Valp som är " plågar" äldre hund

Valpen är inte dominant.
Men Schäfervalpar leker mycket hårt. Jag har fött upp rasen och har alltid gjort tydliga markeringar när de varit på Dvärgschnauzern som är liten. Har också haft hundarna särade med grindar.


Det kanske hon inte är. Fel ordval från min sida :)
 
Jag har en vuxen tik på 8.5 år och en unghund som numera är 1.5 år. När valpen var liten hade jag dom ofta separerade, det har jag iofs än idag. Att jag delade på dom berodde på att tiken är en huligan som leker väldigt hårt och intensivt och skaderisken är enorm när två så tunga, starka hundar leker.. Tiken har dessutom en stor portion humör, vilket gjorde att hon ibland tog i hårdare än det behövdes då hon uppfostrade. Numera är unghunden större än henne och tål hennes tilltufsningar bättre och hon är inte heller lika hårdhänt. Jag tror hon tycker det är lite skönt att han inte längre är en oberäknelig valp, typ.
Jag går än idag in och bryter när leken blir för våldsam och de springer heller inte lösa tillsammans. En krock mellan dom hade kunnat innebära ganska stora skador, framförallt på den lite sköra tiken som är korsbandsopererad redan..
Med det sagt, du får nog gå in och fostra dom och lär valpen att koppla av, även om du är i ett annat rum. Min unghund har inga problem att bli lämnad, eftersom han är van att sova även om jag sitter i ett annat rum..
 
Det kanske hon inte är. Fel ordval från min sida :)
Jag har visserligen ingen liten hund tillsammans med min schäfer, däremot en mycket slö katt. Det sattes upp en grind mellan vardagsrummet och köket i samma veva som valpen kom hem och vi har varit konsekventa med att han bara får vara i samma rum som katten om han låter bli den.

Han leker mycket fysiskt och har alltid varit väldigt hård. Avreagerar enormt snabbt så det där med att korrigera eller hoppas på att han skulle lämna katten ifred bara han blev klöst var inte att tänka på. Kattens klor verkar han inte ens känna och ska man korrigera den hunden fysiskt skulle det krävas en brutalitet som jag inte alls skulle varit bekväm med. Det enda han hittills verkar ha tyckt är rejält obehagligt är när han sprungit in i elstaketet ute med ett aggregat på 10 joule. Men även det gjorde han fyra, fem gånger för att komma in till hästarna trots att vi sa nej innan han lärde sig att låta bli.

Men efter att konsekvent i början bara låtit honom vara i vardagsrummet med katten när han var trött och på det sagt ”nej, du får gå till köket” som varning och sen tagit ut honom om han fortsatt (i början innan han var ordentligt ensamhetstränad följde någon av oss förstås med ut och inte lämnade honom ensam i angränsande rum som ”straff”). Nuförtiden räcker det med att katten jamar missnöjt för att hunden snabbt ska lägga sig under soffbordet och se snäll ut istället. Hotet ”du får gå till köket” fungerar även om man är i andra miljöer och vill att han ska dämpa sig har jag upptäckt :angel: men folk tittar lite konstigt på en om man är utomhus.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp