Valp som blir dålig i magen efter kurs

Ceta

Trådstartare
Har varit på tre kurstillfällen med Sparven (som är 4 månader nu), en gång valpkurs och två gånger valpagility.
efter första tillfället blev han lite lös i magen, men efter de andra två har han varit jättelös i magen dagen efter kurstillfällen.

Igår (alltså tredje kurstillfället) så hade jag hans torrfoder blandat med id-foder, samt kokt kyckling med som belöning, så det bör inte vara overload av godis som jag trodde först?
Han fick även pausa i bilen en hel del och var avslappnad nog att somna och satt inte och skällde eller så :) När han inte var i bilen var han dock väldigt aktiv. Lite stressad, men upplevde honom inte som negativt påverkad, utan bara att allt var spännande.

Är det något jag bör göra annorlunda? Inte gå kurs alls ett tag? Bara köra på med mycket pauser? Söka veterinär?

Efter en dag med lös mage är han återställd. Någon som haft liknande problem?
 
Testa att ge honom samma godis hemma som på kursen och se om han blir dålig i magen, blir han det har du hittat orsaken, blir han inte dålig i magen så är det något i miljön på kursen som gör det, antingen om han lyckas stoppa i sig gammalt kvarglömt godis som ligger på marken eller om det är stressmage.
 
Testa att ge honom samma godis hemma som på kursen och se om han blir dålig i magen, blir han det har du hittat orsaken, blir han inte dålig i magen så är det något i miljön på kursen som gör det, antingen om han lyckas stoppa i sig gammalt kvarglömt godis som ligger på marken eller om det är stressmage.
Han får samma godis hemma, med undantag för kycklingen. Tror inte det är kvarglömt godis då det hänt efter tre av tre tillfällen.

Om det är stressmage, hur ska man hantera det? :)
 
Han får samma godis hemma, med undantag för kycklingen. Tror inte det är kvarglömt godis då det hänt efter tre av tre tillfällen.

Om det är stressmage, hur ska man hantera det? :)
Testa att ge honom likadan kyckling hemma och kolla så att det inte är kycklingen han reagerar på.

Stressmage kan man hantera lite olika och man får nog testa sig fram lite. Ofta får ju hunden stressmage av en stressande situation eller miljö. Vissa kan vara hjälpta av probiotika i maten, foder för känslig mage osv i kombination med att man övar med hunden för att minska stressen i olika situationer, tex övar passivitet, miljötränar för att göra hunden tryggare, byter ut stressande lekar som tex bollkastning mot lugnare lekar där hunden inte går upp i varv lika mycket. Fråga instruktören på kursen om h*n har några bra tips om det verkar som att hunden har stressmage.
 
Min erfarenhet är att det brukar växa bort. Är hunden allmänpåverkad är det en sak men är den bara lite lös i magen nån dag och sen mår bra igen så hade jag inte oroat mig så mycket och då är jag ändå nojig med mina hundar.
 
Jag hade slutat gå på kurs med hunden om jag så tydligt såg sambandet som du verkar göra. Han är ju väldigt ung.
 
TS, jag hade inte hetsat upp mig för lite lös mage. Iom att han ändå är så pass lugn att han kan sova i bilen mellan aktiviteter så tror jag att det kommer bli bättre. Öva passivitet, kanske åk en sväng till BK mellan träningarna och bara låt honom chilla i bilen, gå en promenad, chilla lite till och sen åka hem, så förväntningarna sänks.
 
Har varit på tre kurstillfällen med Sparven (som är 4 månader nu), en gång valpkurs och två gånger valpagility.
efter första tillfället blev han lite lös i magen, men efter de andra två har han varit jättelös i magen dagen efter kurstillfällen.

Igår (alltså tredje kurstillfället) så hade jag hans torrfoder blandat med id-foder, samt kokt kyckling med som belöning, så det bör inte vara overload av godis som jag trodde först?
Han fick även pausa i bilen en hel del och var avslappnad nog att somna och satt inte och skällde eller så :) När han inte var i bilen var han dock väldigt aktiv. Lite stressad, men upplevde honom inte som negativt påverkad, utan bara att allt var spännande.

Är det något jag bör göra annorlunda? Inte gå kurs alls ett tag? Bara köra på med mycket pauser? Söka veterinär?

Efter en dag med lös mage är han återställd. Någon som haft liknande problem?
Kan vara stressen, försök kanske att få honom att tagga ner lite på kursen? Lite avslappningsövningar kanske när ni väntar osv? Annars tror jag inte det är så mycket att bry sig om sålänge du gör vad du kan och hjälper honom att ta det lugnt på kursen.
 
Är det drastiskt? Jag vet inte men det är vad jag hade gjort.

Om det inte är relaterat till kosten och det tolkas som stressmage varför inte ta bort orsaken innan man börjar behandla symtomet. En sån liten ska inte behöva ha stressmage.

Hunden verkar ju inte särskilt påverkad av det, somnar i bilen under träning, osv. Och eftersom han är så liten finns ju goda möjligheter att träna bort det.
 
Kurser finns ju kvar och hunden blir äldre. Varför stressa?

För att det är viktigt för valpar att komma ut på kurs. Jag kommer definitivt gå valpkurs med min kommande valp, kanske inte så mycket för att få tips och idéer på övningar, utan snarare för att kunna träna passivitet med störning, vänja valpen vid att vara kring andra hundar osv. Jag tror det är jättebra att komma ut på kurs i tidig ålder så länge det fokuseras på rätt saker.
 
För att det är viktigt för valpar att komma ut på kurs. Jag kommer definitivt gå valpkurs med min kommande valp, kanske inte så mycket för att få tips och idéer på övningar, utan snarare för att kunna träna passivitet med störning, vänja valpen vid att vara kring andra hundar osv. Jag tror det är jättebra att komma ut på kurs i tidig ålder så länge det fokuseras
För att det är viktigt för valpar att komma ut på kurs. Jag kommer definitivt gå valpkurs med min kommande valp, kanske inte så mycket för att få tips och idéer på övningar, utan snarare för att kunna träna passivitet med störning, vänja valpen vid att vara kring andra hundar osv. Jag tror det är jättebra att komma ut på kurs i tidig ålder så länge det fokuseras på rätt saker.
Ja jag har inget emot valpkurser!
Men hur viktigt det är beror ju också på hur man lever i övrigt, hur många hundar, människor man träffar och hur mycket vardagen i sig innebär miljöträning.
 
Bara att vara på BK innebär störning för en valp - många dofter, andra hundar, och de känner av att det är något annat än att gå en vanlig promenad. Superviktigt att vistas i den miljön när valpen är ung och formbar, så den lär sig både att slappna av där och att koncentrera sig där. Det blir ju ett väldigt begränsat hundliv om en ska låta bli kurser och BK därför att valpen vid 4 månaders ålder blir lös i magen efter tre kurstillfällen. Hunden kommer inte ha lättare att vänja sig som äldre, utan snarare svårare.
 
Tack för tips! Ska träna lite mer avslappning under enklare former, samt försöka hitta lite mer mellan-lägen där jag kan träna ”kurslikt ” men kortare tid :)
Stötta magen med probiotika medan du går kurs. Canikur eller Prokolin exempelvis. Ge enligt förpackningen morgon och kväll några dagar innan och efter kurs, eller under hela perioden medan kursen pågår. Det har inga biverkningar och går att ge dagligen i åratal.
Samt välj lättsmält godis så som du gjort. Förhoppningsvis är det övergående ☺️
 
Jag sällar mig till lägret som tycker att det är tidigt att tänka "kurs" med en så ung hund, och som hade nöjt mig med att åka till klubben och ta en fika om det är viktigt att hänga i den miljön av träningsskäl.

Mina knoddar lämnar knappt gården före 6 månaders ålder, de är trygga och miljöstarka ändå.
 
Jag hade slutat gå på kurs med hunden om jag så tydligt såg sambandet som du verkar göra. Han är ju väldigt ung.
Resonerar man så blir livet väldigt begränsat.

Min hund kräktes varje gång han åkte bil. Men han behöver kunna åka bil och det är inga problem nu. Hade jag sluta köra honom hade det nog varit bekymmer fortfarande.
Bättre att utsätta hunden i små portioner tills den är OK med det hela. Det underlättar livet som vuxen sedan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Vår hund blev insatt på Metacam vilket vi efter två dygn fick sluta med då magen reagerat med diarre andra dygnet. Vi fick då istället...
Svar
3
· Visningar
6 359
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 182
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Matte bankar snart huvudet blodigt på grund av denna never ending story. Min shih-tzu har sen i somras skaffat sig klippkort hos...
2
Svar
22
· Visningar
8 056
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp