Valp med defekt

Lhas

Trådstartare
Jag har i min nuvarande valpkull en valp med navelbråck som jag upplever medelstort det är åtminstone inget litet bråck. Nu går mina tankar till att behålla valpen lite längre och se hur bråcket utvecklas innan jag släpper iväg valpen.
Är det något som låter helt galet i era öron?
Jag är medveten om att jag kan sänka priset så mellanskillnaden täcker ev operation i framtiden men känner samtidigt att det är inga problem för mig att istället behålla valpen lite längre själv och se hur det utvecklas innan jag säljer. Tacksam för tankar kring detta.
 
Jag ser inga problem med att behålla en valp längre oavsett anledning. Tycker snarare det låter seriöst och ansvarsfullt när en uppfödare avvaktar med att sälja för att kunna utvärdera status på en valp som varit lite avvikande. Hellre det än att man promt måste skeppa iväg alla valparna direkt de blir 8 veckor gamla oavsett vad. Jag tycker att det är att måna mer om valpen än om sin plånbok.
 
Själv har har planer på att behålla valpar till 10 veckor när jag väl avlar för enligt den vetenskap som finns tillgänglig så är 8 veckor ett fönster för rädslor. Så att behålla en valp lite längre än 8 veckor, oavsett anledning, ser jag inga problem med.
Nu tänkte jag inte på 8 eller 10 veckor utan att behålla den tills den vuxit färdigt så att säga ☺️
 
Jag ser inga problem med att behålla en valp längre oavsett anledning. Tycker snarare det låter seriöst och ansvarsfullt när en uppfödare avvaktar med att sälja för att kunna utvärdera status på en valp som varit lite avvikande. Hellre det än att man promt måste skeppa iväg alla valparna direkt de blir 8 veckor gamla oavsett vad. Jag tycker att det är att måna mer om valpen än om sin plånbok.
Tack.
Jag vill absolut inte sälja en valp som det sedan blir bekymmer med eller som behöver opereras och vill även känna mig säker på att hunden får den vård den behöver.
Hur skulle ni som valpköpare ta ett besked att inte kunna hämta sin tilltänkta valp när syskonen åker vid 10 veckors ålder?
 
Så.. 4 år? Det är generellt sett då hundar vuxit färdigt både på höjden och med att bredda sig.
Vilket är såklart helt ditt val :)
4 år?
Vilka raser gäller det?

Detta är lhasa apso och dom räknas som färdigvuxna runt 1 år.
Och stora hundar har jag alltid hört att det är 1,5 år ungefär eventuellt 2 år.
 
Tack.
Jag vill absolut inte sälja en valp som det sedan blir bekymmer med eller som behöver opereras och vill även känna mig säker på att hunden får den vård den behöver.
Hur skulle ni som valpköpare ta ett besked att inte kunna hämta sin tilltänkta valp när syskonen åker vid 10 veckors ålder?
Man talar om hur det är - hunden har ett fel och du vill inte släppa iväg den innan du vet hur det utvecklar sig.
 
Tack.
Jag vill absolut inte sälja en valp som det sedan blir bekymmer med eller som behöver opereras och vill även känna mig säker på att hunden får den vård den behöver.
Hur skulle ni som valpköpare ta ett besked att inte kunna hämta sin tilltänkta valp när syskonen åker vid 10 veckors ålder?
Tänker du behålla den flera månader/år (tills den växt klart) så utser du väl ingen köpare nu? Utan annonserar ut igen när du vet?
 
4 år?
Vilka raser gäller det?

Detta är lhasa apso och dom räknas som färdigvuxna runt 1 år.
Och stora hundar har jag alltid hört att det är 1,5 år ungefär eventuellt 2 år.
Vi har haft golden, labbe och aussie. Inga av dessa har varit färdigvuxna innan minst 3 års ålder. Höjden växer hundar färdigt på relativt snabbt, men resten tar längre tid. 6-9 månader för höjden, sen ska de bredda sig vilket kan ta något år, och även det påverkar navelbråck.
Sen behöver det ju inte betyda att du inte vet om det blir ett problem eller inte med regelbundna veterinärbesök; kan ju vara så att vid 4 månader så säger vetten att det inte kommer vara några problem :)
 
Vi har haft golden, labbe och aussie. Inga av dessa har varit färdigvuxna innan minst 3 års ålder. Höjden växer hundar färdigt på relativt snabbt, men resten tar längre tid. 6-9 månader för höjden, sen ska de bredda sig vilket kan ta något år, och även det påverkar navelbråck.
Sen behöver det ju inte betyda att du inte vet om det blir ett problem eller inte med regelbundna veterinärbesök; kan ju vara så att vid 4 månader så säger vetten att det inte kommer vara några problem :)
Ja valpen får väl stanna här för alltid i annat fall, en mycket trevlig valp är det :)
 
Då förstår jag. Då skulle jag som köpare vilja veta hur länge du tänkt behålla innan beslut. Kan ju vara så att man gjort planer för att vara hemma med valp som kan vara svårt att flytta, speciellt om man inte kan få nytt datum.
Ja det är så fruktansvärt tråkigt att det blev såhär och jag grämer mig över hur jag ska framföra det här beskedet när köparna längtat efter sin valp och tagit ledigt.
Köparna vill gärna köpa valpen trots defekten men det känns fel för mig så jag vet inte hur jag ska göra 😱
 
Jag skulle förklara läget för dem och säga som det är, att du inte kan släppa valpen nu. Eftersom vi talar om flera månader hade jag nog som köpare sett mig om efter en annan valp.

Vad säger veterinären om bråcket?
Valpen är 7 veckor och ska till veterinären nästa vecka, jag har dock haft en hund med litet navelbråck innan och det som valpen har är större skulle nog inte gissa på stort men åtminstone medelstort.
Vi har vetat om bråcket sen valpen var 4 veckor och jag tycker det har vuxit med hunden och blivit värre.
Tyvärr.
Jag ska se vad veterinären ger för dom nästa vecka 🥶
 
Ja det är så fruktansvärt tråkigt att det blev såhär och jag grämer mig över hur jag ska framföra det här beskedet när köparna längtat efter sin valp och tagit ledigt.
Köparna vill gärna köpa valpen trots defekten men det känns fel för mig så jag vet inte hur jag ska göra 😱
Jag tycker du gör helt rätt. Det är ansvarsfullt av dig även om det så klart är tråkigt för familjen som längtat efter sin lilla valp. Men hela grejen med valpkö bygger ju på att det finns tillräckligt många friska valpar som föds. I detta fall är det ju inte en "frisk" valp som fötts och därmed finns heller ingen valp för den väntande familjen att få, i alla fall inte just nu. Så hade jag tänkt.
 
Ja det är så fruktansvärt tråkigt att det blev såhär och jag grämer mig över hur jag ska framföra det här beskedet när köparna längtat efter sin valp och tagit ledigt.
Köparna vill gärna köpa valpen trots defekten men det känns fel för mig så jag vet inte hur jag ska göra 😱
Om det känns fel, sälj inte valpen. Men ta det hela med veterinären innan du bestämmer dig.
 
Vad du kan göra är att använda ditt kontaktnät och se om du kan hjälpa köparna att hitta en annan valp.
Det är precis fullbokat överallt vad jag vet.
Jag erbjöd dom en annan valp när jag upptäckte bråcket men dom ville ha den här valpen pga färgen.Nu är alla syskon bokade så nu kan dom heller inte köpa någon annan valp av mig längre.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp