Valp som äter dåligt

Lime

Trådstartare
Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan leverans. Han fick doggy proffessional hos uppfödaren, så vi har kört vidare på samma foder hemma. Testat helt uppblött, lite vatten innan servering, lite olja för att öka smakligheten eller bara naturell. Att blöta upp helt, eller ha på vatten och lite olja precis innan servering som uppfödaren gjorde blir totalratat. Kastar vi ut maten på golvet han äta några knöpar, men långt från daglig dos enligt påsen. Får han lite hundgodis eller kommer åt kattmaten så äter han glatt.

Jag har ingen erfarenhet av valpar utan aptit, och funderar på om vi ska traggla vidare med samma foder eller byta till något annat? Nu var det förvisso bara två hanar i kullen, men hanen vi fick hem var en storlek mindre än brorsan, så han kanske inte har ätit så friskt hos uppfödaren heller. Han är ensamhund, så det är ingen konkurrens om maten. I övrigt känns han väldigt trygg och lugn och har hanterat flytten med ro.
 
Kika på den här tråden. https://www.bukefalos.se/threads/hu...unden-aeter-inte.1509448/page-3#post-19908059
Jag hade ett elände med min hund. Han äter numera frukosten på morgonpromenaden med mycket god aptit. Vi provade olika foder, men det funkade några dagar och sedan var det kört igen. Nu får han Doggy proffesional två olika sorter(Active och grain free). Till kvällsmat får han lite mjau kattmat som vi blandar i vanliga maten. Det funkar fint för oss.

Men, låt det ta ett par dagar och var försiktig vid ev. Foderbyten
 
Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan leverans. Han fick doggy proffessional hos uppfödaren, så vi har kört vidare på samma foder hemma. Testat helt uppblött, lite vatten innan servering, lite olja för att öka smakligheten eller bara naturell. Att blöta upp helt, eller ha på vatten och lite olja precis innan servering som uppfödaren gjorde blir totalratat. Kastar vi ut maten på golvet han äta några knöpar, men långt från daglig dos enligt påsen. Får han lite hundgodis eller kommer åt kattmaten så äter han glatt.

Jag har ingen erfarenhet av valpar utan aptit, och funderar på om vi ska traggla vidare med samma foder eller byta till något annat? Nu var det förvisso bara två hanar i kullen, men hanen vi fick hem var en storlek mindre än brorsan, så han kanske inte har ätit så friskt hos uppfödaren heller. Han är ensamhund, så det är ingen konkurrens om maten. I övrigt känns han väldigt trygg och lugn och har hanterat flytten med ro.
Portionerna som står på påsen brukar vara i största laget, vilket är lätt att inse. Mina valpar har aldrig kommit upp i mängderna foderfabrikanten eller uppfödaren rekommenderar, (valpar som blir kvar där de föds har oftast andra hundar att konkurrera med och bränner fler kalorier på bus och stök med dessa).

Lite före tvåårsdagen har mina hundar börjat tömma hundmatskålen oavsett hur mycket mat jag har lagt i. Ska också tillägga att de har vuxit till normalstorlek eller mer, och hittills peppar, peppar har haft utmärkt ledstatus. Så länge valpen inte stannar i växten skulle jag inte oroa mig.
 
Byt till färskfoder eller något mer smakfullt foder och sen vill inte alla hundar äta på bestämda tider.
Många hundar mår betydligt bättre av att maten står framme så dom kan äta när dom är hungriga.
 
Byt Inte foder och börja med den karusellen!

Valpen har precis flyttat från sin vana, trygga miljö, från syskon, mamma och bekanta människor till en helt ny, obekant miljö hos obekanta människor där det är nya rutiner, nya dofter, ingen matkonkurrens, mindre aktivitet osv = det är inte konstigt på något vis att valpen äter mindre under en period.

Det upplyser jag alla valpköpare om, så de vet om att det kan hända och att det är helt normalt.

Ge fodret torrt med vatten på sidan av, så slipper ni kasta så mycket. Iom att den blir uppblött blir den dålig väldigt fort nämligen.
 
Vi gav upp doggy-fodret igår, efter att valpen knappt ätit något på flera dagar. Vi testade att ha fodret torrt framme ev. med lite appetizer ovanpå, men det var ytterst lite han åt. Första dagarna kunde han äta några knöpar om vi kastade ut fodret inne/ute, men i helgen var han totalt ointresserad.

Vi bytte till mush färskfoder istället som valpen kastade sig över. Vi tycker att han blev märkbart piggare, så han behövde nog verkligen energin. Hade han ätit lite av torrfodret hade jag inte bytt och haft lite mer is i magen, men senaste dagarna har inte varit bra alls.
 
Vi gav upp doggy-fodret igår, efter att valpen knappt ätit något på flera dagar. Vi testade att ha fodret torrt framme ev. med lite appetizer ovanpå, men det var ytterst lite han åt. Första dagarna kunde han äta några knöpar om vi kastade ut fodret inne/ute, men i helgen var han totalt ointresserad.

Vi bytte till mush färskfoder istället som valpen kastade sig över. Vi tycker att han blev märkbart piggare, så han behövde nog verkligen energin. Hade han ätit lite av torrfodret hade jag inte bytt och haft lite mer is i magen, men senaste dagarna har inte varit bra alls.
Min äter också trögt. Men sin mush skäller han på tills det serveras :)

Jag brukar mosa mush och hälla torrfoder över - då äter han allt.
 
Vi gav upp doggy-fodret igår, efter att valpen knappt ätit något på flera dagar. Vi testade att ha fodret torrt framme ev. med lite appetizer ovanpå, men det var ytterst lite han åt. Första dagarna kunde han äta några knöpar om vi kastade ut fodret inne/ute, men i helgen var han totalt ointresserad.

Vi bytte till mush färskfoder istället som valpen kastade sig över. Vi tycker att han blev märkbart piggare, så han behövde nog verkligen energin. Hade han ätit lite av torrfodret hade jag inte bytt och haft lite mer is i magen, men senaste dagarna har inte varit bra alls.
Med så små valpar har man inte is i magen, dom går ner sig snabbt och kan dö.
 
Vi gav upp doggy-fodret igår, efter att valpen knappt ätit något på flera dagar. Vi testade att ha fodret torrt framme ev. med lite appetizer ovanpå, men det var ytterst lite han åt. Första dagarna kunde han äta några knöpar om vi kastade ut fodret inne/ute, men i helgen var han totalt ointresserad.

Vi bytte till mush färskfoder istället som valpen kastade sig över. Vi tycker att han blev märkbart piggare, så han behövde nog verkligen energin. Hade han ätit lite av torrfodret hade jag inte bytt och haft lite mer is i magen, men senaste dagarna har inte varit bra alls.
Vi gav upp doggy-fodret igår, efter att valpen knappt ätit något på flera dagar. Vi testade att ha fodret torrt framme ev. med lite appetizer ovanpå, men det var ytterst lite han åt. Första dagarna kunde han äta några knöpar om vi kastade ut fodret inne/ute, men i helgen var han totalt ointresserad.

Vi bytte till mush färskfoder istället som valpen kastade sig över. Vi tycker att han blev märkbart piggare, så han behövde nog verkligen energin. Hade han ätit lite av torrfodret hade jag inte bytt och haft lite mer is i magen, men senaste dagarna har inte varit bra alls.
Det kan mycket väl vara så att ni kan börja med torrfoder igen så småningom alternativt BARF eller liknande förstås. Vi har gått från RC som valp, som hunden började rata efter någon vecka eller två, sedan provade vi flera foder i alla prisklasser och hamnade på ett svindyrt foder som verkade lovande. Hunden tröttnade efter någon vecka och åt inte alls. Det gjorde att han började må illa och så var spiralen igång. Lite färskfoder i det svindyra torrfodret fick honom att äta en aning bättre, men inte mer än så. Så jag kände att om vi ändå måste blanda i annan mat i torrfodret finns det ingen anledning att ge det svindyra importerade utan bytte igen till Doggy proffesional (som alla våra tidigare hundar har ätit och mått bra av). För oss var det också situationen runt maten som ställde till det. Jag blev superstressad av att hunden inte åt vilket gjorde att hunden åt ännu sämre. Som jag sagt tidigare får nu hunden frukosten på morgonpromenaden och lite mjau kattmat i torrfodret till middagen. Det fungerar väldigt bra för oss.

Det kan ju vara så att er hund också reagerar på att ni blir stressade/ oroliga för att hunden inte äter menar jag :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp