Bukefalos 28 år!

Valp i trots/slyngelåldern

Jnsson

Trådstartare
148C10C4-9C49-4FE3-8B46-990BB8051B2A.png
Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut.
Någon som har tips eller kan berätta hur det var för er?

Idag har vi rastat honom som vanligt runt kvarteret, spelat aktiveringsspel, åkt ut till ett motionsspår och gått 4 kilometer, åkt hem till morföräldrarna och spelat boll. Ändå har han nyss tagit sig friheten till att bita sig fast i våra armar och ben, gnaga på väggen osv.

Vi har gått valpkurs och lydnad/kontakt med honom som mindre och han var en ängel när han var 4-7 månader. Nu tuggar han på allt, drar ute, skäller mitt i natten, biter/går i kamp med oss (förstår att mycket har med könsmognad att göra och han ska kastreras i december)

Är öppen för alla tips och svar
 
Att köra en massa fysisk motion med en energisk unghund riskerar nog att ha motsatt effekt än man tänkt och bara bygga upp mer energi. Jag skulle fokusera mer på mental aktivering, gärna något som kräver fokus och tankeverksamhet, som spår eller annat nosarbete. En kurs i nosework kanske kan vara något? Och kör för all del kamplek, så att hunden inte måste sköta den biten själv med olämpliga ting. Det hör till hundtypen att de gillar att suga tag i saker och slita och dra, och jag tycker att de bör få utlopp för det på något sätt.

Och nu ska jag vara negativ - kastrering är inte nödvändigtvis en lösning på något. En hund blir liksom inte automatiskt besvärligare bara för att den har kulorna kvar. Jag förstår att det är jobbigt, men det är (dessvärre???) normalt för en hund med lite tryck i att vara såhär i den här åldern, och hunden tycker nog själv att det är minst lika jobbigt med allt som händer i kropp och knopp. Håll ut.
 
Att köra en massa fysisk motion med en energisk unghund riskerar nog att ha motsatt effekt än man tänkt och bara bygga upp mer energi. Jag skulle fokusera mer på mental aktivering, gärna något som kräver fokus och tankeverksamhet, som spår eller annat nosarbete. En kurs i nosework kanske kan vara något? Och kör för all del kamplek, så att hunden inte måste sköta den biten själv med olämpliga ting. Det hör till hundtypen att de gillar att suga tag i saker och slita och dra, och jag tycker att de bör få utlopp för det på något sätt.

Och nu ska jag vara negativ - kastrering är inte nödvändigtvis en lösning på något. En hund blir liksom inte automatiskt besvärligare bara för att den har kulorna kvar. Jag förstår att det är jobbigt, men det är (dessvärre???) normalt för en hund med lite tryck i att vara såhär i den här åldern, och hunden tycker nog själv att det är minst lika jobbigt med allt som händer i kropp och knopp. Håll ut.
Jag säger tvärtom låt hunden ta ut sig fysiskt också.
Tycker inte alls hundar blir så extremt krävande av fysisk motion.
Det gör jag ofta och hundarna blir trötta och nöjda.
Att amstaff hänger i armarna i den åldern är mer regel än undantag.
 
Nu är jag ingen hundexpert men jag kunde gå 6km med min chihuahua när han var 4-5 månader. Standard var alltid 30-45min x2 eller en lång och sen en på ca 30min utöver rastningspromenader. Är du säker att din hund får tillräckligt med fysisk motion?

Sen aktiveringsspel tycker jag inte ger sådär jättemycket, till och med min chihuahua behöver mer träning. Jag erbjuder aktiveringsspel de dagar jag inte har möjlighet/tid att ge mer avancerad träning eller som komplement. Jag tränar rallylydnad och tricks med honom och det märks direkt när vi gör uppehåll. Då blir det skällande på allt och ingenting, utfall mot andra hundar osv. Annars är han supertrevlig och harmonisk. Men glöm inte bort att passivitetsträningen är lika viktig.

Rätta mig om jag har fel, men amstaff är väl gjorda för att kampa? Använd kampleksaker och lek kamplekar så kanske den slutar kampa med era armar? En vän till mig hade staffe och den hade även enormt behov att att brottas och leka med andra liknande hundar. Sen ytterligare lektioner/kurser hos en duktig tränare skadar ju inte :)
 
Visa bifogad fil 78635Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut.
Någon som har tips eller kan berätta hur det var för er?

Idag har vi rastat honom som vanligt runt kvarteret, spelat aktiveringsspel, åkt ut till ett motionsspår och gått 4 kilometer, åkt hem till morföräldrarna och spelat boll. Ändå har han nyss tagit sig friheten till att bita sig fast i våra armar och ben, gnaga på väggen osv.

Vi har gått valpkurs och lydnad/kontakt med honom som mindre och han var en ängel när han var 4-7 månader. Nu tuggar han på allt, drar ute, skäller mitt i natten, biter/går i kamp med oss (förstår att mycket har med könsmognad att göra och han ska kastreras i december)

Är öppen för alla tips och svar

Låter som en helt normal valp!

Tror inte att det har med könshormoner att göra utan att han helt enkelt har mer uthållighet både mentalt och fysiskt nu. Det jag hade gjort om det varit min hund:
1. Utmana honom mentalt genom spår, nosarbete och annat koncentrationsarbete.
2. Aktivera honom fysiskt genom att gå i besvärlig terräng inte bara promenader på slätt underlag.
3. Lek kamplekar med honom på ett sätt som är ok och träna på att vara den som startar och avslutar leken.
4. LÄR in ett brytkommando (typ nej, stopp osv.) på ett sjysst sätt.

När han visat ett beteende du inte uppskattar, se till att det leder till att han får tråkigt. ex. om han börjar kampa med dina kläder på en promenad. Ignorera honom, gå direkt till närmsta stolpe eller träd och bind fast honom och gå bort en bit och vänta tills han inser att det blev tråkigt och ta så loss honom och gå vidare. Upprepa några gånger så kommer han inse att kampa med mattes kläder = sitta uppbunden och ha tråkigt. Erbjud lek på tillåta sätt på promenaderna genom att ta med en kampleksak.

Kastrera INTE hunden innan den genomgått sin mentala könsmognad vid 2-3 års ålder. Den behöver sina könshormoner för att mogna. En del hundar som kastreras tidigt blir aldrig vuxna i huvudet och då riskerar du att han "fastnar" i dessa beteenden.
 
Kastrering är ingen lösning på en hunds behov av uppfostran och rätt mängd stimulans!
Har en bekant som tog en besvärlig omplacering som tyvärr är kastrerad, de provade väl kastrering i ett försök att hunden skulle lugna sig. Hunden är dock en hund med driv och energi och det är inget en kastrering tar bort samt slyngelfasoner. Väldigt synd då det en bra hund och med riktad träning och van förare så kan den bli hur bra som helst, det en sån hund jag skulle vilja ha valp efter och nuvarande ägaren tycker att det himla tråkigt att han är kastrerad just för att han är en riktigt bra hund men med lite mer driv än vad förra ägaren var beredd på.
Min egen corgi var en riktig pain in the ass som ung men absolut den bästa hunden jag nånsin ägt när hon väl mognat så ge det tid och som andra skrivit mer mentalt utmanande träning, mer motion och kursa gärna tävlingsinriktat för där brukar instruktörerna vara duktiga på tips hur man ska förvalta hundens energi.
 
Visa bifogad fil 78635Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut.
Någon som har tips eller kan berätta hur det var för er?

Idag har vi rastat honom som vanligt runt kvarteret, spelat aktiveringsspel, åkt ut till ett motionsspår och gått 4 kilometer, åkt hem till morföräldrarna och spelat boll. Ändå har han nyss tagit sig friheten till att bita sig fast i våra armar och ben, gnaga på väggen osv.

Vi har gått valpkurs och lydnad/kontakt med honom som mindre och han var en ängel när han var 4-7 månader. Nu tuggar han på allt, drar ute, skäller mitt i natten, biter/går i kamp med oss (förstår att mycket har med könsmognad att göra och han ska kastreras i december)

Är öppen för alla tips och svar

Du har en ung,lekfull och levnadsglad hund av en ras som besitter mycket lek- och kamplust. Som många andra skrivit så behöver ni hitta en relation där du är rolig och ni kan leka ihop, istället för att han ska ta ut sitt lekbehov på er. Dessutom kräver han nog mer fysisk aktivering och mer fokuserad träning så att ni lär er att använda hans energi och leklust på rätt sätt. Att kastrera honom är en jättedålig idé i nuläget. Däremot skulle det nog vara bra för er att gå någon slyngelkurs eller unghundskurs på er lokala brukshundklubb, så att du lär dig kanalisera hans energi i lek MED dig istället för mot eller på dig.
 
Jag hade satt munkorg på en så kraftfull hund i värsta slyngelåldern och låtit hunden landa lite i sig själv innan jag skulle börjat träna:)
Tycker du verkligen att munkorg bör användas på lekfulla unghundar "bara för att"? Det har jag aldrig hört talas om. Jag är helt för eventuell munkorgsträning så att hunden är bekväm med det om det skulle behövas i nödfall någon gång, men annars förstår jag inte hur eller när du tycker att den ska användas?
 
Jag fick varulven när han var 1,5 år från uppfödaren. Då var han en arg, ledsen och frustrerad, kastrerad unghund som inte litade på någon. Jag tror inte kastreringen gjorde något alls för att lösa första ägarens problem och med en hund som blev alfarullad redan som valp för att hennes kollegor på hundenheten talat om för henne att man måste vara tuff med den rasen så fick han en dåligt start på livet.

Han är idag nio år, samma hund som bet mig när han blev osäker när jag sträckte ut handen mot honom när han nyss flyttat hit kommer och tigger om gos idag. Jag hade kollat upp uppfödaren och dennes andra hundar så jag visste vad jag fick men det har tagit bokstavligen blod, svett och tårar helt i onödan om jag hade fått honom redan som valp. Gör inte om samma misstag, ta hjälp av tränare och boka in er hos SBK eller någon annan klubb på en valpkurs. Jag har sett så många hundar från att vara vildar till att bli glada, lydiga och lyckliga med sina ägare. :)
 
Visa bifogad fil 78635Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut.
Någon som har tips eller kan berätta hur det var för er?

Idag har vi rastat honom som vanligt runt kvarteret, spelat aktiveringsspel, åkt ut till ett motionsspår och gått 4 kilometer, åkt hem till morföräldrarna och spelat boll. Ändå har han nyss tagit sig friheten till att bita sig fast i våra armar och ben, gnaga på väggen osv.

Vi har gått valpkurs och lydnad/kontakt med honom som mindre och han var en ängel när han var 4-7 månader. Nu tuggar han på allt, drar ute, skäller mitt i natten, biter/går i kamp med oss (förstår att mycket har med könsmognad att göra och han ska kastreras i december)

Är öppen för alla tips och svar
Du är medveten om att en kastrering i det läge ni är i nu riskerar att befästa beteendet? Din hund är inte som han är pga könshormoner utan för att han är tonåring. En kastrering kommer inte att lösa det faktum att han inte vet hur han ska bete sig. Det handlar om träning träning och åter träning.

Den aktivering du beskriver är alldeles för lite. Han behöver mer och han behöver få lugna trygga ramar med massor av kärlek så att han vet vad som är okej och inte.
 
Jag undrar också varför den ska kastreras? Det finns studier som t.ex. visar att tidig kastrering kan öka risken för att hunden utvecklar rädslor och osäkerhet, något vi vet är den vanligaste anledningen till aggressivitet. (Om det nu, med tanke på rasen, är det du har i åtanke?) FramförALLT om den kastreras innan puberteten.
 
Låter som en helt normal valp!

Tror inte att det har med könshormoner att göra utan att han helt enkelt har mer uthållighet både mentalt och fysiskt nu. Det jag hade gjort om det varit min hund:
1. Utmana honom mentalt genom spår, nosarbete och annat koncentrationsarbete.
2. Aktivera honom fysiskt genom att gå i besvärlig terräng inte bara promenader på slätt underlag.
3. Lek kamplekar med honom på ett sätt som är ok och träna på att vara den som startar och avslutar leken.
4. LÄR in ett brytkommando (typ nej, stopp osv.) på ett sjysst sätt.

När han visat ett beteende du inte uppskattar, se till att det leder till att han får tråkigt. ex. om han börjar kampa med dina kläder på en promenad. Ignorera honom, gå direkt till närmsta stolpe eller träd och bind fast honom och gå bort en bit och vänta tills han inser att det blev tråkigt och ta så loss honom och gå vidare. Upprepa några gånger så kommer han inse att kampa med mattes kläder = sitta uppbunden och ha tråkigt. Erbjud lek på tillåta sätt på promenaderna genom att ta med en kampleksak.

Kastrera INTE hunden innan den genomgått sin mentala könsmognad vid 2-3 års ålder. Den behöver sina könshormoner för att mogna. En del hundar som kastreras tidigt blir aldrig vuxna i huvudet och då riskerar du att han "fastnar" i dessa beteenden.
Låter faktiskt som en bra idé, ska testa promenadmetoden och leta kurs tack.
Gör en liknande metod inomhus som vi kallar ”timeout” när han biter i oss åker han in bakom en bebisgrind i ett större rum (ca 3 min), problemet är bara att han biter på väggarna i protest
 
Jag undrar också varför den ska kastreras? Det finns studier som t.ex. visar att tidig kastrering kan öka risken för att hunden utvecklar rädslor och osäkerhet, något vi vet är den vanligaste anledningen till aggressivitet. (Om det nu, med tanke på rasen, är det du har i åtanke?) FramförALLT om den kastreras innan puberteten.
 
Du är medveten om att en kastrering i det läge ni är i nu riskerar att befästa beteendet? Din hund är inte som han är pga könshormoner utan för att han är tonåring. En kastrering kommer inte att lösa det faktum att han inte vet hur han ska bete sig. Det handlar om träning träning och åter träning.

Den aktivering du beskriver är alldeles för lite. Han behöver mer och han behöver få lugna trygga ramar med massor av kärlek så att han vet vad som är okej och inte.
Hade ingen aning om att aktiveringen var för lite för en valp, trodde inte att man skulle köra så hårt med honom medans han fortfarande växer.
 
Anledningen till varför han ska kastreras är mer för att han går på hunddagis någon gång i veckan. Sen läste jag någonstans att en stark könsdrift kan göra hunden stressad
Men kanske ska avvakta lite med kastreringen?
En del hanar blir stressade om där finns löptikar i närheten, men löptikar lämnar man inte på hunddagis, tänker jag?

Avvakta i alla fall så han får gå genom sin könsmognad. Sen är det självklart du själv som avgör.
 
Hade ingen aning om att aktiveringen var för lite för en valp, trodde inte att man skulle köra så hårt med honom medans han fortfarande växer.

Du behöver inte "köra hårt" med honom, men han behöver mer fysiska och psykiska utmaningar för att bli mer harmonisk - sätt där han får kanalisera sin energi - att leka med dig och att använda hans leklust i träningen, som en härlig belöning. Att låta en växande hund röra på sig är ingen som helst fara, det har forskning visat. Snarare är det bra att deras kroppar får vänja sig vid belastning. Att springa 2-3 mil på hårt underlag är kanske inte så smart men promenader på 7-8 km eller mer, gärna så att han kan vara lös (eller i lina) och gå off-road, är superbra. Annan aktivering som verkligen är tröttande och som du redan fått tips om är all typ av nosaktivering, dvs att han ska leta upp leksaker eller godis med hjälp av sin nos istället för ögonen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 367
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 452
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 850
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har en Bullterrier hane på två år som tidigar varit vanvårdat, och han har lite "attityds problem" Jag har haft Daddy i 9-10...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp