Valp eller inte valp?

Philosophia

Trådstartare
Min älskade italienska vinthundstik fick som en del av er vet somnade in för knappt en månad sedan. Givetvis saknar jag henne oerhört och jag är nu hundlös för första gången på 16 år och djurlös för första gången på över 25 år.

Jag har egentligen bestämt mig för att inte skaffa hund den närmaste tiden. Jag har en avhandling att skriva färdigt och jag vill också kunna lägga ganska mycket tid på min träning (långdistanslöpning). Men jag saknar verkligen att ha hund!

Nu faller det sig så att ett brorbarnsbarns barnbarn till min hund finns till salu. Han är tolv veckor nu och han har EXAKT det uttryck som jag vill ha hos en hund. Hans energi och personlighet lyser verkligen igenom! Han påminner väldigt mycket om min lilla tant. När jag tittar på andra italienare så saknar de "det" som jag letar efter, men denna lilla kille har verkligen "det".

Jag jobbar hemifrån i minst ett halvår till, så ur det perspektivet är det perfekt. Egentligen hade jag velat ha en tik, men just nu är jag så valpsjuk att det känns förhandlingsbart och jag har haft hanhund tidigare och trivts alldeles utmärkt med det. På nackdelssidan ligger att det tar tid att ha en valp, den tar mycket tid och uppmärksamhet - tid som jag kanske skulle behöva lägga på avhandlingen och tid som jag skulle vilja lägga på träningen (långdistanslöpning innebär för min del 8-10 timmars träning i veckan).

Samtidigt är jag inte ensam utan jag har sambo som är väldigt hundglad och som också saknar hund. Jag har bett honom om vädja till den rationella delen av min hjärna och komma med motargument till varför jag inte ska kontakta uppfödaren, men han säger bara "ring och prata med dem, det skadar ju inte" (jag kan lägga till att han aldrig har köpt en hund och inte förstår att ett samtal skulle innebära att jag en timme senare skulle sitta på ett tåg på väg till uppfödare och valp ;)).

Vad tror ni? Är jag bara valpsjuk eller har jag hittat "min valp"?

Snälla! Vädja till den min den (stadigt krympande) rationella delen av min hjärna! Varför ska jag inte skaffa valp nu?
 
Sv: Valp eller inte valp?

/.../ Men jag saknar verkligen att ha hund!

Nu faller det sig så att ett brorbarnsbarns barnbarn till min hund finns till salu. Han är tolv veckor nu och han har EXAKT det uttryck som jag vill ha hos en hund. Hans energi och personlighet lyser verkligen igenom! Han påminner väldigt mycket om min lilla tant. När jag tittar på andra italienare så saknar de "det" som jag letar efter, men denna lilla kille har verkligen "det".

/.../uppmärksamhet - tid som jag kanske skulle behöva lägga på avhandlingen och tid som jag skulle vilja lägga på träningen (långdistanslöpning innebär för min del 8-10 timmars träning i veckan).

Samtidigt är jag inte ensam utan jag har sambo som är väldigt hundglad och som också saknar hund. Jag har bett honom om vädja till den rationella delen av min hjärna och komma med motargument till varför jag inte ska kontakta uppfödaren, men han säger bara "ring och prata med dem, det skadar ju inte" (jag kan lägga till att han aldrig har köpt en hund och inte förstår att ett samtal skulle innebära att jag en timme senare skulle sitta på ett tåg på väg till uppfödare och valp ;)).

Vad tror ni? Är jag bara valpsjuk eller har jag hittat "min valp"?

Snälla! Vädja till den min den (stadigt krympande) rationella delen av min hjärna! Varför ska jag inte skaffa valp nu?

Jadu, du har nog postat din fråga på fel forum för att få de riktigt iskalla, knivskarpt krispiga rationella svaren. Vi tycker ju alla om hundar här! :angel:

Men jag tänker så här: (så rationellt det går)

Valptiden - den kommer oavsett när du tänker skaffa hund (om inte du skall skaffa en vuxen i framtiden). Kommer du i framtiden (om ett halvår tidigast) ha den tid hemma som krävs för en valp?

Avhandlingen - visst den skall skrivas, men är inte risken att man också blir helt bäng i skallen av att sitta med den dag och natt? Visst behöver man väl andhämtning där man kan släppa alla formuleringar, all intellektuell stringens och att allt skall hänga ihop i tankekedjan?

Livet efter avhandlingen (jo jag har sett dem, de har ett liv efteråt också! ;) )- hmm... nu vet jag inte vad du avhandlar och lite berooende på vad för karriär du tänker dig efter det kan ju ge en fingervisning om hur mycket hundtid du har i framtiden.

Så - summa summarum:

En tolvveckors-valp nu lär vara nio månader gammal vid disputationen. Sedan är hunden snart ett år och kan obehindra springa med på din löpträning (måste ju vara drömmen för en vinthund!) och - tja, vad jag vet om vinthundar så är det inga krävande jyckar precis.

Så - ring och kolla!!! :bump:

(och klart att en gentleman som efterträdare till din fina dam vore en fin idé. Särskilt om han har "det"! vad har han för färg?)

Jag tycker din sambo verkar klok. Han vill ju ha hund! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Valp eller inte valp?

Impulsköp är aldrig bra. Och vill du verkligen ha en tik är det ju dumt att ändra sig efter tillgången just nu.

Å andra sidan blir det nog bra hur du än gör. Du vet ju vad du ger dig in på.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Impulsköp är aldrig bra. Och vill du verkligen ha en tik är det ju dumt att ändra sig efter tillgången just nu.
/.../

Det var ett nyktert svar! :bow:

Vad bra att vi har sådana som dig här också. ;)

/Priffe som blev blödig ovan och tänkte på hur skönt det vore för Philosophia att fylla saknaden...
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag har haft tillräckligt många hundar för att veta om en hund har "det" så ska man passa på... Man får nämligen inte "det" med alla hundar även om en senare hund givetvis också blir älskad.

Impuls vet jag inte om jag skulle kalla det, du kan rasen, du vet vad du ger dig in på, du har stöd hemma och du har snubblat över det du länge velat ha. Att det råkar vara en hane istället för tik är i mina ögon en petitess.

Å andra sidan - är det det bra att ta en paus mellan hundarna (tycker jag) och få chans att bearbeta den första förlusten innan man skaffar ny. Men det där är ju individuellt.

Jag pluggar nu och inser att nästa valp bör införskaffas under den tiden, ha fått ihop jobb och valp är ju skitknepigt... Tajming är mycket när det är valp på g. Och den är 12 v redan så den är ju inte pytteliten. Det blir lättare när du skrivit färdigt och ska börja jobba (?) eller liknande att hitta hundvakt till en rumsren unghund än till en 8v valp.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Valptiden - den kommer oavsett när du tänker skaffa hund (om inte du skall skaffa en vuxen i framtiden). Kommer du i framtiden (om ett halvår tidigast) ha den tid hemma som krävs för en valp?

Det är nog inga problem att ordna tillvaron så i varje fall. Det är klart att det inte riktigt möjliggör en eventuell post doc utomlands och liknande saker, men tiden går alltid att ordna. Men det är klart, det är den typen av tankar - vad man får försaka när man har hund som är ett av själen till att jag först tänkt vänta med hund.

Kommer jag att jobba på mitt tidigare arbete (dit jag veckopendlade med hund) så är gärna min pappa som bor på orten daghusse. Han är pensionär och de har egen hund. Jobbar jag på nuvarande ort så finns ju hunddagis och dagmatte. Sambon är oftast ledig en vardag i veckan.

(och klart att en gentleman som efterträdare till din fina dam vore en fin idé. Särskilt om han har "det"! vad har han för färg?)

Du menar en "pojkspoling"? :D Han är svart, men blir möjligen blå.

Jag tycker din sambo verkar klok. Han vill ju ha hund! :D

Han är klok! :) Han vill visserligen helst ha en whippet, men för mig är italienaren som handen i handsken, så det ska en del till för att nästa hund inte blir en italienare.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Du skriver precis det jag själv tänker. Jag tror att valpen kan vara perfekt och tidpunkten att skaffa valp - att jag kan vara hemma med valpen i ungefär ett halvår - är också perfekt.

Det som inte är perfekt är att jag nog egentligen hade velat ha en liten paus mellan hundarna. Dels behöver jag som du skriver bearbeta förlusten och dels finns det sådant som jag kanske behöver försaka om jag skaffar valp. Så egentligen handlar det kanske om vad jag vill mest? Vad jag dock har insett de senaste dagarna är i varje fall hur mycket jag saknar att ha hund, inte bara att jag saknar min hund oerhört mycket.

Jag behöver ju inte rusa in i något, utan jag ska tänka på det.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Är inte den rätta individen viktigare än vilket kön det är?

Jo, det är det absolut! :) Visserligen brukar jag trivas bäst ihop med tikar, så om jag skulle tinga en ofödd valp så skulle det vara en tik. Men nu är det ju en valp som redan är född och som tycks ha det jag önskar och då gör det egentligen inget alls att det är en hanhund.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jo, det är det absolut! :) Visserligen brukar jag trivas bäst ihop med tikar, så om jag skulle tinga en ofödd valp så skulle det vara en tik. Men nu är det ju en valp som redan är född och som tycks ha det jag önskar och då gör det egentligen inget alls att det är en hanhund.

Ett annat alternativ är ju att du träffar uppfödaren (undviker valpen :p) och skapar en kontakt för framtiden. Har denne lyckats få fram denna valpen är chansen stor att fler kommer från det hållet?
 
Sv: Valp eller inte valp?

:) Jag är övertygad om att det är det förnuftiga att göra, dvs. att prata med uppfödaren om en framtida valp från samma tik. Hon (tiken alltså) är ung och kommer förmodligen få ytterligare någon kull.

Jag tänker definitivt inte att rusa in i något. Ska jag ha en bedårande valp nu så ska det vara väl genomtänkt, även om det är betydligt tidigare än jag egentligen har tänkt mig.
 
Sv: Valp eller inte valp?

:D Man befinner sig definitivt i underläge när man är valpsjuk och hjärnan har förvandlats till ett känslomässigt lull-lull.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag tog ju bort min hund för dryga månaden sen, och jag kan nog säga att jag också är ganska valp/hundsjuk!

Lusläser annoonser, har även pratat med en del uppfödare, om både valp och vuxen hund, en senast idag...:D, en 1,5åring men den kändes inte rätt!
Har även en 12v valp som jag kan få köpa, men just valp nu, nej det passar inte!
Men skulle en halvvuxen/yngre dyka upp och det känns rätt, då vet jag inte...

Men så knackar det på den andra sidan axeln och säger "vänta ett tag", och det lutar nog att jag kommer att göra det, jag lyssnar på min tveksamma röst!

Så lyssna på din röst som är längst in, vad säger den?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag tänker definitivt inte att rusa in i något. Ska jag ha en bedårande valp nu så ska det vara väl genomtänkt, även om det är betydligt tidigare än jag egentligen har tänkt mig.

Ja men det är ju så. När man väl står där med valpen vill man ju inte att lyckan grusas pga tvivel eller andra omständigheter som inte här helt rätt.
Att ha "allt klart" gör lyckan extra stor. :)
 
Sv: Valp eller inte valp?

Tror att när Philosophia väl bestämt sig så är allt planerat, även om planen blev snabbare än tänkt.

men....

Nu är vi alla nyfikna. Hur har det gått Philosophia??
(jag älskar ditt nick btw! :love:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 475
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 729
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp