Valp 7 månader kissar och sover i sin bädd

Om lille Pelle se en hund och är på väg fram att klappa den och Pelles pappa tar tag i Pelle och säger" nej, klappa inte hunden" har då Pelle fått en tillsägelse eller skäll?

Ts skriver tillsägelse och i min värld kan man säga till både folk och fä på bra sätt. Tycker du verkligen inte att det är skilnad på att få skäll och att få en tillsägelse?
Nej, jag tycker inte att det låter otrevligt med en förmaning.
Beror på hur man tolkar ordet, tolkar man tillsägelse som anmärkning/uppsträckning så skulle jag säga nej det har inte Pelle fått. Skulle man tolka tillsägelse som befallning/order låter det ju inte som någon vidare vettig barnuppfostran.

Jag har min personliga åsikt vad jag menar när jag säger skäll och tillsägelse, men jag kan inte utgå från att alla menar exakt samma sak som jag menar när de använder dessa ord.

Eftersom TS skriver "Spelar ingen roll hur många ggr hon blir tillsagd eller nekad hon försöker ändå och smyger upp när ingen ser trots att hon VET att hon inte får."
Och ginnies använder ordet skäll för det TS gör så tror jag inte ginnies menar gapa/skrika när hon skriver skäll.

Jag tycker befallning, order, uppsträckning, förebråelse inte är saker som behöver användas när man uppfostrar och tränar en hund, men det är min personliga åsikt.
 
Beror på hur man tolkar ordet, tolkar man tillsägelse som anmärkning/uppsträckning så skulle jag säga nej det har inte Pelle fått. Skulle man tolka tillsägelse som befallning/order låter det ju inte som någon vidare vettig barnuppfostran.

Jag har min personliga åsikt vad jag menar när jag säger skäll och tillsägelse, men jag kan inte utgå från att alla menar exakt samma sak som jag menar när de använder dessa ord.

Eftersom TS skriver "Spelar ingen roll hur många ggr hon blir tillsagd eller nekad hon försöker ändå och smyger upp när ingen ser trots att hon VET att hon inte får."
Och ginnies använder ordet skäll för det TS gör så tror jag inte ginnies menar gapa/skrika när hon skriver skäll.

Jag tycker befallning, order, uppsträckning, förebråelse inte är saker som behöver användas när man uppfostrar och tränar en hund, men det är min personliga åsikt.
Så du tycker att det är uppsträckning och för hårt att i normal samtalston säga "gå ner" och visa med handen när hunden är i soffan (eller liknande tillsägelse). För det var mitt exempel på tillsägelse.
Varken du eller jag kan gissa vad någon annan menar. Men eftersom @ginnies även skrev att det är synd om hunden och att hunden blev åthutad i samma inlägg som den fick skäll så utgår hen ifrån att hunden hanteras illa och det antagandet vänder jag mig emot.
Bättre att låta @ginnies svara för sig själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 961
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 918
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp