Valp eller inte valp?

Sv: Valp eller inte valp?

Det jag är mest orolig över är att han ska vara lite för självständig när han kommer och att jag inte får samma koll på honom som jag hade på min tik (eller snarare att han inte håller samma koll på mig som min tik höll på mig).

Jag har köpt två valpar i den åldern (4-5) mån och de har varit valpar ännu. Så det tror jag inte är något bekymmer, men det lär du märka när (om) du träffar valpen också. Hur kontakttagande han är osv.

Jag kan nu när jag sitter med min 8v knappt förstå att man släpper dem från mamman så tidigt, han är ju en skitliten bebis... :o Referensramar.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det hänger också på hur pass aktiv min sambo kommer att vara. Han påstår att han kommer att vara aktiv. Men samtidigt så har han inte samma (oändliga) tålamod som jag har.

Jo, det är nog det som får mig att tveka faktiskt.

Jag tycker att samboaspekten är lite intressant i sammanhanget.

Man har ju hört mycket om att folk drabbas av förhållandekriser när de får barn. I mitt förhållande fanns barn med från början, så det har vi ingen erfarenhet av, men vi får regelbundet förhållandekriser när vi har djurungar.

Partner har katter, två. Man skaffar katter som ungar, och som alla ungar är de rätt krävande. De låter på nätterna, river i saker, välter saker osv. Och jag är inte så förtjust i katter, så detta leder ofelbart till förhållandesvackor. Vi överlever de svackorna, partner tycker att nöjet av katterna är större än lidandet av svackorna, och jag vill ändå att han får ha katter när han nu så gärna vill det, så jag uthärdar kattungekriserna, men trivs bäst i nuvarande läge: två vuxna men inte ålderstigna katter som jag lärt känna väl och har en vänskaplig, sval relation till.

Unghästen - ja, min unghäst är krävande för vem som helst, och partnern har tyvärr drabbats av kroppsskada på grund av denna unghäst en gång, vilket inte direkt var en romantisk topp i vårt liv. Hästen sover ju inte i lägenheten, men nog har det funnits drag av samma typ av svackor kring hästen. :p

Totalt sett är vi nöjda med varandra och varandras jobbiga djur, men det betyder inte att det är smärtfritt i alla faser.

Och hundvalp är ju helt underbart men också en mycket krävande sorts djurunge.

Vet din sambo om det?

Om han inte har oändligt tålamod, menar jag?

Sen är väl en svacka inte hela världen, men det kan ju vara bra att fundera över. Partner och jag försöker numera pricka in de här svackorna vid perioder då vi tror att vi orkar med dem. (Unghästen köptes efter disputation, bla därför.)
 
Sv: Valp eller inte valp?

Tycker att du mesar :D Trots din löpträning har du kanonförutsättningar för valp. Det är lite nu eller aldrig. Min valp kommer i början av året, förhoppningsvis snarast :angel: Då jobbar jag två veckor, är ledig två veckor. Har ordnat hundpassning medan jag är och jobbar (jobbar 16-20). Har även hästar. De får vila i vinter (hoppas på rejält med snö så att jag kan låta dem vila med gott samvete :D) medan jag har valp. Sedan får valpen helt enkelt hänga med. Jag är kompis med stallägaren så han får vara inne i huset medan jag håller på med hästarna. Där finns dessutom två valpar till att busa med.

Kan du inte köpa ett löpband? :D
 
Sv: Valp eller inte valp?

Så, har ni köpt valpen än eller?! :D

Nej det har vi inte. Däremot så är vi väldigt nära ett beslut om att det faktiskt passar att skaffa valp nu. Hur bedårande den aktuella valpen än är så är det två saker som vi behöver fundera över. Dels hälsostatusen hos föräldrardjuren. Den ena känner jag ju givetvis till eftersom det är en släkting till min tik. Men den andra vet jag inte så mycket om. Det är visserligen ingen sjukdomstyngd ras, men det finns ändå vissa saker som behöver kollas upp. Jag vill ha en frisk hund att dela många år med.

Den andra saken som vi ska fundera över är om det verkligen är en italiensk vinthund som vi ska ha. För min egen del så är det som handen i handsken, men min sambo har tidigare ventilerat sin orolig över att italienska vinthundsvalpar är så extremt livliga och att han därför helst ha en whippet. Han har också i minnet när vår hund blev biten. En whippet är lite robustare än en italienare och är inte lika utsatt när de interagerar med andra hundar.

Plussida whippet: Lite lugnare och mer robust.

Plussida italiensk vinthund: Jag kan faktiskt inte hitta ord för att beskriva det, men en personligheten hos en italienare går rakt in i hjärtat på mig.

Jag kan tillägga att på andraplats på min hundönskelista så ligger sloughi, men det är helt uteslutet för min sambo eftersom han tycker att de är för stora.


Jag tycker att samboaspekten är lite intressant i sammanhanget.
Och hundvalp är ju helt underbart men också en mycket krävande sorts djurunge.

Vet din sambo om det?

Jag har ju berättat om hur vår vildbasare till tik var som valp, vilket lite har avskräckt honom från en italiensk vinthundsvalp. Så han är nog medveten om att det kan vara krävande ur det perspektivet. Men det jag är mest intresserad av att få honom att förstå hur mycket man behöver ge en valp i tid och intresse. Så det har han fått i "uppgift" att fundera över.


Tycker att du mesar :D

Det säger du nog bara för att du vill se valpbilder :angel:.

Kan du inte köpa ett löpband? :D

Även om jag inte är någon tungviktare så tror jag inte att grannen nedanför skulle bli direkt lyrisk. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Valp eller inte valp?

Men det jag är mest intresserad av att få honom att förstå hur mycket man behöver ge en valp i tid och intresse. Så det har han fått i "uppgift" att fundera över.

Det låter som en bra uppgift!

Ska jag vara lite självkritisk, vilket är på sin plats, så är det jag som är den jobbiga parten i vårt förhållande. Det lidande som jag sprider omkring mig under kattungetiderna är proportionellt sett väldigt mycket större än det lidande partner någonsin gett uttryck för i relation till viljestark unghäst (trots att unghästen objektivt sett måste anses jobbigare än någon katt).

Jag har helt enkelt väldigt låg tolerans för just det där som en nyflyttad kattunge behöver, och hade så sett misslyckats med den "uppgift" din sambo har fått. Då får man ju ta ställning till det. Kanske kan man ha djuret ändå, kanske inte.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Uppgiften utförd och jag måste säga att han har tänkt på det bra.

Nu är åtminstone ett beslut fattat: Vi ska ha valp! :bump:

Då är frågan, ska vi ha den här valpen eller ska vi ha en annan valp?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Uppgiften utförd och jag måste säga att han har tänkt på det bra.

Nu är åtminstone ett beslut fattat: Vi ska ha valp! :bump:

Då är frågan, ska vi ha den här valpen eller ska vi ha en annan valp?

Kul!

Ska ni ha italienare eller whippet? Åk och hälsa på och träffa många hundar!

*ooops, distraherad av buke - måste torka kissfläck*
 
Sv: Valp eller inte valp?

Du säger ju att denna valpen har just "det" som du söker. Vad är det som gör att du tvekar?
 
Sv: Valp eller inte valp?

Han har verkligen "det" och italienare har en mentalitet som är perfekt för mig som person. Nu när vi har bestämt oss för att det ska bli valp så känns det verkligen att vi behöver tänka till så att det blir bra. Det räcker nog inte med att förälska sig i en valp. Sambon har kommit med en del bra argument för whippet, t.ex. att det är en något mer robust och lite lugnare hund. En italienare kombinerar impulsivitet, hög fart och lång smala ben med total brist på självbevarelsedrift. Hanarna är visserligen något lugnare än tikarna och den hanen som vi funderar över verkar vara rätt sansad (men skenet kan bedra).

En annan sak som jag har tänkt på var att en whippet kanske passar bättre tempomässigt när jag är ute och springer. Men det är bara en petitess. Jag sprang ju förr med min italienare och det gick ju bra.

En tredje och viktigare sak som jag vill kolla upp är hur förekomsten av epilepsi bland italienare har utvecklat sig de senaste åren. Antalet födda kullar har ökat en hel del de senaste åren och det kan ju leda till att fler rasbundna sjukdomar utvecklar sig, alternativt blir mer vanliga. Italienaren är en förhållandevis frisk ras, men epilepsi förekommer. Så jag vill kolla upp den biten ordentligt.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Han har verkligen "det" och italienare har en mentalitet som är perfekt för mig som person. Nu när vi har bestämt oss för att det ska bli valp så känns det verkligen att vi behöver tänka till så att det blir bra. Det räcker nog inte med att förälska sig i en valp. Sambon har kommit med en del bra argument för whippet, t.ex. att det är en något mer robust och lite lugnare hund. En italienare kombinerar impulsivitet, hög fart och lång smala ben med total brist på självbevarelsedrift. Hanarna är visserligen något lugnare än tikarna och den hanen som vi funderar över verkar vara rätt sansad (men skenet kan bedra).

En annan sak som jag har tänkt på var att en whippet kanske passar bättre tempomässigt när jag är ute och springer. Men det är bara en petitess. Jag sprang ju förr med min italienare och det gick ju bra.

En tredje och viktigare sak som jag vill kolla upp är hur förekomsten av epilepsi bland italienare har utvecklat sig de senaste åren. Antalet födda kullar har ökat en hel del de senaste åren och det kan ju leda till att fler rasbundna sjukdomar utvecklar sig, alternativt blir mer vanliga. Italienaren är en förhållandevis frisk ras, men epilepsi förekommer. Så jag vill kolla upp den biten ordentligt.

Jättebra! Do your homework - och bestäm sedan. :bow:

Vad jag vet så är whippeten en ganska frisk ras också, men som med alla djur så kan man råka ha otur.

Det jag reflekterar mest över är att du har funnit din ras och frågan är om en whippet får samma chans hos dig som italienaren? Kanske blir det en bra hund, men inte hunden med "det" och du längtar efter en italienare igen. Då får du kanske vänta 15 år på en sådan.

Jag har aldrig tidigare blivit så fäst vid en ras som jag blivit av vår odåga. Jag var redo att sälja henne, nej, ge bort henne förra året vid den här tiden - men inte nu.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en dvärgschnauzer istället, eller en riesen istället... utan blev det en ny hund i familjen, då hade jag velat ha en schnauzer igen. Jag ser nu att det är den hund jag klickar med. Inget ont om våra andra raser i familjen (rottis och dv.schn), jag älskade dem för vilka de är (var), men nu vet jag att schnauzern är rätt.

Samtidigt så är ni två om beslutet och din sambos argument är rimliga, en whippet är kanske mindre ömtålig. Jag vet att jag i min familj hade fått böna och be lite för att få en schnauzer igen, då den andra hälften lätt hade föredraigt en mindre krävande dv.schn. - om han fick välja.

Frågan är väl vem som ägnar hunden mest tid och intresse? kanske skall den få välja ras?

Tja, inte lätt det där...
 
Sv: Valp eller inte valp?

Det jag reflekterar mest över är att du har funnit din ras och frågan är om en whippet får samma chans hos dig som italienaren? Kanske blir det en bra hund, men inte hunden med "det" och du längtar efter en italienare igen. Då får du kanske vänta 15 år på en sådan.

Det är lite komiskt egentligen. När jag skaffade min italienare så hade jag inga planer på en sådan. Jag var och hälsade på uppfödaren för att träffa henne och prata om en whippetvalp ur en kull som planerades några månader längre fram. Jag var väldigt förtjust i tiken och hade träffat några hundar ur hennes tidigare kullar. Men ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig. Några timmar senare hade jag istället tingat min italienare, då 5 veckor gammal. Nu när jag har varit så inställd på italienare så verkar det faktiskt bli en whippet istället.

Just funderar jag över två alternativ. Dels uppfödaren till min italienare, som alltså föder upp whippet, och dels en annan kennel som just nu har whippetvalpar som jag gillar. När det gäller whippet så har jag en väldigt tydlig bild av vad jag vill ha, dvs. vilken "typ" av whippet. Den bilden sammanfaller väldigt väl med hundarna som uppfödaren till min italienare föder upp. Jag blev därför inte särskilt förvånad när valparna på den andra kenneln som jag fastnade för visade sig helt bygga på linjer från min "uppfödare".

Däremot blev jag väldigt överraskad när jag tittade i stamtavlan för valparna på den andra kenneln (alltså inte "min" uppfödares kennel) och hittade tiken som skulle ha varit mamma åt den ännu ej födda whippetvalp som jag planerade att köpa för 16 år sedan. Inte undra på att valparna var så snygga. :D
 
Sv: Valp eller inte valp?

Men vad kul! :bump:

Jag har väldigt lätt för att känna att sådana där detaljer på något vis berättar för en hur man skall göra. Här har du ju din whippet!

Nu är jag inte så insatt i rasen, men jag är svag för whippet då den verkar vara lagom stor, har fantastiskt silkesmjuk päls, finns i många vackra färger - och så har de rådjursblick.

Vilken typ av hund är det du gillar? Finns det grövre och smäckrare whippet?

Eller är det en särskild färg du gillar? Jag tycker mycket om de "isabellfärgade" (??) och de som kallas brindle.
 
Sv: Valp eller inte valp?

Jag skrev ett jättelångt inlägg tidigare idag men så stängde min webbläsare ner sig ...

En lite kortare version av det jag skrev. :) Jag vill ha en whippet som fungerar i utställningsringen utan att ha förlorat sin funktionalitet. Det finns en del uppfödare vars hundar lyckas väldigt bra både på whippetrace och i ringen. Min favoritwhippet genom tiderna var en sådan hund (SM-mästarinna i whippetrace) och hon har nog fått stå modell för hur jag tycker att en perfekt whip ska se ut. Den ska ha långa fina linjer, inte vara för gracil och inte ha allt för böjd rygg. Välmusklad men absolut inte kraftig eller satt. Den får inte ha för klen underkäke (men det ska den ju heller inte ha enligt rasstandard, men jag tycker det förekommer med jämna mellanrum). Svårt att beskriva med ord ...

Favoritfärgen är fawn/beige (olika beige och röda nyanser på italienare heter isabell som du var inne på) men jag gillar även röd. Helst ska den vara utan svart mask och med rätt mörka ögon. Men jag är egentligen inte så petig när det gäller färg.

Visst är det kul med små tecken som leder till att fatta att beslut. :D En annan sak som jag upptäckte i valparnas stamtavla var att där förekommer en gammal lekkamrat till min italienare. Visserligen är hundvärlden inte så himla stor, men ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 430
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 728
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp