Valp 7 månader kissar och sover i sin bädd

Vickan81

Trådstartare
Hej
Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med att sova på samma filt efter.
Hunden har alltid fått ha en mjuk pläd el filt att sova på. Men efter max en dag så har hon kissat samt legat på den. Hon kissar även på andra ställen ibland.
Filtarna tvättas och bytas även ut men samma sak upprepas
I min värld så tänker jag att visst att hon kan kissa inne ibland men när hon kissar på sin egen bädd och sedan dessutom inte har några problem m att lägga sig där igen så är det väldigt märkligt, ngt som inte är riktigt 100.

De har provat att ta bort men då blir hon helt besatt av att försöka få sova i soffan. Spelar ingen roll hur många ggr hon blir tillsagd eller nekad hon försöker ändå och smyger upp när ingen ser trots att hon VET att hon inte får.

Tacksam för hjälp
 
De har provat att ta bort men då blir hon helt besatt av att försöka få sova i soffan. Spelar ingen roll hur många ggr hon blir tillsagd eller nekad hon försöker ändå och smyger upp när ingen ser trots att hon VET att hon inte får.

Tacksam för hjälp
Stackars valp som inte får sova i soffan. 😕
 
Om hunden kissar inne och inget veterinärt problem finns och valpen är trygg behöver hon helt enkelt gå ut oftare.

Hunden vill såklart sova bekvämt hon med så det är knappast konstigt att hon försöker sova i soffan om du tar bort bädden.
 
Håller med fetaost. Den behöver kollas av veterinär. Sedan är det ju så att hunden kissar på mjuka saker för att det inte skvätter lika mycket. Därför kan det vara så att filten är närmast till hands. Sist men inte minst behöver hunden troligen gå ut oftare.
 
Håller med fetaost. Den behöver kollas av veterinär. Sedan är det ju så att hunden kissar på mjuka saker för att det inte skvätter lika mycket. Därför kan det vara så att filten är närmast till hands. Sist men inte minst behöver hunden troligen gå ut oftare.
Din sista mening är viktig - min känsla är att valpar nästan alltid behöver gå ut oftare än man tror!
 
Först en koll hos veterinären, urinvägsinflammation är inte ovanligt på valpar.

Sedan måste ägaren rasta oftare, ifall en 7 månaders valp fortfarande kissar inne regelbundet rastar man för sällan.

Ang att kissa i bädden, antingen är det bara en fix idé eller en bra kissplats enligt valpen. Men det kan även grunda sig i otrygghet. Tycker ni valpen känns otrygg? är ni kanske för "hårda" i eran uppfostran?
 
Min valp får inte heller vara uppe i säng/soffa etc. Det fick inte vår förra hund heller. Förstår inte varför det är synd om dem för det om man bara är konsekvent med det från början? Hon har sin egen bädd precis bredvid, så hon kan ändå "vara med".
Ja men då är ju din ändå med, det verkar inte vara så här.
 
Bara för den verkar få mkt skäll för att den söker sig dit när den egna bädden tas bort, just allt kisseri kan vara oro och det blir knappast mindre med så mkt åthutning.
Nu tycker jag att du läser in något som TS inte alls skriver.
Hen skriver att hunden blir tillsagd. Det är inte synonymt med att få skäll. Mina hundar har ofta fått tillsägelser, men aldrig skäll.
 
Nu tycker jag att du läser in något som TS inte alls skriver.
Hen skriver att hunden blir tillsagd. Det är inte synonymt med att få skäll. Mina hundar har ofta fått tillsägelser, men aldrig skäll.
Vad är skillnaden på tillsägelse och skäll enligt dig?
För jag tror inte att du och ginnies tolkar ordet "skäll" på samma sätt...
 
Min hund gjorde samma när han var valp. Kissade dels på allt som var mjukt och låg på marken, om man exempelvis råkat kasta ett klädesplagg eller handduk på golvet. Men även sin bädd och sitt lilla hus. Vi tittade UVI och allt möjligt, det tog honom ett år att bli rumsren och jag vet faktiskt inte varför. Vi gjorde allt rätt. Men tillslut trillade polletten ned och han slutade 🤷‍♀️
 
Sedan måste ägaren rasta oftare, ifall en 7 månaders valp fortfarande kissar inne regelbundet rastar man för sällan.

Det vet jag inte. Min blev som sagt rumsren när han var ett år och vi rastade honom nästan varje timme av just den anledningen, men han kunde ändå få för sig att kissa på nåt 40 min efter att vi kommit in.
 
Vad är skillnaden på tillsägelse och skäll enligt dig?
För jag tror inte att du och ginnies tolkar ordet "skäll" på samma sätt...
Om man skäller på någon så höjer man ju rösten. Gapar, skriker. Synonymt är åthutning, banning, avhyvling.
En tillsägelse till går utmärkt att framföra till en hund på ett trevligt sätt. Att säga nej/stopp/gå ner i tilltalston och samtidigt visa hunden ner med handen.

Du får gärna ställa samma fråga till @ginnies som var den som anmärkte på TS från början.
 
Om man skäller på någon så höjer man ju rösten. Gapar, skriker. Synonymt är åthutning, banning, avhyvling.
En tillsägelse till går utmärkt att framföra till en hund på ett trevligt sätt. Att säga nej/stopp/gå ner i tilltalston och samtidigt visa hunden ner med handen.

Du får gärna ställa samma fråga till @ginnies som var den som anmärkte på TS från början.
Så du tror att ginnies tror att TS står och gapar och skriker åt hunden när den försöker ta sig upp i soffan? :confused:

Synonymt för tillsägelse är bl.a uppmaning, befallning, order, tillrättavisning, förmaning, anmärkning, skrapa, uppsträckning, förebråelse, låter ju inte speciellt "trevligt" sätt att fostra en hund på enligt mig...

Jag tror att du tolkar orden enligt vad du anser att det betyder, "skälla" = gapa och skrika enligt dig, medans för andra är kanske "skälla" = säga nej.
 
Så du tror att ginnies tror att TS står och gapar och skriker åt hunden när den försöker ta sig upp i soffan? :confused:

Synonymt för tillsägelse är bl.a uppmaning, befallning, order, tillrättavisning, förmaning, anmärkning, skrapa, uppsträckning, förebråelse, låter ju inte speciellt "trevligt" sätt att fostra en hund på enligt mig...

Jag tror att du tolkar orden enligt vad du anser att det betyder, "skälla" = gapa och skrika enligt dig, medans för andra är kanske "skälla" = säga nej.
Om lille Pelle se en hund och är på väg fram att klappa den och Pelles pappa tar tag i Pelle och säger" nej, klappa inte hunden" har då Pelle fått en tillsägelse eller skäll?

Ts skriver tillsägelse och i min värld kan man säga till både folk och fä på bra sätt. Tycker du verkligen inte att det är skilnad på att få skäll och att få en tillsägelse?
Nej, jag tycker inte att det låter otrevligt med en förmaning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 918
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp