Valp ska ut på nätterna

Felsie

Trådstartare
Våran 6 månaders valp ska ut varje natt cirka 3-4 gånger och vi får inte så mycket sömn. Hur ska man lösa detta? Hon har inte gjort såhär tidigare.

Hon kommer och sätter sig bredvid våran säng och tittar på oss sen går hon mot dörren och början skälla.
 
Hon? Kanske löp på gång efter nån månad. Mina båda tikar har gjort så svrje gång ungefär en månad innan löp.

Kissar hon mycket också eller? Dricker för mycket? Dricker på natten? Uvi?

Om allt annars är okej och det är nån sorts grej hon hittat på så hade jag begränsat yta och låtit henne hålla på.
 
Våran 6 månaders valp ska ut varje natt cirka 3-4 gånger och vi får inte så mycket sömn. Hur ska man lösa detta? Hon har inte gjort såhär tidigare.

Hon kommer och sätter sig bredvid våran säng och tittar på oss sen går hon mot dörren och början skälla.
Kolla upp hos veterinär först och främst, det kan finnas en orsak till att hon behöver gå och kissa så ofta. Eller vill hon bara ut men gör inget ute?
 
Löp på gång?
Urinvägsinfektion?
Aktiverar ni valpen? En sex månaders valp kan ju behöva en del aktivering under dagen för att sova gott sen :)
 
Hon? Kanske löp på gång efter nån månad. Mina båda tikar har gjort så svrje gång ungefär en månad innan löp.

Kissar hon mycket också eller? Dricker för mycket? Dricker på natten? Uvi?

Om allt annars är okej och det är nån sorts grej hon hittat på så hade jag begränsat yta och låtit henne hålla på.
Hon har bajsat löst men nu kommer det korvar smidig och mjuk. Hon bajsar när hon är ute.
 
Om det inte är uvi eller annat medicinskt problem, så kan det vara att hon har upptäckt och föröker förstå hur kommunikationen till er fungerar.
Dvs hon har hittat det sätt som fungerar för att få er att gå ut med henne när hon anser att hon behöver det.
Sen kan det vara så att hon inte kopplat det till att "väcker jag husse o matte på natten så är det bara när jag behöver göra ifrån mig".
Om ni fortsätter att gå upp med henne så kommer hon att koppla ihop det med att bara göra ifrån sig om ett tag. Ge henne tid, hon är bara 6 månader.
 
Om det inte är uvi eller annat medicinskt problem, så kan det vara att hon har upptäckt och föröker förstå hur kommunikationen till er fungerar.
Dvs hon har hittat det sätt som fungerar för att få er att gå ut med henne när hon anser att hon behöver det.
Sen kan det vara så att hon inte kopplat det till att "väcker jag husse o matte på natten så är det bara när jag behöver göra ifrån mig".
Om ni fortsätter att gå upp med henne så kommer hon att koppla ihop det med att bara göra ifrån sig om ett tag. Ge henne tid, hon är bara 6 månader.
C1496242-DD1D-4A51-8BEA-366BEA35802B.jpeg

Såhär ser bajset ut det går som upp å ner, ena stunden är det korvigt slät och mjuk och ibland är det som puré. Vi har gett henne nötvom och probiotika som veterinären tipsade om. Hon har nu haft såhär i ca 1 vecka och vi funderar på att ringa igen.
 
Visa bifogad fil 92887
Såhär ser bajset ut det går som upp å ner, ena stunden är det korvigt slät och mjuk och ibland är det som puré. Vi har gett henne nötvom och probiotika som veterinären tipsade om. Hon har nu haft såhär i ca 1 vecka och vi funderar på att ringa igen.
Då har hon antagligen ont i magen och det är ju toppen att hon då väcker er precis som en vuxen hund hade gjort :)
 
Visa bifogad fil 92887
Såhär ser bajset ut det går som upp å ner, ena stunden är det korvigt slät och mjuk och ibland är det som puré. Vi har gett henne nötvom och probiotika som veterinären tipsade om. Hon har nu haft såhär i ca 1 vecka och vi funderar på att ringa igen.
Skicka in avföringsprover för att utesluta parasiter.
Hon väcker er för att hon är nödig och säkert har en irriterad och inflammerad tarm.
 
Våran hund höll på sådär ett tag. Gnällde och ville ut på natten. Oavsett hur sent hon blev rastad och om vi gav mat tidigare på kvällen. Hon var inte lös i magen heller.
Sambon gjorde ungefär som när man vänjer av ett barn med nattmål. Han ignorerade henne. Var ett par gnälliga nätter sen gick det över om jag inte minns helt fel.

Men hon var som sagt inte lös i magen och kissade normalt annars på dagarna. Dvs vi misstänkte inte heller någon uvi.
 
Nu var det diarré igen 😒 ska man boka tid hos akuten? För dom agerar bara akut sjukhus på sommaren…
 
Zu
Nu var det diarré igen 😒 ska man boka tid hos akuten? För dom agerar bara akut sjukhus på sommaren…
inte akut så länge hunden är pigg, äter och inte kräks. Boka tid för utredning istället.
Avföringsprover kan du skicka in själv, på apoteket kan du köpa ett kit som heter Kolla masken. Var noga med att kryssa för att du även vill ha kontroll för giardia.
 
Vi ger just nu kokt ris med kyckling. Hon har inte bajsat något idag och hon har inte vaknat något inatt heller.

Har hon blivit förstpoppad nu istället? Hon är fortfarande pigg leker, väldigt bra aptit och dricker som vanligt.

Hjälper inte detta så kontaktar vi vetrinären igen och be oss få komma in med henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 238
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Övr. Hund Skäll kan ni ta för er själva. Jag har en stövare sen ett par år. Hon skadade sig i ett framben och jakthundskarriären var över. Då fick...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 845
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp