Bukefalos 28 år!

Valp morrar vid "nej"

noffeliv

Trådstartare
Jag behöver lite råd angående min 13-veckorsvalp, en Norfolkterrierkille.

1. När han gör något han inte får - tuggar och drar i kläder eller andra saker han inte får tugga på eller riva i - och jag säger ett bestämt nej slutar han tillfälligt - men börjar strax igen. När jag upprepar mitt bestämda NEJ börjar han protestera genom att morra och nafsa, ibland med ett skall. Sedan försöker han med sitt förbjudna bus igen. Då brukar jag oftast lyfta ner honom från soffan, eller själv gå därifrån och ignorera - beroende lite på var det sker.

Jag försöker även ge honom ett tuggben eller annan leksak i stället. Ibland funkar det och då får han beröm, andra gånger vill han ändå fortsätta med det förbjudna. Han har ända från början tuggat, försökt bitas och huggit efter händer, både vid lek och mys, så nafsande i luften är inget nytt.

Tycker det är svårt att veta hur bestämd man ska vara i "tillrättavisningen". Å ena sidan är han 13 veckor, å andra sidan är han en terrier. Att puffa undan honom triggar honom ofta bara mer...

2. Han har även juckat mot min arm eller mitt ben, första gången var när han över övertrött och busade. Vilket jag tolkar som klassisk överslagshandling - hade varit extra program den dagen. Men han gjorde det även nu på morgonen, när jag satt i soffan och jobbade han han bredvid mig och han var relativt lugn. Har det med dominans att göra eller är det bara stress? Han försökte först buffa på mig med nosen för att få min uppmärksamhet, sedan klättrade han liksom upp på min arm och försökte jucka.
 
Sv: Valp morrar vid "nej"

Juckandet i soffan kanske betydde att han var kissnödig? Vår kille har (på något vis) kommit på att om vi inte fattar av hans (normalt mycket diskreta signaler) så klättrar han upp på en så gott det går och försöker "stoppa snoppen i ansiktet" på en :p så man verkligen ska få syn på "problemet" :D

Han har också haft en del problem med om man säger nej på ett alltför bestämt/provocerande sätt, skulle tro att det har med osäkerhet att göra.
Kanske bra att börja träna byteshandel snarast, sedan kanske se om man kan säga nej utan att det blir känslor med. Typ att man säger ett tydligt "nej", fast utan så mycket känsla, och så bara plockar man bort honom från det han gör. Helt lugnt, lite sådär i förbigående. Kanske.
 
Sv: Valp morrar vid "nej"

Att valpar protesterar när man förbjuder dem är naturligt - dom morrar, skäller och provocerar. Det är inte ett dominant eller hotfullt beteende. Dom måste ju ta reda på om du verkligen menar allvar, om det verkligen inte går att övertala dig. ;) Min unghund gjorde och gör så ganska mycket med min gamla hund. När han var liten gav gamlingen efter ganska lätt och gick igång på leken. Nu när "valpen" är 6 månader är tålamodet kortare och gamlingen låter sig inte provoceras till lek lika lätt, han har också närmre till att bli skarp i tonen och säga till på allvar.

När han försökt provocera mig till mer lek och jag inte vill har jag sagt nej tydligt, gav han sig inte har jag tagit tag i honom och sagt lugnt nej, och sen släppt lugnt när han slutat streta. Då brukade han gå och leka med nåt annat. Jag tycker att du gör rätt som tar ner hunden från soffan om den inte låter dig vara ifred.

Man ska nog undvika att bli arg eller höja rösten. Upprepa tålmodigt och bestämt. Men glöm inte att valpen är en valp och man kan ha överseende med en del saker ibland - och inte glömma att dom behöver få leka också. Det viktigaste är att när du inte vill längre så räcker det. Stå på dig tills du får din vilja igenom. Och oroa dig inte över lite morr och protester i den åldern. :)
 
Sv: Valp morrar vid "nej"

Låter som min staffevalp valp när hon var liten. ;) Mycket bestämda åsikter, morrade när man gjorde saker som inte passade henne. Lyfte man upp henne kunde hon försöka sig på att morra och visa sitt missnöje.
Jag gjorde helt enkelt så att jag bara ignorerade morrningarna. Visade henne lugnt och bestämt att sånt beteende vinner hon ingenting på. Tränade mycket hantering med henne för att lära henne att jag faktiskt ska både kunna klippa klor, kolla tänder och känna på henne även om det inte är hennes favoritsysselsättning. Och självklart godis och beröm när jag var klar.
Upplevde att hennes morrhoppafasoner ganska snart avtog.
Att kolla tänderna avskydde hon, så det gjorde jag varje dag i små doser. Bara helt lugnt, vänligt men bestämt. Och när jag var klar blev det klapp och beröm.

Sen är ju terriers terriers. Dom går igång på motstånd. ;) Bitandet i händerna försökte jag första uppfostra bort, men hon gick bara igång på motståndet. Så på henne fungerade det bäst att så fort hennes lek övergick till att bitas i händer och byxben så var leken slut, då reste jag mig upp och gick därifrån. Och det var i hennes värld det hårdaste straffet, att inte längre få någon uppmärksamhet.
Och nån gång har jag gett ifrån mig ett riktigt avgrundsvrål när hon lyckats bita så att det gjorde riktigt ont.

Jag tror framför allt att det viktigaste är att vara ärlig och tydlig. Småbitande som inte gör ont - ignorera och så är leken slut. Gör det så ont att du vill skrika rakt ut - gör det då. Det finns grader i helvetet så att säga.

Sen hade vi även en valphage där hon fick gå på "time out" när det blev helt uppåt väggarna för intensivt. Ofta beror det på att dom är övertrötta. I valphagen varvade hon snabbt ner och la sig och sov istället och när hon vaknade igen var hon i regel mycket trevligare att vara med. :D
 
Sv: Valp morrar vid "nej"

Tråden påminner ju ganska mycket om din förra, tyckte du fick bra tips där.

Passivitetsträning alt. hage till stimmiga valpar som rider.

Själv använder jag inte "nej" jag tycker det är för krångligt att lära in. Jag har också full kastrull här hemma i form av en fem månaders som käkar det mesta, men jag byter till lagliga saker och lägger allt annat utom räckhåll bara. Har inga skor, mattor eller toa-rullar inom valp-räckhåll. Hänger han i mina byxor när jag ska klä på mig så föser jag bara undan honom. Blir han värre av det blir det time-out.

Sen ser jag till att aktivera så han får utlopp för sin bytes och jaktlust. Då blir det mycket lugnare.
 
Sv: Valp morrar vid "nej"

Jag behöver lite råd angående min 13-veckorsvalp, en Norfolkterrierkille.

1. När han gör något han inte får - tuggar och drar i kläder eller andra saker han inte får tugga på eller riva i - och jag säger ett bestämt nej slutar han tillfälligt - men börjar strax igen. När jag upprepar mitt bestämda NEJ börjar han protestera genom att morra och nafsa, ibland med ett skall. Sedan försöker han med sitt förbjudna bus igen. Då brukar jag oftast lyfta ner honom från soffan, eller själv gå därifrån och ignorera - beroende lite på var det sker.

Jag försöker även ge honom ett tuggben eller annan leksak i stället. Ibland funkar det och då får han beröm, andra gånger vill han ändå fortsätta med det förbjudna. Han har ända från början tuggat, försökt bitas och huggit efter händer, både vid lek och mys, så nafsande i luften är inget nytt.

Tycker det är svårt att veta hur bestämd man ska vara i "tillrättavisningen". Å ena sidan är han 13 veckor, å andra sidan är han en terrier. Att puffa undan honom triggar honom ofta bara mer...

2. Han har även juckat mot min arm eller mitt ben, första gången var när han över övertrött och busade. Vilket jag tolkar som klassisk överslagshandling - hade varit extra program den dagen. Men han gjorde det även nu på morgonen, när jag satt i soffan och jobbade han han bredvid mig och han var relativt lugn. Har det med dominans att göra eller är det bara stress? Han försökte först buffa på mig med nosen för att få min uppmärksamhet, sedan klättrade han liksom upp på min arm och försökte jucka.

Jag bryr mig aldrig om sånt där. De får dra i benen, eller vad det nu må vara. Jag fortsätter med det jag gjorde. Till slut släpper de ändå. Och jag slipper tjafsa om småsaker.
Valpar gör så mycket saker och jag nonchalerar det mesta. Och de bara slutar med det automatiskt. Och blir aldrig några problem när de blir äldre heller.
Dessa saker glöms snart bort och är bara under en kort tid, så jag bråkar aldrig om sånt jag vet hör till åldern..

Juckandet hade jag bara lyft ner honom från soffan. Bara just för jag inte vill ha en juckande hund på mig..

Min valp hängde i mitt byxben i morse. Jag gick till husse haltande och sa *svårt att gå ibland* :D Ja, sen tröttnade hon och hittade på något annat :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 946
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 124
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 256
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp