Valp som är " plågar" äldre hund

Där dök hon upp. Men nu la hon sig ju bara över mitt knä...och tittar uppfordrande på mig. Djuuuupa suckar. Och jag som tänkt göra lite sysslor. Inte ge efter för hennes krav. Nå ja. En minut mys hinner jag.
 
Just nu sysslar vi mest med kontaktövningar och lite olika "cirkuskonster" Har nyligen börjat på valpkurs. Utöver det är hon med varje dag i stallet. Näringsspår och godisruta har vi inte prövat! De måste vi pröva. Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska rikta in oss på ännu men är väldigt nyfiken på att träna bruksgrenarna framöver. Hur gamla ska dom vara för att få börja?
Ha valpen i en valphage och se till att den ger fan i taxen
Inte en endaste gång ska den bita taxen igen det är erat ansvar att hålla ordning på valpen . Fattar inte hur man kan göra så här mot sin vuxna hund. Jag har haft många valpar genom åren och aldrig att jag skulle låta valpen härja på en vuxen hund utan pondus nog att säga ifrån.

Vad fint att du klappar dig själv på axeln. Tyvärr har du missförstått hela mitt inlägg. Tänker inte bemöta din förutfattade mening mer än så.
 
Alltså valpar har ju perioder. Då gäller det att vara konsekvent och hålla ut. För det går över. Bra tips har du ju fått. Jag vill bara skicka PEPP. Min unghund är besatt någon dag i veckan. Det kan göra ont på mig och gamtanten får sina törnar men vi biter ihop och det blir bättre o bättre. Nu vet hon iallafall vad som inte är ok. Men låta bli.....nänä. Hon bara ska ha mina armar i munnen, stå PÅ mig och slår gamtanten med tassarna i ansiktet. 40 kg envis kärlek. Idag tog det en timme innan hjärncellerna slutat krocka. Och nu undrar jag var hon är....kan hon ha somnat. Hon har gått utom synhåll...var är min bäbis....

Tack för pepp 🐾😊 Ja se sägs ju lugna sig med tiden! Mig går de ingen nöd på. Värre för taxen som ständigt behöver ha med oss fotfolk som försvarare 🙄
 
Just nu sysslar vi mest med kontaktövningar och lite olika "cirkuskonster" Har nyligen börjat på valpkurs. Utöver det är hon med varje dag i stallet. Näringsspår och godisruta har vi inte prövat! De måste vi pröva. Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska rikta in oss på ännu men är väldigt nyfiken på att träna bruksgrenarna framöver. Hur gamla ska dom vara för att få börja?


8 veckor. Allt du gör med valpen nu, kontaktövningar, godisrutor och småspår är ju grunden oavsett vad ni senare tänker ägna er åt. Där ingår även gränsdragning och fostran. Att du säger åt valpen nu kommer inte förstöra er relation utan tvärt om stärka den då hon blir trygg i att du hanterar de situationer som uppstår.

Schäfervalpar är ofta extra allt och jag blödde konstant i ungefär två månader efter att jag fått hem den senaste. Finns anledning att hon var väldigt nära att få heta Vampyria i stamtavlan :D.
 
Vad fint att du klappar dig själv på axeln. Tyvärr har du missförstått hela mitt inlägg. Tänker inte bemöta din förutfattade mening mer än så.
Var är min förutfattade mening? Jag svarar på det du skrivit om valpen och taxen och jag tycker inte det är okej alls. Och hoppas du gör något åt det nu !
 
Just nu sysslar vi mest med kontaktövningar och lite olika "cirkuskonster" Har nyligen börjat på valpkurs. Utöver det är hon med varje dag i stallet. Näringsspår och godisruta har vi inte prövat! De måste vi pröva. Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska rikta in oss på ännu men är väldigt nyfiken på att träna bruksgrenarna framöver. Hur gamla ska dom vara för att få börja?
Jag håller på med bruks och börjar träningen redan med valpar men bara enkla övningar såklart. Har du någon att träna tillsammans med?
Näringsspår, budföring (kort avstånd såklart), enklare lydnad (typ sitt/ligg/stanna kvar/inkallning) kan du börja med redan nu. Sökövningar i skogen går också bra om du har någon kompis som vill gömma sig ett par meter bort. Belöna med godis eller lek.
Viktigt att styra upp leken så att den blir bra för er båda. Köp två likadana fleeceflätor och låt henne aldrig leka med dom själv. Lek med den ena och låt henne ha lite dragkamp med dig. Låt henne vinna kampen (dvs du släpper leksaken) och ta i samma ögonblick fram den andra fleeceflätan. Försök få henne att släppa det första föremålet genom att dra den nya leksaken i marken. Tanken är att lära sig att byta föremål och inte dra iväg så fort man vinner eller hittar ett föremål. Detta är en förberedande övning till apportering och uppletande.
 
Var är min förutfattade mening? Jag svarar på det du skrivit om valpen och taxen och jag tycker inte det är okej alls. Och hoppas du gör något åt det nu !

Tanken har inte slagit dig att det är därför jag ber om råd? Eftersom dom sätten vi försökt med hittils inte fungerat så bra.
 
@Tilma Välkommen till brukshundsvärlden. Det är bara att lära sig att sortera ut de råd som du upplever vänliga och korrekta och ignorera resten. Du kommer stöta på MYCKET åsikter gällande din hund och uppfostran ute i verkligheten också, det finns inget syfte med att lägga energi på de negativa åsikterna.

Du har fått ett gäng riktigt bra råd här, lycka till med din valp! :)
 
Att gå in här o vara snäsig hjälper inte heller.:idea:

Jag ställde en fråga för att jag själv kände att jag hade ett problem med min valp. Jag har fått flera bra förslag på vad jag kan göra vilket jag är tacksam för. Vilket jag också visat. Men det finns trots allt aldrig någon som helst anledning att om man ska ge ett tips även vara dömande. Det ger absolut ingenting. Din kommentar var enbart dömande och inte rådande alls.
 
Jag ställde en fråga för att jag själv kände att jag hade ett problem med min valp. Jag har fått flera bra förslag på vad jag kan göra vilket jag är tacksam för. Vilket jag också visat. Men det finns trots allt aldrig någon som helst anledning att om man ska ge ett tips även vara dömande. Det ger absolut ingenting. Din kommentar var enbart dömande och inte rådande alls.
Jag antar att du syftar på min kommentar och jag står för den, jag klarar bara inte med folk som låter hundarna göra upp utan någon som helst plan innan valpköp. Det säger väl sig själv att en schäfervalp väldigt fort blir större än en tax. Men super att du kommer lösa det från nu :)
 
@Tilma Välkommen till brukshundsvärlden. Det är bara att lära sig att sortera ut de råd som du upplever vänliga och korrekta och ignorera resten. Du kommer stöta på MYCKET åsikter gällande din hund och uppfostran ute i verkligheten också, det finns inget syfte med att lägga energi på de negativa åsikterna.

Du har fått ett gäng riktigt bra råd här, lycka till med din valp! :)

Tack så mycket! Jo de är väl så med en del hund och hästfolk tyvärr 😊
 
Jag antar att du syftar på min kommentar och jag står för den, jag klarar bara inte med folk som låter hundarna göra upp utan någon som helst plan innan valpköp. Det säger väl sig själv att en schäfervalp väldigt fort blir större än en tax. Men super att du kommer lösa det från nu :)

Vi hade väldigt mycket planer kring vårt valpköp och om hur det skulle bli så bra som möjljgt med den äldre hunden. Där är det återigen du som är dömande för vad får dig att tro att vi inte har planerat väl inför vår valp? Jag har erfarenhet av schäfervalpar sedan innan då detta är vår tredje hund. Dock så har jag aldrig haft en schäfervalp som varit så dominant och intensiv mot äldre hundar tidigare. Ingen är ju fullärd från början och detta blir en ny utmaning för mig.
 
Jag antar att du syftar på min kommentar och jag står för den, jag klarar bara inte med folk som låter hundarna göra upp utan någon som helst plan innan valpköp. Det säger väl sig själv att en schäfervalp väldigt fort blir större än en tax. Men super att du kommer lösa det från nu :)
Fast det beror väldigt mycket på hundar, taxfröken som var daghund hos mig styrde huliganen, stor wachtel med järnhand, han gick inte i närheten av henne om hon inte ville. Nu med Ville var hon för gammal och vi har styrt upp umgänget, numera när han är ett år så har han lärt sig att lämna henne i fred.
Det är ju inte så konstigt att tro att en äldre hund ska säga ifrån, nu frågade @Tilma om hjälp och flera svara med att säga att hon ska göra något åt det. Ja det verkar hon väl ha fattat när hon frågar om hjälp?
Hur ska folk våga be om hjälp om det ska huggas på dem istället för att ge konkreta förslag?
 
Vi hade väldigt mycket planer kring vårt valpköp och om hur det skulle bli så bra som möjljgt med den äldre hunden. Där är det återigen du som är dömande för vad får dig att tro att vi inte har planerat väl inför vår valp? Jag har erfarenhet av schäfervalpar sedan innan då detta är vår tredje hund. Dock så har jag aldrig haft en schäfervalp som varit så dominant och intensiv mot äldre hundar tidigare. Ingen är ju fullärd från början och detta blir en ny utmaning för mig.
Intensiv, säkert.
Dominant, nope, nix, nej.
Valphage, absolut!
Tycker avsaknad av "av-knapp" på många hundar börjar bli ett stort problem. På en full-kastrull-schäfer skulle jag sätta dit en "av-knapp" på en gång. Du ska på ett sätt som passar dig och hunden kunna tala om för valpen att "nu coolar du ner!"
 
Jag vet de som hållt hundar separerade upp till ett år efter att de tagit hem en ny valp. Då var det till och med hundar av samma storlek. Jag fick separera mina vid matsituationer då den äldre inte "försvarade" sin mat vilket den yngre snabbt lärde sig.

Personligen hade jag lärt valpen att den inte får leka med taxen och taxen att den inte får leka med valpen. Det är väldigt stor skaderisk för taxen när valpen blir större och mer hårdhänt om de leker tillsammans. Det tar nog ett tag och massor av tålamod men är ju värt det om det leder till att hundarna fungerar tillsammans sen.

Mina valpar ska främst lära sig leka med mig. Eftersom en valp orkar så lite så har jag använt nästan all energi till att grunda min egen relation med valpen. Övrig tid är lugn och ro, många aktiva raser behöver lära sig att varva ner när de är trötta. Olika metoder för olika individer.
 
Vi hade väldigt mycket planer kring vårt valpköp och om hur det skulle bli så bra som möjljgt med den äldre hunden. Där är det återigen du som är dömande för vad får dig att tro att vi inte har planerat väl inför vår valp? Jag har erfarenhet av schäfervalpar sedan innan då detta är vår tredje hund. Dock så har jag aldrig haft en schäfervalp som varit så dominant och intensiv mot äldre hundar tidigare. Ingen är ju fullärd från början och detta blir en ny utmaning för mig.

Valpen är inte dominant.
Men Schäfervalpar leker mycket hårt. Jag har fött upp rasen och har alltid gjort tydliga markeringar när de varit på Dvärgschnauzern som är liten. Har också haft hundarna särade med grindar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 552
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp