Valp och äldre hund

Leija

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5 årig mindre hund (4.5kg 26-27 i mankhöjd) som blev överfallen av en annan hund för några år sedan. Sen dess såklart varit osäker på andra hundar, speciellt lite större hundar. Innan attacken verkligen älskade han alla hundar. Har inte bestämt ras men skaffar jag en till vill jag ha en något större hund, typ 40-45 i mankhöjd.

Han har funkat överlag bättre med valpar och unga hundar än vuxna. Häromdagen träffade han släktings valp och var blyg ca 1 timme men sen lekte de vilt. Tycker att han är väldigt intresserad av valpar, ser han en valp/unghund på stan blir han helt till sig och börjar pipa efter den. De få gånger som han har träffat valp/unghund har han varit väldigt intresserad och tålig när han har släppt sin blyghet. Bjuder till sin rumpa, gör lekinviter och verkar ha mycket överseende även fast valpen klänger på honom men säger även till väldigt fint när valpen blir för mycket. Så jag tänker att det kanske kan funka trots allt om han får lära känna valpen från när den är liten, så kanske den inte är lika läskig när den sen blivit stor. Men han har även en stark revirkänsla samt lite resursförsvar som kan bli en utmaning att få dom komma överens just på den biten.


Vad tror ni, är det en god idé att skaffa en till hund eller bör jag låta bli?
 
Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5 årig mindre hund (4.5kg 26-27 i mankhöjd) som blev överfallen av en annan hund för några år sedan. Sen dess såklart varit osäker på andra hundar, speciellt lite större hundar. Innan attacken verkligen älskade han alla hundar. Har inte bestämt ras men skaffar jag en till vill jag ha en något större hund, typ 40-45 i mankhöjd.

Han har funkat överlag bättre med valpar och unga hundar än vuxna. Häromdagen träffade han släktings valp och var blyg ca 1 timme men sen lekte de vilt. Tycker att han är väldigt intresserad av valpar, ser han en valp/unghund på stan blir han helt till sig och börjar pipa efter den. De få gånger som han har träffat valp/unghund har han varit väldigt intresserad och tålig när han har släppt sin blyghet. Bjuder till sin rumpa, gör lekinviter och verkar ha mycket överseende även fast valpen klänger på honom men säger även till väldigt fint när valpen blir för mycket. Så jag tänker att det kanske kan funka trots allt om han får lära känna valpen från när den är liten, så kanske den inte är lika läskig när den sen blivit stor. Men han har även en stark revirkänsla samt lite resursförsvar som kan bli en utmaning att få dom komma överens just på den biten.


Vad tror ni, är det en god idé att skaffa en till hund eller bör jag låta bli?
Oftast brukar lite äldre hundar leva upp när de får en valp de kan leka med och ta hand om. Oftast har djur instinkt att ta det försiktigt med bäbisar. En valp har ofta också nytta av en äldre stabil kompis att ty sig til och lära sig av.

Självklart beror det på individ, men som sagt - oftast går det utmärkt och är bra för bägge
 
Din hund kommer knappast vara rädd för en valp/hund som kommer att ingå i er flock och familj.
För det mesta går det bra och den vuxna uppskattar sällskapet av en ny medlem i familjen men det KAN också bli att det inte fungerar mellan hundarna i vuxen ålder, jag har varit med om det två gånger och då alltid mellan samma kön.
 
Problemet som kan uppstå är väl om din gamla hund överför sin osäkerhet mot andra hundar på valpen. Men om valpen fär egenträning så löser det sig säkert.
 
Som andra säger så går det oftast bra. Det du kan göra är att om möjligt välja en hundras som leker på lite samma sätt som din hund gör. Mina tex hatar brottningslekar utan vill bara springa. Parar jag ihop dem med tex en boxer så blir de inte glada alls, men en lika stor hund som bara vill springa tycker de är jätteroligt.

Sedan om din hund har resursförsvar så är det också viktigt att ha en plan för hur du ska få din hund så trygg som möjligt. En valp kommer troligen vara överallt och ingenstans i början, så det kan vara klokt att tex ha en valphage där valpen får vara om den är för vild inomhus, så att din vuxna får lite lugn och ro utan någon vilde som "inkräktar" på det som din hund ser som sitt område. Separata promenader kan också vara klokt åtminstone ibland, men allt sånt där beror så väldigt mycket på vad man har för hundar.

Min äldsta vill tex absolut inte dela soffa med hundar som hon bara är bekant med, men hon och min yngre hund ligger ofta på varandra när de sover. Och även om det blir lite stökigare vid hundmöten så är min yngre så trygg i sig själv att hon främst vill leka med mötande hund även när min äldre skäller för att det är läskigt (nu är de flesta hundmöten väldigt lugna, men ibland dyker det upp något de reagerar på).

När min äldsta kom till mig hade hon ett mycket tråkigt bagage och var osäker i alla tänkbara situationer, men framförallt med andra hundar. Nu är hon en i grunden utmärkt hund, så mycket löste sig av sig själv bara hon fick landa och hänga med i vardagen, men det märktes tydligt att hon levde upp mycket mer när min yngsta kom hit. De är dock av samma ras och nära släkt, så de är i grunden väldigt lika.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 355
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 375
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 079
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 303
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp