Valp blir lugn av tröja

Minischnauzer

Trådstartare
Hej. Har en snart 10 veckor gammal dvärgschnauzer som går från extremt hypad och möjligtvis övertrött till extremt lugn så fort vi sätter på honom en tröja. Han går oftast direkt och lägger sig och sover djupt när han får på sig den. Har någon upplevt liknande och vad kan det bero på? Om han inte hade tyckt om den borde han väl gnällt och försökt få bort den?
 
Gissar att tröjan får honom att känna sig "omhållen" och att det är därför han blir lugn och somnar. Vissa menar att tröjor/thunder shirt simulerar känslan valpen har när den ligger i livmodern och sammanpressad med syskonen i valplådan och att hundarna därför blir lugna av det. Effekten verkar dock variera väldigt från individ till individ.
 
Tack för svaren. Kanske kan nyttja tröjan då och då när han har svårt att varva ner utan att vara orolig för att han ska må dåligt av det.
 
Jag råder dig till att börja passivitetsträna valpen om den lätt blir hyper och övertrött. Det kan bli en ond cirkel som bygger stress. En del valpar har svårt att hitta balans och behöver hjälp på traven.
Tröjan är bra.
Min Dvärgschnauzer blir förstelnad av obehag istället av all typ av täcken och tröjor 😄
 
Min Dvärgschnauzer blir förstelnad av obehag istället av all typ av täcken och tröjor 😄

Jag hade en shih-tzutik som på äldre dagar opererade bort en polyp i urinblåsan. När jag hämtade henne hade de satt på henne nån "medicinsk body" som hon skulle ha på sig. Jag bar henne ut och in från bilen. Under hela kvällen hemma var hon som förstelnad, uppkrupen i ett hörn i soffan. Jag tänkte inte mycket på det, hon är väl trött och smärtpåverkad, liksom.

Men timmarna går och hon blir inte bättre. Börjar få lite panik - vad är det som händer? Vi fick liksom ingen respons från henne. Bär ut henne för att se så hon kissar som hon ska, och hon bara står. Helt stel. Där tänkte jag att "näe, det här går inte vägen, vi får åka in akut!". Hade dragit upp bodyn lite så att hon skulle kunna kissa men drar nu av den helt.

Hundjäveln som förbytt! Börjar skutta runt, vifta på svans, kissar och spatserar som om hon aldrig gjort annat.
Jag: O_o Tar på henne bodyn igen och hon blir återigen fullständigt paralyserad.

Jävla hund skrämde ju slag på mig, och så var det bara den sabla bodyn. :p
(Som för övrigt kostade 300 kr som de lagt på på fakturan utan att ens fråga om jag ville ha den, upptäckte jag sen efter hemkomst...)

/Slut på anekdot
 
Jag hade en shih-tzutik som på äldre dagar opererade bort en polyp i urinblåsan. När jag hämtade henne hade de satt på henne nån "medicinsk body" som hon skulle ha på sig. Jag bar henne ut och in från bilen. Under hela kvällen hemma var hon som förstelnad, uppkrupen i ett hörn i soffan. Jag tänkte inte mycket på det, hon är väl trött och smärtpåverkad, liksom.

Men timmarna går och hon blir inte bättre. Börjar få lite panik - vad är det som händer? Vi fick liksom ingen respons från henne. Bär ut henne för att se så hon kissar som hon ska, och hon bara står. Helt stel. Där tänkte jag att "näe, det här går inte vägen, vi får åka in akut!". Hade dragit upp bodyn lite så att hon skulle kunna kissa men drar nu av den helt.

Hundjäveln som förbytt! Börjar skutta runt, vifta på svans, kissar och spatserar som om hon aldrig gjort annat.
Jag: O_o Tar på henne bodyn igen och hon blir återigen fullständigt paralyserad.

Jävla hund skrämde ju slag på mig, och så var det bara den sabla bodyn. :p
(Som för övrigt kostade 300 kr som de lagt på på fakturan utan att ens fråga om jag ville ha den, upptäckte jag sen efter hemkomst...)

/Slut på anekdot
Bär min varje morgon och kväll till ytterdörren när reflextäcket kommit på :meh:
 
Jag råder dig till att börja passivitetsträna valpen om den lätt blir hyper och övertrött. Det kan bli en ond cirkel som bygger stress. En del valpar har svårt att hitta balans och behöver hjälp på traven.
Tröjan är bra.
Min Dvärgschnauzer blir förstelnad av obehag istället av all typ av täcken och tröjor 😄
Ja försöker med det, men inte så lätt. Dessutom vill han knappt promenera ute nu när det är så kallt så den mesta aktiveringen blir lek inomhus, vilket såklart kan skapa stress.
 
Jag hade en shih-tzutik som på äldre dagar opererade bort en polyp i urinblåsan. När jag hämtade henne hade de satt på henne nån "medicinsk body" som hon skulle ha på sig. Jag bar henne ut och in från bilen. Under hela kvällen hemma var hon som förstelnad, uppkrupen i ett hörn i soffan. Jag tänkte inte mycket på det, hon är väl trött och smärtpåverkad, liksom.

Men timmarna går och hon blir inte bättre. Börjar få lite panik - vad är det som händer? Vi fick liksom ingen respons från henne. Bär ut henne för att se så hon kissar som hon ska, och hon bara står. Helt stel. Där tänkte jag att "näe, det här går inte vägen, vi får åka in akut!". Hade dragit upp bodyn lite så att hon skulle kunna kissa men drar nu av den helt.

Hundjäveln som förbytt! Börjar skutta runt, vifta på svans, kissar och spatserar som om hon aldrig gjort annat.
Jag: O_o Tar på henne bodyn igen och hon blir återigen fullständigt paralyserad.

Jävla hund skrämde ju slag på mig, och så var det bara den sabla bodyn. :p
(Som för övrigt kostade 300 kr som de lagt på på fakturan utan att ens fråga om jag ville ha den, upptäckte jag sen efter hemkomst...)

/Slut på anekdot
Förstår att du blev orolig, har känt liknande. Man känner ju inte igen hunden. Otroligt vad en tröja kan göra skillnad :)
 
När min hund var ny hos mig blev han sådär övertrött och hypad, då brukade jag sätta mig och varva ner honom genom att prata, klappa och ibland sätta på någon video med lugna ljud på tv. Jag tror att det var väldigt bra för att bygga en relation och få honom att känna sig lugn och trygg hos mig utöver den omedelbara effekten lugn och ro. Tröjtricket är ju jättebra att ha när det verkligen behövs men om jag var du skulle jag försöka jobba mer med avslappning tillsammans med valpen så den lär sig att det inte alltid är mera stoj på agendan när man är tillsammans utan att det kan vara mysigt också.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 344
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 707
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp