Valp och jobb

Iddefixen

Trådstartare
Ni som jobbar heltid. Hur har ni gjort när ni skaffat hund?
Hur länge kan de vara ensamma i början? Hur ofta bör de gå ut?

Det verkar ologiskt att alla människor som har hund jobbar deltid. Eller är det så?
 
En valp brukar behöva gå ut åtminstone en gång i timmen (I vaket tillstånd, ibland sover dom ju jättelänge och ibland är dom vakna jättelänge.) dom första veckorna innan dom hinner befästa att man ska försöka hålla sig och kissa ute.

Min valp på 15 veckor behöver gå ut ungefär en gång varannan timme, beroende på vad hon gör. Vissa dagar leker hon mycket mer, och dricker mer, och då behöver vi gå ut oftare.
Ibland kan hon sova i 4-5 timmar, och inte alls behöva gå ut.

Min åsikt är att man inte kan kräva någonting alls av en valp, när den är valp. Alltså inte ensamhet heller.

Min har varit ensam på riktigt, en gång nu, och då var jag borta i ca 15 min. Dom andra gångerna har hon alltid haft sällskap med resten av hundflocken, och är på så vis väldigt trygg och sover när jag går. Men är jag borta längre än 30 min får jag räkna med att hon vaknat och kollat efter mig, och då kissat inne på en gång.

Så ja, efter 6 veckor ihop torkar jag fortfarande kiss varje dag, men det blir mindre och mindre för varje vecka som går. Om 2 månader borde hon vara helt rumsren, om vi tar det i samma takt som vi gjort hittills.

Vid året tycker jag att man kan börja lämna en hund på riktigt, alltså flera timmar på raken. Men man ska aldrig lämna en hund mer än 4 timmar per dag, oavsett hur vuxen eller mogen den än är. Många tror att hunden mår superbra av att vara ensam (Vart ligger logiken i det? Hunden är ett flockdjur.) eftersom hundarna är så himla glada när matte/husse kommer hem efter 8-9 timmar borta. Tro fan att man är glad resten av kvällen då.. Flocken är hemma igen, och då måste man ju passa på! För hunden vet att nästa morgon händer ju samma sak igen..

Nu jobbar inte jag heltid, och kommer inte att göra på minst 1 år till, eftersom jag ska starta min nya rehabilitering efter nyår. Då kommer jag att vara borta 1-3 timmar, en gång i veckan. Och då stannar hon hemma med min mor och dom 3 andra hundarna.
 
Min sambo och jag jobbar båda heltid, men lägger båda upp arbetet själva och kan jobba hemma i mycket stor utsträckning. För oss är det inget alternativ att låta hundarna vara hemma 8-9 timmar själva/dag även om många gör så och anser att det funkar bra, men vi vill inte ha våra hundar så.

Vi har p.g.a. oväntat frånfälle i flocken köpt två valpar på ett år (har sammanlagt tre hundar) och dessa har vi ensamhetstränat lite sporadiskt. Nu är valparna 15 resp. 7,5 månader och har som mest varit ensamma ca 4 timmar - men hade det inte varit så att vi haft flera hundar och en vuxen hund också skulle de inte alls ha haft så lång sammanhängande ensamhet ännu. Om vi någon gång har varit borta på fest och förväntat oss att bli borta 6-7 timmar har småtjejerna varit hos en kompis och den äldre hunden ensam hemma (han tycker det är skönt att slippa "brudarna" ibland ;)).

Att förena hund med heltidsarbete är inte helt oproblematiskt och skulle någon av oss få ändrade arbetsförhållanden skulle vi nog titta på dagmatte/husse eller hunddagis som ett alternativ.

En riktigt liten valp kan bara lämnas ensam mycket korta stunder och i början blir det många, korta "promenader".

Många som känner att de inte riktigt har tid med en valp väljer ju att ta en vuxen omplaceringshund, men då kan man få andra problem på köpet. Min förra hund fick jag vid ett års ålder och då var han rumsren och kunde vara ensam hemma i flera timmar. Han kom snabbt in i livet hos oss.

Anneli
 
Alla hundägare jobbar inte deltid, däremot kan det vara svårt att skaffa hund om alla hemma jobbar heltid 8-17. Då får man ta ledigt första tiden och sedan ordna hundvakt på dagarna. Eller avstå från att ha hund och vänta tills man blir pensionär. Jag och min sambo har alltid jobbat skift på konstiga tider så hundarna sluppit vara ensamma eller ordnat med hundvakt om vi jobbar samma tider. Det brukar gå att lösa även om man jobbar heltid.
 
Många tror att hunden mår superbra av att vara ensam (Vart ligger logiken i det? Hunden är ett flockdjur.) eftersom hundarna är så himla glada när matte/husse kommer hem efter 8-9 timmar borta. Tro fan att man är glad resten av kvällen då.. Flocken är hemma igen, och då måste man ju passa på! För hunden vet att nästa morgon händer ju samma sak igen..

Precis vad jag också alltid har sagt. En del fattar inte att hunden kanske tiger och lider i tysthet :cry:. Snacka om att stoppa huvudet i sanden...
 
*ghaa* Min kisstjej går ut var tredje timme fortfarande och hon är nästan ett år! :D Fast hon håller sig 4-5 h också så klart... Men då kissar hon precis utanför porten och det AKUT!
 
Oj, min bebbe sover hela natten + att hon gärna drar sig läääääänge på morgonen, så på nätterna han hon hålla sig upp till 12 timmar eller mer. Går inte mamma upp, går inte jag upp, så det så! Säger hon :D

Ganska skönt att hon är så anpassningsbar så att säga. :)
 
när vi köpte vår valp för flera år sedan, gjorde vi det i början av sommaren. Jag och min syster var små då och var därför hemma från skolan. När valpen var fem månader började vi skolan och då turades min mamma och pappa att åka hem på lunchrasten under ytterligare en tid.

Så det bästa är nog att skaffa valp i anslutning till semester.
 
vår vuxna hund var ensam hemma mellan sju på morgonen och fyra-fem på eftermiddagen. dvs. det rörde sig om 9-10 timmar. Och jag kan säga att hon inte led någon nöd. När hon skulle rastas efter denna långa tid gick och ut som vanligt (dvs. var inte med nödig än efter 4-5 timmar).

Under helger och lov såg man att hon var mer trött än vanligt och detta berodde på att hon inte sov lika mycket som under vardagarna då hon var ensam. Så hon var ett utmärkt exempel på en hund som utan problem klarade av att vara ensam många timmar och absolut inte led av detta.

Visst finns det hundar som inte klarar mer än 5-6 timmar, men jag tror att det har att göra med hur man fostrat dem.
 
haha, min bebis är likadan, väldigt tacksamt.

Förstår inte riktigt faktiskt de som ställer klockan på natten och går upp klockan tre med valpen, jag torkar hellre kiss då, annars lär hon ju sig det :confused:

Dessa underbara grå..

//E
 
vår vuxna hund var ensam hemma mellan sju på morgonen och fyra-fem på eftermiddagen. dvs. det rörde sig om 9-10 timmar. Och jag kan säga att hon inte led någon nöd. När hon skulle rastas efter denna långa tid gick och ut som vanligt (dvs. var inte med nödig än efter 4-5 timmar).

Visst finns det hundar som inte klarar mer än 5-6 timmar, men jag tror att det har att göra med hur man fostrat dem.

Läste du ens Bebbens inlägg? :confused:
 
Det verkar vara skrämmande många som tror att det är en männsklig rättighet att ha hund.

Visst kan hundar vänja sig vid att vara ensamma 8-9 timmar /dag, men DE MÅR INTE BRA AV DET!
Hundar är flockdjur. Kan folk inte inse att en hund är en hund och alltid kommer att förbli en hund!?

Kan man inte tillfredsställa en hunds behov så finns bara alternativet kvar att omplacera.
 
javisst gjorde jag det, men vem eller vad är det som säger att hon har rätt??? :confused:
 
och hur kan du avgöra att just vår hund inte mådde bra av att vara hemma så länge :confused:

Tror just att många gör felet att de "klemar bort" sina hundar genom att de inte lär dem att vara ensamma längre stunder.

Visst är hundar flockdjur med de klarar utan problem vara ensamma under flera timmar!
 
Klarar av och klarar av. Det handlar om vilken kvalitet hunden får på sitt liv.
Min äldsta skulle klara av att vara ensam tolv timmar om dagen om det vore så, men ett så trist liv tänker jag inte utsätta honom för.
 
men många gör det misstaget att de tror att en hund behöver stimulans hela tiden. detta är fel, för en hund sover större delen av dygnet.

Om man är hemma och försöker aktivera sin hund hela tiden så mår den bara dåligt av det, den blir stressad. Visst skall en hund arbeta med både kropp och hjärna, men det skall ske i lagom mängd - har sett för många som gått till överdrift (utan att mena något illa, de stimulerade ju bara hunden för hundens bästa, så att den inte skulle ha det tråkigt).
 
Det handlar inte om stimulansen utan om den naturliga instinkten att flocken håller samman. Visst kan individer ge sig av ibland, men de kommer alltid åter och är sällan borta tio timmar varje dag.
Den instinkten är svår att träna bort och även om du kan få hunden att acceptera det så blir den inte lycklig. Hunden resignerar och tar emot. Det är som sagt en väldigt anpassningsbar art, men det finns gränser för hur mycket vi kan låta våra vanor gå ut över hundens instinkter.

En hund behöver både kvalitet och kvantitet på samvaron med flocken. Det är guld värt att kunna ligga och mysa i soffan likväl som att gå ett kilometerspår i skogen. Att ha flocken nära så många timmar som möjligt är det viktigaste.

Skaffar man hund får man banne mig se till att amn kan tillfredställa flockbehovet och inte ursäkta sig med att hunden klarar av att vara ensam tio timmar per dag.
 
trots att hunden är ett flockdjur är det enligt dess instinkt inte konstigt om flockdjur ger sig av och kommer tillbaka efter tio timmar. Detta händer t.o.m. i vargflockar.

En hund som mår dåligt av ett tio timmar långt avbrott från flocken är en handikappad hund.

Om man kör med ditt resonemang, skulle det betyda att man måste ha minst två hundar, för du som människa kan ALDRIG ersätta hundens riktiga, ursprungliga flock.
 
Visst är medlemmar av flocken borta ibland och även långa stunder, men inte tio timmar dagligen.
Det lustiga är också att människan visst kan ersätta artfränderna helt. Det har vi lyckats med genom målmedveten avel.
En övervägande del av hundarna struntar fullständigt i om de har sällskap av annan hund. Det är förarens sällskap de vill ha. Det är föraren och dess familj som är den riktiga flocken.
Mina två är inget undantag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp