Valp som är " plågar" äldre hund

Tilma

Trådstartare
Vår 12 veckors valp som lever tillsammans med vår tax är väldigt vårdslös med taxen. Taxen är väldigt snäll och säger inte ifrån när valpen härjar med henne. Valpen biter och sliter i hennes öron och nackskinn och taxen visar tydligt att detta gör ont med att tjuta till men valpen enbart fortsätter. Tilläggas skall att taxen ofta och gärna vill leka med valpen men det är utan undantag att hon får ont flera gånger om dagen.

Vi vill inte stänga in taxen i ett annat rum heller eftersom vi inte vill att hon ska känna sig utanför. Hon älskar ju att umgås med valpen och vill vara med. Vi har gjort som så att vi har uteslutande tagit bort valpen varje gång taxen får ont. Men det ger ingen effekt för hon är lika fort där igen. Vilka andra sätt kan man pröva?

Någon här som har någon lärorik erfarenhet?
 
Lär valpen att låta den äldre vara i fred. Var konsekventa. Gäller ju inte bara i just denna fråga, utan i allt för valpen
Finns många här på forumet som är mer lämpade att säga hur denna träning skall gå till.
 
Lär valpen att låta den äldre vara i fred. Var konsekventa. Gäller ju inte bara i just denna fråga, utan i allt för valpen
Finns många här på forumet som är mer lämpade att säga hur denna träning skall gå till.

Ja men hur? Vad är lämpligt? Situationen är även som sådan att taxen inte vill vara ifred. Det är allt som oftast hon som bjuder in till lek.
 
Är taxen bra på att stå upp för sig själv och säga ifrån i andra sammanhang tillsammans med vuxna hundar?
 
Nej. Hon är en otroligt vek individ.
Okej! En idé hade varit att införskaffa en valphage alternativt bygga en med kompostgaller att sätta valpen i när hon blir för mycket för taxen. Vet ju inte hur ni gör idag men jag tycker det fungera bättre och blir en tydligare markering att det är dags lämna den andra hunden ifred om du istället för att komma bakifrån och fånga upp valpen istället fysiskt går emellan och föser bort den.
 
Blir alltid lika upprörd när jag hör liknande historier...
Skydda taxen från valpen. Mycket enkelt. Valphage eller stäng undan taxen. Hindra taxen från att bjuda in till lek eftersom det uppenbarligen inte funkar.
Vad är det för ras på valpen?
 
Senast ändrad:
Blir alltid lika upprörd när jag hör liknande historier...
Skydda taxen från valpen. Mycket enkelt. Valphage eller stäng undan taxen. Hindra taxen från att bjuda in till lek eftersom det uppenbarligen inte funkar.
Vad är det för ras på valpen?
/QUOTE]
raderat
 
Blir alltid lika upprörd när jag hör liknande historier...
Skydda taxen från valpen. Mycket enkelt. Valphage eller stäng undan taxen. Hindra taxen från att bjuda in till lek eftersom det uppenbarligen inte funkar.
Vad är det för ras på valpen?

Jag hade förstått din upprrödhet om det vore som så att jag inte såg det som ett problem att valpen biter taxen. Vi tycker INTE att det är okej att valpen gör såhär. Vi är väldigt hungriga på att lära oss mer om vilka tillvägagångssätt man kan ta till för att få stopp på beteendet.

Jag förstår varför det är så många som inte vågar vädra sina tankar på detta forum eftersom just denna typ av bemötande är så otroligt sorgligt.
 
Okej! En idé hade varit att införskaffa en valphage alternativt bygga en med kompostgaller att sätta valpen i när hon blir för mycket för taxen. Vet ju inte hur ni gör idag men jag tycker det fungera bättre och blir en tydligare markering att det är dags lämna den andra hunden ifred om du istället för att komma bakifrån och fånga upp valpen istället fysiskt går emellan och föser bort den.

Ja det skulle kunna vara värt att pröva. Pratade med min hundinstruktör och hon menar att bitbeteendet kommer att växa bort. Men innan de gjort det så vill man ju att det ska fungera bra fram tills dess. Känns så fel att stänga in den äldre för hon vill ju såklart vara med i gemenskapen. Vill inte att hon ska känna sig utfryst. Av den anledningen skulle en valphage vara ett mycket bättre alternativ.

Fick ett annat råd av en annan att man ska nypa till valpen varje gång taxen får ont men inget som jag velat pröva.
 
Jag hade förstått din upprrödhet om det vore som så att jag inte såg det som ett problem att valpen biter taxen. Vi tycker INTE att det är okej att valpen gör såhär. Vi är väldigt hungriga på att lära oss mer om vilka tillvägagångssätt man kan ta till för att få stopp på beteendet.

Jag förstår varför det är så många som inte vågar vädra sina tankar på detta forum eftersom just denna typ av bemötande är så otroligt sorgligt.
Tycker det är sorgligt att man inte vill stänga undan den vuxna hunden för att man inte vill att "den ska känna sig utanför".
Har bekanta i en liknande situation. De måste idag omplacera sin unghund för att den ger sig på den äldre hunden med svåra bitskador som följd. Det började som lek såklart när den var valp och den fick härja runt mer eller mindre utan regler inomhus.
Säg ifrån ordentligt till valpen.
 
Tycker det är sorgligt att man inte vill stänga undan den vuxna hunden för att man inte vill att "den ska känna sig utanför".
Har bekanta i en liknande situation. De måste idag omplacera sin unghund för att den ger sig på den äldre hunden med svåra bitskador som följd. Det började som lek såklart när den var valp och den fick härja runt mer eller mindre utan regler inomhus.
Säg ifrån ordentligt till valpen.

Fast jag är ju okunnig i situationen? Kanske kommer jag att bli tvungen att stänga undan den äldre hunden även fast jag egentligen inte vill? Jag ber om råd för att jag behöver andras syn på problemet. De känns som att du vill utmåla mig som en idiot /djurplågare och det går dessvärre inte alls hem här eftersom jag vill mina hundars bästa och jag är ingen som låter ett problem gå så långt så att någon hund ska omplaceras.

Nog om det: Om ja nu ska hålla den äldre hunden instängd så får den vara i princip större delen avskild från oss andra eftersom så fort valpen inte sover så vill dom leka tillsammans. Tänker du att det alltid ska vara så att dom ska leva åtskilda? Eller tänker du att det är en tillfällig åtgärd och att det sedan ska fungera när valpen mognat mer?

Du skriver att jag ska säga till valpen ordentligt. Kan du utveckla det?
 
Vad är det för ras på valpen?
Jag är usel på att formulera mig i skrift så jag har svårt att beskriva hur ni ska göra. Men själv hade jag sett till så det var lugnt inomhus. De hade fått leka "stillsamt" om det funkar en stund men sedan satt stopp. Sysselsätt valpen med ben tex. När vi har valpar här hemma går det åt mycket tuggpinnar man köper på ica.
Jag går också in och styr valpens tillvaro rättså mycket. Tydliga skillnader mellan lek (med mig), promenad (korta såklart så här i början), vila, tugga ben och träning (kan tex vara valpspår eller lite lydnad). Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp :)
 
Senast ändrad:
Vad är det för ras på valpen?
Jag är usel på att formulera mig i skrift så jag har svårt att beskriva hur ni ska göra. Men själv hade jag sett till så det var lugnt inomhus. De hade fått leka "stillsamt" om det funkar en stund men sedan satt stopp. Sysselsätt valpen med ben tex. När vi har valpar här hemma går det åt mycket tuggpinnar man köper på ica.
Jag går också in och styr valpens tillvaro rättså mycket. Tydliga skillnader mellan lek (med mig), promenad (korta såklart så här i början), vila, tugga ben och träning (kan tex vara valpspår eller lite lydnad). Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp :)

Det är en schäfervalp. Hon har hur mycket aktiveringssaker som helst och mycket att tugga på. Men hur tycker du att man kan säga till henne ordentligt? Det där med "Nej" känns enbart som de triggar henne mer. Upplever också att hon kan trigga igång lite extra när jag avlägsnar henne från äldre hunden. Att hon tar ut ilskan på mig. Det här med att nypa till valpen varje gång taxen skriker till hur skulle det påverka? Jag fick ett tips om det. Men är rädd om relationen.
 
När du tar upp henne från taxen så håll valpen i famnen tills den lugnat ner sig. Strunta i om den biter dig och släpp aldrig ner den innan den är lugn. Det kan ta en stund i början. När den får komma ner igen så avled med en aktivitet som passar just då. Kanske slänga ut några godisar i en matta som den får nosa efter?
Snabba nyp skapar bara mer aktivitet hos valpen och det vill vi inte just nu.
 
När du tar upp henne från taxen så håll valpen i famnen tills den lugnat ner sig. Strunta i om den biter dig och släpp aldrig ner den innan den är lugn. Det kan ta en stund i början. När den får komma ner igen så avled med en aktivitet som passar just då. Kanske slänga ut några godisar i en matta som den får nosa efter?
Snabba nyp skapar bara mer aktivitet hos valpen och det vill vi inte just nu.

Tack för ett bra svar. Jag ska köpa en valphage också 😊
 
En schäfer är ju en aktiv hund som vill ha en uppgift och här gäller det att du engagerar dig. Lek med hunden och skapa en bra relation på det sättet. Kamplek brukar vara uppskattat! (Försiktigt såklart så det inte gör ont i munnen). Samspela med valpen istället för att låta den sysselsätta sig själv.
Näringsspår, eller godisruta är en utmärkt aktivitet för valpar :)
Vad har du tänkt göra med henne när hon blir äldre?
 
Just nu sysslar vi mest med kontaktövningar och lite olika "cirkuskonster" Har nyligen börjat på valpkurs. Utöver det är hon med varje dag i stallet. Näringsspår och godisruta har vi inte prövat! De måste vi pröva. Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska rikta in oss på ännu men är väldigt nyfiken på att träna bruksgrenarna framöver. Hur gamla ska dom vara för att få börja?
 
Ha valpen i en valphage och se till att den ger fan i taxen
Inte en endaste gång ska den bita taxen igen det är erat ansvar att hålla ordning på valpen . Fattar inte hur man kan göra så här mot sin vuxna hund. Jag har haft många valpar genom åren och aldrig att jag skulle låta valpen härja på en vuxen hund utan pondus nog att säga ifrån.
 
Alltså valpar har ju perioder. Då gäller det att vara konsekvent och hålla ut. För det går över. Bra tips har du ju fått. Jag vill bara skicka PEPP. Min unghund är besatt någon dag i veckan. Det kan göra ont på mig och gamtanten får sina törnar men vi biter ihop och det blir bättre o bättre. Nu vet hon iallafall vad som inte är ok. Men låta bli.....nänä. Hon bara ska ha mina armar i munnen, stå PÅ mig och slår gamtanten med tassarna i ansiktet. 40 kg envis kärlek. Idag tog det en timme innan hjärncellerna slutat krocka. Och nu undrar jag var hon är....kan hon ha somnat. Hon har gått utom synhåll...var är min bäbis....
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp