir valp vill säga. Vågar inte riktigt tro att det kommer bli något, men hoppas verkligen.
Är det svårt att hitta bra Saluki i Sverige eller är det av någon annan anledning som det blir import? 🙂
 
Klart du är med i årets valptråd också. Du är ju stammis i valptrådarna :laugh:
Kul med en till. Hur många har du nu? :)
😂
Vi har sex, men tre blir 11 år nästa år, en är unghunden med en testikel, en är mest sällskapshund och en är makens. Unghunden får vi se om han blir kvar, han gillar INTE när andra tränar så han är ju inte jättelämplig arbetshund åt mig som lever på kurser...

Svårt att leva på att träna och föda upp hundar om man inte har hundar i träning eller avel 😁
 
Är det svårt att hitta bra Saluki i Sverige eller är det av någon annan anledning som det blir import? 🙂
Det beror lite på hur kräsen man är :angel: Nejmen, om man "bara" vill ha en trevlig, frisk saluki så går det absolut att få tag på här, men salukin varierar mycket i typ och de flesta i Sverige är av liknande typ och liknande blodslinjer. Vill man ha något annat än det så får man söka sig utomlands.

Saluki är ju en ras med öppen stambok, och det händer regelbundet att uppfödare importerar hundar från ursprungsländerna för att få dem inmönstrade här. Det är dock inte(!) populärt i Sverige, faktum är att det bara finns en uppfödare som har hundar med ursprungslinjer hyfsat nära i stamtavlan och hon ska ha valpar först om några år. I andra länder är hundar med den typen av linjer betydligt vanligare, och det är något sådant jag siktar in mig på nu. Jag tycker det är dumt att inte försöka ha så bra genetisk variation som möjligt i en ras och vill gärna stödja de uppfödare som jobbar för det, så jag siktar in mig på så ovanliga salukis som möjligt. Enkelt och bra :p
 
Alltså jag är ju sugen på en till hund.. Det verkar ju som det här med att dela hund med maken går lite sisådär, jag har inte vallat med Tay på några veckor nu för maken ska ju gå med honom när han är med :p. Dock så känns ju fyra hundarish lite som att man inte behöver en till???
Nessie min stjärna fyller sex nästa år och jag skulle behöva en hund på uppväxt, Nano kör jag ju mest för att jag ärvt henne från maken men hon kommer inte bli nån stjärna med mig på tävlingsbanorna. Hon är hos syster nu som har en peppigare energi som ska se om hon får fram henne bra, det jag sett hitills är att hon lyckas få ut riktigt bra energi ur Nano när hon tränar. Nike är makens agilityhund och nu när de är i klass 3 och plockar pinnar så är hon ju divigare än nånsin.

Sååå kanske hund nästa år???
 
Jahapp, jag trodde att två intressanta kullar höll på att krympa ner till en intressant kull. Och så är det nog förvisso också, men det har svängt med vilken som verkar mest intressant... Och så ska det ju födas friska, glada tikvalpar och allt känns så osäkert. Snart startar jag frimärkssamling istället.
 
Nu har jag i alla fall skrivit till en uppfödare att jag vill stå i kö på en tik, förutsatt att hon vill sälja till mig. Är dock inte ensam om att vilja ha tik, det är 3 andra som definitivt vill ha, 1 som kanske vill ha, och tiken löper inte ens än så vem vet vad som egentligen händer där. Klart är i alla fall att när uppfödaren beskriver hur hennes hundar är att leva med så låter det precis så som jag vill ha dem, och hon har även berättat för mig om kullar där det inte blev som önskat osv så det känns som om hon är väldigt ärlig med allt kring aveln. Intressant är också att OM det blir valp till mig så kommer det inte bli en till cremefärgad. Tittar man på stamtavlan så verkar det kunna bli en mängd olika färger och nyanser, men det finns knappt något creme eller guld där bakom. Folk kommer tro att jag blivit knäpp :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 653
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
621
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 139
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp