Bukefalos 28 år!

Valp kontra unghund

makarontanten

Trådstartare
Sitter mest bara och funderar lite,det handlar alltså inte om att jag ska skaffa en hund till just nu.

Jag har en snart 5-årig tik här hemma som jag älskar över det mesta. Min första hund,och jag har verkligen haft den underbara lyxen att ha fått en hund som passar mig som handen i handsken. Hon har vart lätt att ha att göra med från första början,aldrig några problem med uppfostran och liknande. Men,det finns en sak jag känner att jag missat. Valptiden....

Min hund är en omplacering som jag köpte när hon var 7 månader och jag fick aldrig gosa med henne som "bebis". Blir lite lätt avundsjuk när jag ser alla helt otroligt söta och goa valpar överallt:love:. Skulle vara så underbart att få vara med en liten valp från början och se det lilla livet växa upp. Få prägla in den från början om man så säger.

Men så blir jag lite osäker. Har vi rätt förutsättningar,klarar jag av att från början fostra och lära en så liten att tex bli rumsren,och med ensamhetsträningen och så?

Jag och sambon har helt olika arbetstider. Har räknat ut att vi i skift skulle kunna vara hemma helt med en valp i ca 10-11 veckor. Men sen måste man ju börja jobba igen. I snitt handlar det om att valpen då skulle behöva klara sig i två timmar under 7 mornar på 5 veckor(alltså 1-2 dagar i veckan). Det handlar aldrig om mer än 2 gånger i veckan. Sambon sticker vid 5 på morgonen och jag är hemma vid 7 vid dessa tillfällen.

Är det orimligt att man kan förutsätta att det funkar att ha en valp själv i två timmar när den är ca 4,5-5 månader gammal? Skulle det bli ett hundköp (vilket inte är aktuellt just nu),har ju en valp dessutom sällskap av den äldre vovven också. På ett ungefär,hur lång tid räknar man med att det tar för en valp att bli rumsren? Förstår att det skiljer enormt,men snittet om allt funkar lagom bra?

Är det svårt att fostra en hund om man som jag,inte haft valp innan,men ändå har haft hund i lite mer än 4 år nu?Trots allt gick jag ju igenom "slyngelåldern" med min,men hon har ju alltid vart så snäll. Men jag kan ju inte förutsätta att en annan individ skulle vara på samma sätt som hon.

Sambon har däremot mycket mer hundvana än jag sen innan,men han är ju inte hemma på dagarna. Jag kommer alltså sköta det mesta i sådana fall,och dessutom har vi lite olika synsätt på hur man gör. Jag vill gärna vara förberedd och göra allt rätt,medan sambons attityd är mer "det är klart den klarar sig ett par timmar,den vänjer sig,man ska inte klema bort dem för mycket"(vilket är anledningen till att jag frågar er istället för honom:D.)Han är van vid jakthundar och hundgårdshundar sen innan,och jag är mer den mjuka familjehundsägaren. Detta har dock inte vart något problem med den vi har nu,sambon har nog fått anpassa sig en del;)

Tips,råd och funderingar kring detta mottages tacksamt:)
 
Sv: Valp kontra unghund

Först och främst, ALLA är nybörjare någon gång och många som köper valp utan att vara direkt hundvana sen innan, lyckas med sina hundar ;) Det viktigaste är nog att man är medveten om att man inte kan allt, samtidigt som man noga reflekterar över alla "kloka tips" som omgivningen kan tänkas ge så att man inte tar åt sig av alla galenskaper som kan dyka upp.

När min unga var 5 månader klarade hon att vara själv 2 timmar, och då hade jag inte ens börjat med ensamhetsträningen ordentligt från start (något jag verkligen ångrar idag..). Tycker det verkar som om många klarar det, men, det kan vara bra att ha någon reservplan för hur man gör OM det inte skulle gå. Kanske någon vän kan komma över och vara hos er med hundarna, eller att hundarna är hos vännen?

Hurvida det är svårt att fostra en valp eller inte beror ju helt klart på hur man är som person och vad man fått för valp. Ju mer man ser till att alla i hemmet är överens om hur man ska uppfostra valpen samt ser till att noga kolla uppfödare av den ras man är intresserad av för att få en så bra hund som möjligt, ju större chans är det att det blir lätt och går bra.
 
Sv: Valp kontra unghund

Tack för dina reflektioner:)

Detdär med att ha en reservplan är något jag har reflekterat över lite. Det är svårt just med den biten,då det handlar om en ganska "knepig" tid på dygnet. Vem vill hjälpa en mellan klockan 5 och 7 på natten/morgonen? Jag jobbar ensamnatt och kan inte komma ifrån/sluta tidigare. Sambon jobbar morgon och har ett tidspressat schema att köra efter(lastbil). Kanske skulle det gå att ta med en valp till jobbet enstaka gånger,men det är absolut inte en lösning/reservplan då jag jobbar med människor(allergier/rädsla).

Har precis vart ute på en så underbar hundpromenad. Träffade på en lite yngre unghund och jag riktigt såg hur min "gamla" blommade upp när de lekte i vattnet:love:. Kan säga att jag inte blev mindre sugen efter det....

Men iallafall,än så länge är det bara fantasier och drömmar,kanske till nästa års semester. Tar tacksamt emot fler tankar och funderingar kring mina förutsättningar. Jag vill inte ha problem,jag vill ha god planering och sunda förhållande som funkar:) Ni är välkomna med hur mycket frågor som helst om ni undrar något annat som jag missat att berätta i inlägget ovan.
 
Sv: Valp kontra unghund

Det finns många morgonpigga :p Hade någon nära mig velat ha hundvakt bara 2 timmar på morgonen, någon gång i veckan, åt en hund som fungerade med mina, då hade jag absolut ställt upp även om det innebar att jag fick vakna 5 på morgonen. Det borde ju finnas fler som mig, så fråga runt lite.
 
Sv: Valp kontra unghund

Ha,ha,ja fler borde vara som du;)

Ska skarpt tänka på att fråga runt,men får nog vänta lite och se om det överhuvudtaget blir någon liten valp framöver först. Känns lite tidigt i detta stadiet,men har man bara fått tanken,är det svårt att låta bli att gå längre i planerna:D
 
Sv: Valp kontra unghund

Försök att träna ensamhet rätt och regelbundet, så kommer det nog att gå.

Jag var noga med ensamhetsträningen, för det måste funka, och det gör det.

Han var runt 5-6 mån när han var själv 1 dag/veckan i ca 2tim.
Resternade dagar var han med mig på jobbet.

Nu är han 9 mån och ensam ca 4 tim 3dagar/veckan och 1 dag med mig på jobbet och en vardag är alltid sambon ledig.

Kan inte sambon "hiva" av valpen hos dig när han åker och jobbar om det inte skulle funka? Eller är det en omväg?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 314
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 780
Senast: anna_panna
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 020
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp