Valp skäller på andra hundar

Minischnauzer

Trådstartare
Min 15 veckors dvärgschnauzer skäller på andra hundar. Det kan räcka med att han ser en annan hund på avstånd eller till och med hör skall långt borta. Han måste svara. Han är väldigt lekfull och detta skällande tog fart efter första gången han besökte en hundrastgård. Övrigt i vardagen skäller han mer eller mindre aldrig. Inte när någon kommer hem, inte på dammsugaren, inte på andra ljud. Han är smart och lär sig saker väldigt snabbt, men just den här träningen är svår. Vet att rasen i sig har lätt till skall, men det är verkligen svårt när han kastar sig ut i kopplet och börjar skälla. Försöker förekomma och avleda, jobbar även med klicker. Inga resultat hittills. Har någon något tips på detta specifika problem? Vet också att det är vanligt bland valpar men vill verkligen inte att problemet ska stärkas och bli värre.
 
För att lösa problemet kan det vara bra att först förstå varför det uppstod. Du säger att han började skälla på andra hundar efter ett besök i en hundrastgård. Skäller han ur frustration, dvs att han vill fram och leka med den andra hunden, eller är det osäkerhet? Hur gick det i rastgården, blev han överväldigad och rädd eller hade han "för kul"?

Skulle också i framtiden undvika rastgård om du inte känner hundarna i den och vet att de har bra språk, men det kanske du har kommit fram till redan ;)
 
Avled och det är superviktigt att du förekommer honom. När han väl börjat skälla och kasta sig i kopplet är det svårt att bryta det. Om hunden är matglad så hade jag haft med en speciell sorts godis som är det bästa hunden vet! Och det hade han bara fått vid just såna tillfällen.
 
För att lösa problemet kan det vara bra att först förstå varför det uppstod. Du säger att han började skälla på andra hundar efter ett besök i en hundrastgård. Skäller han ur frustration, dvs att han vill fram och leka med den andra hunden, eller är det osäkerhet? Hur gick det i rastgården, blev han överväldigad och rädd eller hade han "för kul"?

Skulle också i framtiden undvika rastgård om du inte känner hundarna i den och vet att de har bra språk, men det kanske du har kommit fram till redan ;)
Det var nog en känslomässig berg- och dalbana för honom. Han tyckte att det var kul och lekte, men sen med vissa inslag av osäkerhet när de andra hundarna rök ihop. Känns som att han tog efter dom andra hundarnas läte. Är rätt säker på att han i nio fall av tio vill fram och nosa. Och ja, blir nog att undvika hundrastgårdar framöver :)
 
Avled och det är superviktigt att du förekommer honom. När han väl börjat skälla och kasta sig i kopplet är det svårt att bryta det. Om hunden är matglad så hade jag haft med en speciell sorts godis som är det bästa hunden vet! Och det hade han bara fått vid just såna tillfällen.
Ja, måste nog vara ännu snabbare än vad jag är. Han hinner oftast reagera före mig. Ska tänka på att ge han det speciella godiset just vid såna tillfällen och inte hela tiden på promenaden :) Men i såna fall han hinner kasta sig ut och skälla, är det bäst då att plocka upp honom och gå iväg?
 
Har ni någon stabil hundkompis som kan tänka sig vara med på avstånd så ni kan träna på att avleda? Skulle kika på BAT-träning. Obs obs jag utgår från min erfarenhet med betydligt äldre hundar, men lightversioner av mer strukturerad träning borde fungera med en småtting tänker jag?
 
Har ni någon stabil hundkompis som kan tänka sig vara med på avstånd så ni kan träna på att avleda? Skulle kika på BAT-träning. Obs obs jag utgår från min erfarenhet med betydligt äldre hundar, men lightversioner av mer strukturerad träning borde fungera med en småtting tänker jag?
Vet åtminstone en hund vi kan träna på detta med, tänkte ta tag i det snart. Ska kika på BAT-träning. Tack!
 
Min 15 veckors dvärgschnauzer skäller på andra hundar. Det kan räcka med att han ser en annan hund på avstånd eller till och med hör skall långt borta. Han måste svara. Han är väldigt lekfull och detta skällande tog fart efter första gången han besökte en hundrastgård. Övrigt i vardagen skäller han mer eller mindre aldrig. Inte när någon kommer hem, inte på dammsugaren, inte på andra ljud. Han är smart och lär sig saker väldigt snabbt, men just den här träningen är svår. Vet att rasen i sig har lätt till skall, men det är verkligen svårt när han kastar sig ut i kopplet och börjar skälla. Försöker förekomma och avleda, jobbar även med klicker. Inga resultat hittills. Har någon något tips på detta specifika problem? Vet också att det är vanligt bland valpar men vill verkligen inte att problemet ska stärkas och bli värre.
Skvallerträning tycker jag fungerar bra!
Ska du gå någon valpkurs eller annan kurs med honom? Det kan också vara bra för att få hjälp med träning i sådana situationer.
 
Skvallerträning tycker jag fungerar bra!
Ska du gå någon valpkurs eller annan kurs med honom? Det kan också vara bra för att få hjälp med träning i sådana situationer.
Ja det är typ det jag tränat en del, men måste nog bli bättre på det och mer konsekvent isåfall :) Inte planerat någon valpkurs men det kanske vore bra. En bekant till mig jobbar med sånt så ska höra med henne!
 
Ja det är typ det jag tränat en del, men måste nog bli bättre på det och mer konsekvent isåfall :) Inte planerat någon valpkurs men det kanske vore bra. En bekant till mig jobbar med sånt så ska höra med henne!

När ni inte har nån störning i närheten: kan du kalla honom till din sida och få honom att gå där mha godis? Om inte, träna på det och gör det till en trevlig händelse. Bara korta stunder men han ska lära sig att när du ber honom om det då blir det väldigt trevligt! Både beröm och bästa godiset!
 
När ni inte har nån störning i närheten: kan du kalla honom till din sida och få honom att gå där mha godis? Om inte, träna på det och gör det till en trevlig händelse. Bara korta stunder men han ska lära sig att när du ber honom om det då blir det väldigt trevligt! Både beröm och bästa godiset!
Han kommer nästan alltid på inkallning. Har även klickat och belönat varje gång han tar spontan kontakt med mig. Senaste dagarna har han gått väldigt fint samt kollat upp på mig under promenaderna. Hoppas detta kan hjälpa till med hundmötena på längre sikt. Innan var det ju extremt mycket drag, så pass mycket att han tappade andan och började hosta (även utan hundmöten).
 
Har någon testat att spela upp hundskall från en högtalare och på så sätt vänja valpen/hunden vid ljudet och belöna när den inte reagerar? Eller är detta en dum metod?
 
Har någon testat att spela upp hundskall från en högtalare och på så sätt vänja valpen/hunden vid ljudet och belöna när den inte reagerar? Eller är detta en dum metod?
Jag skulle snarare antingen börja på så låg nivå att hunden inte reagerar och sen gradvis öka, eller belöna innan den hinner reagera, tänk skvallerträning! Om en hund har ett självbelönande beteende som du inte vill att den ska ha så är det viktigt att den inte har möjlighet att utöva det.

Ibland fungerar inspelade ljud att träna på, ibland inte. Min familjs hund är fruktansvärt åsk/skotträdd men inspelade smällar struntar han fullständigt i ;)
 
Vad tror ni om att ha honom på hunddagis typ två dagar i veckan? Kan detta hjälpa? Tänker att det kanske kan desensibilisera honom och att andra hundar inte blir så spännande på promenaden.
 
Vad tror ni om att ha honom på hunddagis typ två dagar i veckan? Kan detta hjälpa? Tänker att det kanske kan desensibilisera honom och att andra hundar inte blir så spännande på promenaden.
De flesta dagis har 6 månader som lägsta åldersgräns, tänk även på att hundar som skäller på andra hundar kanske inte är världens mest populära klienter. Jag skulle personligen inte sätta en hund med "problem" på ett dagis, eftersom jag då inte ser hur personalen och de andra hundarna hanterar det. Finns en chans att det tränas bort på ett sätt som du inte upplever som okej.
 
Du hade väl börjat klicka in hunden? Jag tror du ska hålla dig till en metod i taget och verkligen jobba med den metoden. Jag tror inte att inspelat skall hjälper. Det är ju kombinationen att hunden är ute och ser andra hundar som triggar utfallen.
 
Sätt dig på en brukshundsklubb på behörigt avstånd från folk, ladda upp med gott godis, och belöna varje gång han håller klaffen (och extra mycket när han väljer att söka upp din godishand istället för att gaffla). I början kanske du måste stoppa in en godis mellan skallen, men han är liten och kommer inte orka fortsätta skälla hur länge som helst om ni är där ett tag och det är andra hundar i rörelse i närheten (men inte för nära) under en längre tid. Ett tips är ju att skriva på din brukshundsklubbs FB om det finns nån träningsgrupp som brukar träffas nån speciell tid så du kan tajma det lite. Du kan förstås behöva upprepa det här men det är en början på skvallerträning där du får mängdträning lite gratis (och kan dra nytta av att han kommer bli trött av alla intryck).
 
Sätt dig på en brukshundsklubb på behörigt avstånd från folk, ladda upp med gott godis, och belöna varje gång han håller klaffen (och extra mycket när han väljer att söka upp din godishand istället för att gaffla). I början kanske du måste stoppa in en godis mellan skallen, men han är liten och kommer inte orka fortsätta skälla hur länge som helst om ni är där ett tag och det är andra hundar i rörelse i närheten (men inte för nära) under en längre tid. Ett tips är ju att skriva på din brukshundsklubbs FB om det finns nån träningsgrupp som brukar träffas nån speciell tid så du kan tajma det lite. Du kan förstås behöva upprepa det här men det är en början på skvallerträning där du får mängdträning lite gratis (och kan dra nytta av att han kommer bli trött av alla intryck).
Tack :) Är nu medlem i en brukshundsklubb och ska ta tag i det här på riktigt.
 
Tack :) Är nu medlem i en brukshundsklubb och ska ta tag i det här på riktigt.
Fråga innan dock, jag har hundratals gånger fått säga ifrån när folk ska använda mig som träningsobjekt jag kan inte träna när folk tittar på.
Tycker det är rätt fräckt att stå och träna sin hund på något främmande ekipage.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 654
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 281
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp