Valp lös i magen...men av vad och varför?

Ratax

Trådstartare
Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan hände något. Då började han plötsligt bajsa diarré en hel natt. Vi trodde att det var för att vi bytt foder (eller höll på att byta) så successivt fasade vi in hans gamla igen tillsammans med probiotika. Det blev ingen skillnad på magen. Av 5 nätter så kunde han bajsa löst 4 och sedan ingenting på dagen. Detta var alltså något nytt. Då vi uteslutet allt annat så kontaktade vi veterinären. De tycke han var tunn men bland päls. Vi fick dietfoder och annan probiotika. Och magen blev bra!!
Vi tog även en massa parasitprover kan nämnas.

Igår började vi smyga in lite vanligt foder. Det var inte ens en halv dl. Kanske 5 kulor. Och fem timmar senare kom lösbajset. Vi ska kontakta dem igen tänkte bara höra era teorier ellee om någon haft samma problem?
Tycker det är udda att han varit bra i magen innan och helt plötsligt blev lös.
 
Svårt att veta på distans, såklart, men exakt sådär reagerade för förra hund på kyckling (både "ren" kyckling och kyckling ingående i något foder)! Behöver såklart inte vara det för er hund men ett litet tips är ju att kolla proteinkällan i respektive foder. Funkar dietfodret så hade jag testat vidare med ett vanligt (valp-)foder med SAMMA proteinkälla och sett om det funkar. För det verkar ju vara något i hundens vanliga mat som den inte tål!
 
Vad är dietfodret för något och vad är det vanliga fodret?

RC dietfoder. Men nu har veterinären ringt och stackarn har spolmask. Avmaskade ju för en månad sedan med Milbevax. Nu ska vi avmaska med Axilur. Har börjat på 2 doser men han är ju så lös i magen så vet inte om han bajsar ut medlet direkt. Han hade också någon annan parasit i tarmen som dock läker ut av sig själv. Har aldrig haft hund med mask innan så känns lite otäckt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
640
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 662
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp