Valp med diarré

Hurricane

Trådstartare
Jag vet inte om jag oroar mig i onödan så jag tänkte att jag rådfrågar buke, nybliven hundägare som man är.

Har alltså en valp på 4 månader som är pigg, glad och välmående. Senaste dagarna har han dock haft lite dålig mage. Han har bajsat bra morgon och kväll men varit lös mitt på dagen, tänkte att det var pga att han sprungit lös och varit lite smått orolig under lunchpromenaden och inte tänkt desto mer på det. I fredags kväll var han hos hundvakt och hade då haft svårt att bajsa och varit lös och igår kväll (lördag) fick han rejäl diarré :( Idag var vi ute i skogen ett par timmar då han var pigg och glad och bajset såg bättre ut men nu efter middagen bajsade han först hyfsat bra men sen kom det mer diarré.

Han äter mush vaisto puppy och purizon puppy (hälften av varje) och har gjort det en dryg månad. Idag har han dock bara fått purizon och pro-kolin. Han är pigg och glad och äter och dricker så har inte känt behov av att fara till veterinär så här på en söndag. Men han är våran första egna hund och man oroar sig ju... Dessutom tycker jag han alltid varit ganska ojämn i magen, ena gången jättebra och nästa lösare.

Vet inte vad jag vill med den här :turd:-tråden mer än att få lite råd och stöd antar jag :p
 
Tips för just valp är att inte blanda torrt och färskt - jag ger till valpar färskt på morgon och kväll och torrfoder mitt på dagen. Kan vara värt prova ifall magen bråkar. Då ser du snabbare vad valpen ev blir sämre i magen av - torrfodret eller det färska.

Valp med lite magstrul ger jag canikur + enbart färsk mat + ev lite mototspure blandat i maten :)
 
Tips för just valp är att inte blanda torrt och färskt - jag ger till valpar färskt på morgon och kväll och torrfoder mitt på dagen. Kan vara värt prova ifall magen bråkar. Då ser du snabbare vad valpen ev blir sämre i magen av - torrfodret eller det färska.

Valp med lite magstrul ger jag canikur + enbart färsk mat + ev lite mototspure blandat i maten :)

Menar du att man inte ska blanda i samma mål? Läste det någon annanstans också så lördag fick han torrt morgon och lunch och färskt på kvällen, sen blev han riktigt dålig. Därför vi tänkte ge endast torrt nu och se om det stabiliserar sig :) varför morotspuré? Är det någon skillnad på canikur och pro-kolin?
 
Menar du att man inte ska blanda i samma mål? Läste det någon annanstans också så lördag fick han torrt morgon och lunch och färskt på kvällen, sen blev han riktigt dålig. Därför vi tänkte ge endast torrt nu och se om det stabiliserar sig :) varför morotspuré? Är det någon skillnad på canikur och pro-kolin?
Pro-Kolin eller Canikur är nog sak samma. Jag har bara erfarenhet av Canikur :)

Just min tanke att inte blanda i samma mål om valpen är dålig i magen - svårt veta då vad den reagerar på. Till vuxna kan man absolut blanda, men till små är jag mer försiktig :)
 
När ska man börja oroa sig om magen inte ger med sig? Han är en hejare på att stoppa allt möjligt i munnen så min tanke är ju att han ätit något olämpligt :meh: Eller kan det vara så att magen krånglar pga maten trots att han ätit samma i flera veckor utan något uppenbart problem?
 
Min valp hade lite krångel med magen (alla i kullen fick samma) från 9v och fram och tillbaka några veckor. Jag hämtade henne vid 11v och hon var bra ibland och dålig ibland. Värst var det på natten. Uppfödaren hade testat diverse grejer typ morotspure, ris + torsk, veterinärfoder, fiberhusk etc etc. Samma sak, ömsom bra och ömsom dålig. Det var först när vi båda började med risvälling som allting verkade upphöra både på min och hennes valpar. Risentas rismjöl och koka välling på det. Använder det fortfarande om hon visar tecken då lös mage, tackolov händer det sällan nu (är 19v nu)

Måste dock fråga om du är aktivt ute med valpen i skogen i ett par timmar i denna ålder? Det kan aldrig vara bra. Varken för mage eller övrigt.
 
Min valp hade lite krångel med magen (alla i kullen fick samma) från 9v och fram och tillbaka några veckor. Jag hämtade henne vid 11v och hon var bra ibland och dålig ibland. Värst var det på natten. Uppfödaren hade testat diverse grejer typ morotspure, ris + torsk, veterinärfoder, fiberhusk etc etc. Samma sak, ömsom bra och ömsom dålig. Det var först när vi båda började med risvälling som allting verkade upphöra både på min och hennes valpar. Risentas rismjöl och koka välling på det. Använder det fortfarande om hon visar tecken då lös mage, tackolov händer det sällan nu (är 19v nu)

Måste dock fråga om du är aktivt ute med valpen i skogen i ett par timmar i denna ålder? Det kan aldrig vara bra. Varken för mage eller övrigt.
Okej, risvälling alltså :) byter du ut all mat mot välling då eller hur gör du?

Och vi är såklart inte ute på några långpromenader utan vi tar bilen, går några hundra meter in i skogen och slår oss ner och kokar kaffe :D Valpen går lös hela tiden och får välja om han vill utforska eller sitta med oss.
 
@Hurricane I min valps fall gjorde jag så att eftersom diarrén alltid kom på natten så blandade jag risvälling med hennes uppblötta veterinärfoder till frukost och em, mitt på dagen åt hon enbart blött vet.foder. På kvällen fick hon bara risvälling. På så vis kunde vi styra bajsandet till den tid på dygnet man själv helst är vaken ;) Jag märkte stor skillnad från dag 1, så fort hon fick välling stoppade det upp pch verkar ha varit samma effekt hos kenneln. Vi körde samma metoder och hade kontakt för att utvärdera :P
Hon fick även en släng med lösbajs för ett par veckor sedan, och samma sak där. Gav småportioner av blött torrfoder o en större mängd risvälling - problemet upphörde direkt och dag 2 åt hon som vanligt.

Ja, jag tänkte väl det ;) Men man vet ju aldrig, det råder ju delade meningar om mängd av motion för valpar :angel:
 
Morotspuré är fantastiskt mot lös mage! Fick lösa magar på en kull valpar som var 6-7 veckor och det gick aldrig över trots skonkost och canicur. Gav morotspuré under några dagar och fasade långsamt i maten och de blev bra. Sedan dess ger jag det på en gång om någon hund blir lös i magen.
Dessutom är det väldigt billigt att göra själv. Bara koka morötter och mixa.
 
Kan ju uppdatera här att valpen blivit bättre :) Han var ganska slö måndag och tisdag så ringde veterinären för att rådfråga vilket slutade med att vi åkte in för en kontroll. Diagnosen blev typ "helt normal valpmagsjuka" och valp blev myyyycket piggare av att åka till vet och bli klappad på :p Vi fortsätter med Pro-kolin tills tuben är slut men magen verkar må hyfsat nu i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: movi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
606
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp