Buck

Trådstartare
Det var ganska exakt 13 år sedan vi hade valp senast.. och jag misstänker att en hel del har hunnit ändrats med alla do and dont's på den tiden..

Den 5e augusti kommer valpen hem och jag både längtar och (fasar?) Över det :p.

Det jag är rädd för är alla trappor vi har i huset.. är 2 steg mellan kök och vardagsrum och sen är alla sovrum på ovanvåningen.
Att hon inte ska gå i stora trappan är ju klart, blir nog att man bär upp och ner. Och såklart sover nere under pott träningen eller vad man kallar det ;).

Men hur, när och var är det läge att börja med koppel promenader? Att gå i stora trappan, åka och bada? Träffa andra hundar osv?

Har min systers hund här väldigt ofta, hur mycket ska man låta dem leka? Tills valpen blir trött eller hejda dem innan?

Och eftersom gamla hundens lager med dentastixr är kvar.. kan valpen äta det? Ingen hel då men en halv? Och vad för foder är bäst för en shäfer valp :O?

Dvs allt sånt som man tidigare gjort med stora hunden men som inte är bra för en valp..
Hjälp!
 
Men hur, när och var är det läge att börja med koppel promenader? Att gå i stora trappan, åka och bada? Träffa andra hundar osv?

Har min systers hund här väldigt ofta, hur mycket ska man låta dem leka? Tills valpen blir trött eller hejda dem innan?

Och eftersom gamla hundens lager med dentastixr är kvar.. kan valpen äta det? Ingen hel då men en halv? Och vad för foder är bäst för en shäfer valp :O?

Dvs allt sånt som man tidigare gjort med stora hunden men som inte är bra för en valp..
Hjälp!

Försök om möjligt att ha valpen lös ute och var gärna i skog eller liknande. Får valpen röra sig i valfri gångart i varierande terräng så mår kroppen som bäst! Det är ju inget som hindrar att hunden är i koppel från första dagen hemma, men tänker man sig koppelpromenader som "hej nu ska vi ut på motionsrundor eller gå långa promenader på platt asfalt" så är det klokt att vänta tills valpen är större. Träna inkallning och lek med hunden från dag 1.

Huruvida det är lämpligt att låta systerns hund och valpen leka, det beror på hundarna. Stor storleksskillnad? Är den andra hunden vild eller lugn? Är den andra hunden tydlig i sitt kroppsspråk och säker med andra hundar? Det är generellt sett underbart bra att ha en äldre hund som hjälper till med valpen och lär den "vara hund", men då gäller det ju att den äldre hunden är vettig mentalt också.

Själv anser jag att det är bäst att ge hundar rå föda, färskfoder eller barf som självklart anpassas efter individ och i det här fallet med tanke på att valpen ska växa. Vill du helst ge torrfoder, kolla efter ett med inte allt för idiotiska ingredienser, undvik spannmål och lååånga innehållsförteckningar.
 
Försök om möjligt att ha valpen lös ute och var gärna i skog eller liknande. Får valpen röra sig i valfri gångart i varierande terräng så mår kroppen som bäst! Det är ju inget som hindrar att hunden är i koppel från första dagen hemma, men tänker man sig koppelpromenader som "hej nu ska vi ut på motionsrundor eller gå långa promenader på platt asfalt" så är det klokt att vänta tills valpen är större. Träna inkallning och lek med hunden från dag 1.

Huruvida det är lämpligt att låta systerns hund och valpen leka, det beror på hundarna. Stor storleksskillnad? Är den andra hunden vild eller lugn? Är den andra hunden tydlig i sitt kroppsspråk och säker med andra hundar? Det är generellt sett underbart bra att ha en äldre hund som hjälper till med valpen och lär den "vara hund", men då gäller det ju att den äldre hunden är vettig mentalt också.

Själv anser jag att det är bäst att ge hundar rå föda, färskfoder eller barf som självklart anpassas efter individ och i det här fallet med tanke på att valpen ska växa. Vill du helst ge torrfoder, kolla efter ett med inte allt för idiotiska ingredienser, undvik spannmål och lååånga innehållsförteckningar.
Har en hel del kokt kött i frysen efter gamla hunden så det blir det och ngn form av torrfoder. Köttet är bara lever, hjärta och vatten. Inget mer men den gamla älskade det :). Är inte helt förtjust i att ge rått kött, vet att det har sina fördelar men det är smidigare med torrfoder som grund :/.
 
Det var ganska exakt 13 år sedan vi hade valp senast.. och jag misstänker att en hel del har hunnit ändrats med alla do and dont's på den tiden..

Den 5e augusti kommer valpen hem och jag både längtar och (fasar?) Över det :p.

Det jag är rädd för är alla trappor vi har i huset.. är 2 steg mellan kök och vardagsrum och sen är alla sovrum på ovanvåningen.
Att hon inte ska gå i stora trappan är ju klart, blir nog att man bär upp och ner. Och såklart sover nere under pott träningen eller vad man kallar det ;).

Men hur, när och var är det läge att börja med koppel promenader? Att gå i stora trappan, åka och bada? Träffa andra hundar osv?

Har min systers hund här väldigt ofta, hur mycket ska man låta dem leka? Tills valpen blir trött eller hejda dem innan?

Och eftersom gamla hundens lager med dentastixr är kvar.. kan valpen äta det? Ingen hel då men en halv? Och vad för foder är bäst för en shäfer valp :O?

Dvs allt sånt som man tidigare gjort med stora hunden men som inte är bra för en valp..
Hjälp!

Mina har fått gå själva i trappor när de fått lite balans och kan gå utan att trilla. Yngsta Schäfern var 16-17 veckor när hon flyttade in och hon knatade för egen tass från dag 1. Promenader började hon hänga med på ganska omgående. Det tar ca 5 minuter att komma till skogen och den rundan är väl totalt på 3-3,5 km. Tog väl någon timme att strosa runt med hundarna lösa. Bada gjorde vi också bara någon vecka efter hemkomst. I princip hängde hon med på allt de vuxna hundarna gjorde, men tempot var lägre de första månaderna. Vid sju månader var det dock hon som körde slut på de vuxna.

Äldre Schäfern leker inte gärna, men lilla corgin hade väldigt roligt med valpen och jag begränsade aldrig leken. De var så jämna storleksmässigt att de gott kunde få hållas. Jag hade däremot hållit koll och brutit för vilda lekar om stora hunden varit en leksugen sak. Det är trots allt skillnad på om valpens kompis väger 35 kg och 13 kg.

Idag är valp-fjanten 2,5 år och ett muskelberg med överjäklig kondition. Säker på foten som få dessutom. Jag tror på rörelse tidigt, gärna lös. Att ranta runt i terräng är bara nyttigt. Riktig fysträning kan dock vänta tills de blir runt året eller så. Min yngsta är av den mindre storleken och har alltid hållit ihop i kroppen så hon kördes in framför kickspark vid 9 månader. För fullt gick hon dock inte förrän vintern efter.
 
Och ja systerns hund är en stor labbe, ej kastrerad hane på 5år, väldigt glad, mycket hög energi, inte särskillt smart med går bra med andra hundar, han är dock större än vad han tror och jag vet inte om han varit ngt med valpar tidigare.

Har inhägnad gård så hemma får valpen gå lös :). Är mest om man ska iväg och ha valpen med sig som det kan bli längre promenader, hemma är vi väldigt dåliga på längre koppel promenader :angel:.
 
Senast ändrad:
Råd jag fått är samma som nämnts här.. Inte ut och påfresta kroppen för mkt genom att gå i koppel långt på asfalt. Istället direkt ut i skogsmark och låta valpen klättra och bängla runt runt på stockar och stenar. Just det att "klättring" och rundgång i skogen liksom är bättre för en valp än att gå monotont på hårt underlag då det ger en massa typer av rörelser på ett mjukare och varierat underlag. Låter logiskt för mig iaf!

Nått jag undrar som är lite på samma linje som TS...

Hur viktigt är det att valpen får umgås med andra hundar under sin uppväxt? Jag menar mer än att den kan möta hundar när man är ute på diverse ställen dvs...är det vist att hitta "polare" åt den som den kan umgås med lite mer regelbundet?
 
Råd jag fått är samma som nämnts här.. Inte ut och påfresta kroppen för mkt genom att gå i koppel långt på asfalt. Istället direkt ut i skogsmark och låta valpen klättra och bängla runt runt på stockar och stenar. Just det att "klättring" och rundgång i skogen liksom är bättre för en valp än att gå monotont på hårt underlag då det ger en massa typer av rörelser på ett mjukare och varierat underlag. Låter logiskt för mig iaf!

Nått jag undrar som är lite på samma linje som TS...

Hur viktigt är det att valpen får umgås med andra hundar under sin uppväxt? Jag menar mer än att den kan möta hundar när man är ute på diverse ställen dvs...är det vist att hitta "polare" åt den som den kan umgås med lite mer regelbundet?
jag tycker att det är viktigt att de får ha en hundvänn att vara med lite då och då. Lära sig hund språk och inte tro att det är lek 24/7 så fort man möter andra hundar :).

Alla våra har gått bra i hop med andra hundar (mer eller mindre, schäfer nr 2 tyckte bara om andra stora hundar..)
Men alla har haft en bästis som de har älskat att vara med, och lära av :).
 
Hur viktigt är det att valpen får umgås med andra hundar under sin uppväxt? Jag menar mer än att den kan möta hundar när man är ute på diverse ställen dvs...är det vist att hitta "polare" åt den som den kan umgås med lite mer regelbundet?
Jag är övertygad om att det är extremt positivt för hundar att umgås med andra hundar under sin uppväxt och är det någon hund som valpen kan umgås med regelbundet, utmärkt! Det finns säkert hundar som beter sig vettigt mot andra utan att ha fått växa upp med hundkompis, men gemensamt för de hundar jag mött som haft svårast med "hundspråk" är just att de inte fått umgås med andra under uppväxten.
 
Men vad för torrfoder ska man ge :o? Till en början får det ju vara samma som uppfödaren men vad tycker ni är bäst för hund i schäfer storlek?

och vad för godis kan man proppa i den ^_^!?! korv och leverpastej är ju självklart som muta/tränings gott men tänker mest som hundben. märgben har ingen av våra hundar klarat av så tvivlar om nya kommer att kunna äta det heller.

bor alldeles för nära en smådjurbutik där man får ta med hunden in.. dvs när man är där och rastar hunden i rasthagen måste man såklart köpa ngt gott på vägen hem ;).

halsband har vi nog ett antikt i gömmorna från hund nr 2, dvs 20 år gammalt ;). men lever det så ska nya såklart ha det, annars så är det kanske smidigast med ngt bredare synet för koppel promenader?

3 veckor kvar... hinner noja väldigt mycket till...
 
Men vad för torrfoder ska man ge :o? Till en början får det ju vara samma som uppfödaren men

Rätt ofta rekommenderar uppfödaren ett foder som hen har erfarenhet av och rekommenderar under typ det första året och då tycker jag det är bra att gå på det, för uppfödaren har ofta bättre erfarenhet av valpar och unghundar av denna ras än man själv. Så har jag gjort.
 
Rätt ofta rekommenderar uppfödaren ett foder som hen har erfarenhet av och rekommenderar under typ det första året och då tycker jag det är bra att gå på det, för uppfödaren har ofta bättre erfarenhet av valpar och unghundar av denna ras än man själv. Så har jag gjort.
Beror helt på vad uppfödaren rekomenderar för foder, vissa sorter skulle jag aldrig ge min hund då blir det byte oavsett uppfödarens erfarenheter.

Men våran valp så bytte vi hyffsat direkt till ett annan foder då vi inte tyckte att innehållsförteckningen på det fodret var nått att hurra för, inte superdåligt men inte heller tillräckligt bra. Jag tror att om man är lite påläst så kan man klura ut vilket foder som blir bäst och som man tror på.
 
Rätt ofta rekommenderar uppfödaren ett foder som hen har erfarenhet av och rekommenderar under typ det första året och då tycker jag det är bra att gå på det, för uppfödaren har ofta bättre erfarenhet av valpar och unghundar av denna ras än man själv. Så har jag gjort.
Själv byter jag redan första dagen som jag får hem någon hund. SÅ stor skillnad är det inte på vad hundar av olika raser behöver, även om torrfodertillverkarna älskar att få folk att tro att de behöver speciellt schäfer-foder, speciellt collie-foder osv. En hund är fortfarande en hund. Med tanke på hur många uppfödare som verkar ge ett foder bara för att de "hört mycket om det" (läs: sett mycket reklam för det på tävlingar...) eller fått det rekommenderat av veterinär så nej, raskunskap och genetikkunskap verkar inte leda till foderkunskap. Många av de uppfödare jag pratat med har extremt usel koll på foder, på den punkten skiljer de sig sällan från "vanliga" hundägare.
 
Råd jag fått är samma som nämnts här.. Inte ut och påfresta kroppen för mkt genom att gå i koppel långt på asfalt. Istället direkt ut i skogsmark och låta valpen klättra och bängla runt runt på stockar och stenar. Just det att "klättring" och rundgång i skogen liksom är bättre för en valp än att gå monotont på hårt underlag då det ger en massa typer av rörelser på ett mjukare och varierat underlag. Låter logiskt för mig iaf!

Nått jag undrar som är lite på samma linje som TS...

Hur viktigt är det att valpen får umgås med andra hundar under sin uppväxt? Jag menar mer än att den kan möta hundar när man är ute på diverse ställen dvs...är det vist att hitta "polare" åt den som den kan umgås med lite mer regelbundet?

Det är guld värt att ha tillgång till en bra lekkompis samt en äldre, språksäker uppfostrare som valpen kan träffa regelbundet under uppväxten. Ingen kan lära valpen kommunikation och språk så bra som andra hundar.

Jag skulle dock aldrig i helsike låta valpen umgås med eller hälsa på kreti och pleti. Jag vill vara säker på att det är en bra hund som valpen släpps ihop med och att även ägaren har liknande hundsyn som jag har. Hälsa på okända hundar kan eventuellt mina vuxna hundar få göra, om det nu är nödvändigt.
 
Själv byter jag redan första dagen som jag får hem någon hund. SÅ stor skillnad är det inte på vad hundar av olika raser behöver, även om torrfodertillverkarna älskar att få folk att tro att de behöver speciellt schäfer-foder, speciellt collie-foder osv. En hund är fortfarande en hund. Med tanke på hur många uppfödare som verkar ge ett foder bara för att de "hört mycket om det" (läs: sett mycket reklam för det på tävlingar...) eller fått det rekommenderat av veterinär så nej, raskunskap och genetikkunskap verkar inte leda till foderkunskap. Många av de uppfödare jag pratat med har extremt usel koll på foder, på den punkten skiljer de sig sällan från "vanliga" hundägare.
Ja enda skillnaden är ju energiförbrukning och storleken på hunden/valpen och med det storleken på kulorna. Var därför jag skrev schäfer storlek ;). Hund som hund precis som med andra djur.

Har dock igen större koll på vad man bör ge, royal canin är ju t ex bara spannmål, och de billigare är knappt ens det ;).
 
Det är guld värt att ha tillgång till en bra lekkompis samt en äldre, språksäker uppfostrare som valpen kan träffa regelbundet under uppväxten. Ingen kan lära valpen kommunikation och språk så bra som andra hundar.

Jag skulle dock aldrig i helsike låta valpen umgås med eller hälsa på kreti och pleti. Jag vill vara säker på att det är en bra hund som valpen släpps ihop med och att även ägaren har liknande hundsyn som jag har. Hälsa på okända hundar kan eventuellt mina vuxna hundar få göra, om det nu är nödvändigt.
Ja det får vara välkända hundar tills lilla valpen är stor nog att klara sig själv :p.
 
Men vad för torrfoder ska man ge :o? Till en början får det ju vara samma som uppfödaren men vad tycker ni är bäst för hund i schäfer storlek?

och vad för godis kan man proppa i den ^_^!?! korv och leverpastej är ju självklart som muta/tränings gott men tänker mest som hundben. märgben har ingen av våra hundar klarat av så tvivlar om nya kommer att kunna äta det heller.

bor alldeles för nära en smådjurbutik där man får ta med hunden in.. dvs när man är där och rastar hunden i rasthagen måste man såklart köpa ngt gott på vägen hem ;).

halsband har vi nog ett antikt i gömmorna från hund nr 2, dvs 20 år gammalt ;). men lever det så ska nya såklart ha det, annars så är det kanske smidigast med ngt bredare synet för koppel promenader?

3 veckor kvar... hinner noja väldigt mycket till...

Hunden får väl mat?
Då behövs inget godis utöver det som används vid träning. Själv använder jag det bara vid spår och då varieras korv, kycklinghjärta och grishjärta. Det händer att hundarna får köra lite näringssök på gräsmattan, men då kastar jag bara ut deras kvällsmat, det vill säga torrfoder. Ben får de dock, i varierande grad. Mest för att de gillar att gnaga och det håller rent corgins tänder. Färska, frysta ben klarar de rätt fint.

Foder är bara att prova sig fram med. Enklast är väl att köra samma som uppfödaren. Jag bytte dock på min senaste, mest för att det är enklare om i alla fall två av tre kan äta samma foder. Alla äter Standardt i olika varianter. Extra för corgi och unghund. Mild för den äldre. Ta något som känns bra för både innehåll och plånbok och se hur det fungerar.
 
Hunden får väl mat?
Då behövs inget godis utöver det som används vid träning. Själv använder jag det bara vid spår och då varieras korv, kycklinghjärta och grishjärta. Det händer att hundarna får köra lite näringssök på gräsmattan, men då kastar jag bara ut deras kvällsmat, det vill säga torrfoder. Ben får de dock, i varierande grad. Mest för att de gillar att gnaga och det håller rent corgins tänder. Färska, frysta ben klarar de rätt fint.

Foder är bara att prova sig fram med. Enklast är väl att köra samma som uppfödaren. Jag bytte dock på min senaste, mest för att det är enklare om i alla fall två av tre kan äta samma foder. Alla äter Standardt i olika varianter. Extra för corgi och unghund. Mild för den äldre. Ta något som känns bra för både innehåll och plånbok och se hur det fungerar.
Var tuggben jag undrar om, pressat är väll ok men tänker på mjukare godis ben så som jumbone, dentastix och liknande. Dvs ngt godare än vedträn och skor när tänderna börjar bytas ut ;)
 
Ja enda skillnaden är ju energiförbrukning och storleken på hunden/valpen och med det storleken på kulorna. Var därför jag skrev schäfer storlek ;). Hund som hund precis som med andra djur.

Har dock igen större koll på vad man bör ge, royal canin är ju t ex bara spannmål, och de billigare är knappt ens det ;).
Finns massvis av fodertrådar här i forumet, borde inte vara svårt att söka fram dem :) själv är jag fullständigt ointresserad av torrfoder, så jag kan inte ge mer råd än att kolla innehållsförteckningar och läsa fodertrådar.
 
Det är guld värt att ha tillgång till en bra lekkompis samt en äldre, språksäker uppfostrare som valpen kan träffa regelbundet under uppväxten. Ingen kan lära valpen kommunikation och språk så bra som andra hundar.

Jag skulle dock aldrig i helsike låta valpen umgås med eller hälsa på kreti och pleti. Jag vill vara säker på att det är en bra hund som valpen släpps ihop med och att även ägaren har liknande hundsyn som jag har. Hälsa på okända hundar kan eventuellt mina vuxna hundar få göra, om det nu är nödvändigt.

Låter klokt. Och jag skulle inte heller släppa en valp eller en vuxen hund för den delen heller med vemsomhelst hur som helst. Hälsa med vuxna på vuxna är väl en sak...men då vill jag ha koll på läget.

Men ja, får ta och hitta på lite trygga vuxenhundar då som den kan få umgås regelbundet med när det väl blir valp.
 
Angående foder så är min plan iaf att köra direkt på färskfoder av modell helfoder så det inte blir alltför krångligt direkt att blanda själv ala barf samtidigt som det är mycket annat att hålla koll på. Sen lär jag övergå på sikt till att sätta isamman fodret själv om det känns värt. Vilket av märkena har jag dock inte bestämt mig för, men det är ju inte aktuellt imorgon heller direkt för mig så :) Tänker mig att man kanske får testa ett par, tre märken också för att se vilket som funkar bäst kanske. (dvs inte byta bara för att byta, men om det behövs av nån anledning).

TS: jag tror ändå man ska få bilda sig sin egna uppfattning om foder. Visst kan man gå på uppfödares rekommendationer, men det är ju till sist upp till en själv vad man vill och tycker det är bäst att utfodra sitt djur med!

Edit: Sorry för dubbelpost.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 928
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 298
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 978
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp