Valp som markerar revir inne

ellie

Trådstartare
Halloj!

Vi har en tiomånaderskille som varit rumsren sedan i aug-sept, men nu har han fått en revival och vi har börjat hitta pölar lite här och var inomhus igen några gånger i veckan. Han säger till när han vill ut och markeringarna/olyckorna kan hända när som, även när han precis har varit ute. Igår skulle en yngre släkting sova över och då hoppade han upp på hennes madrass och kissade på täcket. Han har även börjat lyfta på benet i hissen och lägga en skvätt där (vi har fler hundar i vårt hus - bor i lägenhet).

Är detta något som försvinner med tiden? Hur bemöter vi detta? Har alltid ignorerat när han har kissat inne tidigare (och gått ut direkt) och det funkade bra, men gör man samma sak nu?

Nån som har tankar/tips?

Tacksam för lite vägledning :)
 
Jag gör samma som ovan. Revirkissande gör ju hunden inte för att den är nödig utan för att markera revir. Alla våra hanar har testat 1-2 ggr när de blivit könsmogna och jag har helt enkelt sagt till dom och sen har det inte varit mer med det.

Har du testat?

Tyvärr har jag varit hundvakt till 1 hund som inte slutade trots upprepade ganska hårda tillsägningar... Riktigt vidrigt och han fick helt enkelt ha kisskydd på sig.
 
Förlåt, men sen stör jag mig på när man kallar en 10 månaders revirpinkande hund för valp :D
En hund som är könsmogen är inte en valp, och när de är 10 månader är de unghundar vilket som.
Här benämns de som valpar tills nästa valp flyttar in :D (iofs har bara 2 av 5 börjat lyfta på benet, så de kanske är OK att kalla bebis ;) )
 
☺️ unghund är han såklart. Ber ödmjukast om ursäkt för ordvalet.

OnT: Jag har sagt ”NEJ!” de gånger jag ertappat honom och sen gått ut med honom. Då fortsätter jag på den banan och hoppas att poletten trillar ned. Tack för era svar 🙂
 
Förlåt, men sen stör jag mig på när man kallar en 10 månaders revirpinkande hund för valp :D
En hund som är könsmogen är inte en valp, och när de är 10 månader är de unghundar vilket som.

Min hund är 18 månader och vi har fortfarande problem med att han hoppar på folk. När vi är hos min pappa och jag säger åt honom att inte hoppa så säger pappa till honom med barnslig röst "men haaan är ju baaarraaaa en vaaaaalp" :grin: sen berömmar han honom lite och ser till att hunden stimmar upp sig lite till..
 
Min hund är 18 månader och vi har fortfarande problem med att han hoppar på folk. När vi är hos min pappa och jag säger åt honom att inte hoppa så säger pappa till honom med barnslig röst "men haaan är ju baaarraaaa en vaaaaalp" :grin: sen berömmar han honom lite och ser till att hunden stimmar upp sig lite till..

Äsch. Mina hundar är 1 och 4 och båda hoppar på folk. Kommer man hem till oss och ens bara tittar på hundarna så får man sas skylla sig själv. :angel:
 
Äsch. Mina hundar är 1 och 4 och båda hoppar på folk. Kommer man hem till oss och ens bara tittar på hundarna så får man sas skylla sig själv. :angel:

Jag har vänner som är väldigt hundrädda. Så jag vill åtmistone kunna säga till honom att inte hoppa, och det har gått bättre men det blir lite svårare när nån berömmer honom för att han hoppar helt plötsligt. Min pappa har också en tendens att få alla hundar att gå upp i varv vad han än gör.

Sorry för OT
 
Min hund är 18 månader och vi har fortfarande problem med att han hoppar på folk. När vi är hos min pappa och jag säger åt honom att inte hoppa så säger pappa till honom med barnslig röst "men haaan är ju baaarraaaa en vaaaaalp" :grin: sen berömmar han honom lite och ser till att hunden stimmar upp sig lite till..

Mina hoppar också :angel: hopplöst är det dessutom när folk gör annat än vad man säger så det blir värre. Speciellt sen om de blir sura för att deras sätt inte funkar :meh:

Nu hoppar Gripa försiktigt och liksom lägger upp tassarna för att hon vill pussas. Men, kan vara skönt om hon lär sig att inte göra så ändå :D
 
Mina hoppar också :angel: hopplöst är det dessutom när folk gör annat än vad man säger så det blir värre. Speciellt sen om de blir sura för att deras sätt inte funkar :meh:

Nu hoppar Gripa försiktigt och liksom lägger upp tassarna för att hon vill pussas. Men, kan vara skönt om hon lär sig att inte göra så ändå :D

Pappa vill att hunden ska hoppa :grin: och personligen bryr jag mig inte ett dugg om Winston hoppar på pappa (eller mig) men eftersom det ligger såååå nära för honom att göra det så blir det såklart svårt när jag säger nej och pappa säg jooorå. Pappa lever efter mantrat "han ska väl inte leva som en hund heller" och således finns det absolut noll regler för hunden. Jag är rätt glad att det inte fanns några hundar i familjen när vi växte upp. Det hade nog varit riktiga monster om pappa fått bestämma :p
 
Pappa vill att hunden ska hoppa :grin: och personligen bryr jag mig inte ett dugg om Winston hoppar på pappa (eller mig) men eftersom det ligger såååå nära för honom att göra det så blir det såklart svårt när jag säger nej och pappa säg jooorå. Pappa lever efter mantrat "han ska väl inte leva som en hund heller" och således finns det absolut noll regler för hunden. Jag är rätt glad att det inte fanns några hundar i familjen när vi växte upp. Det hade nog varit riktiga monster om pappa fått bestämma :p

Skönare det än folk som blir sura av ingenting :D även om jag förstår att det är frustrerande också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
868
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 023
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 337
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp