Valp som saknar en tand

Ballerina

Trådstartare
Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i sig men det är olämpligt att ta valpar med tanke på att det skulle kunna föras vidare till nästa generation samt att det inte är något positivt om man skulle få för sig att ställa ut hunden.

Jag hade väl egentligen mest tänkt ha hunden som sällskap men tycker ändå att det kanske skulle påverka priset när hunden har en sån "defekt" med tanke på att det hindrar mig OM jag skulle få för mig att jag vill på utställning eller ta valpar....

Ringde en random uppfödare av rasen och hon höll med att priset borde sänkas några tusen.

"min valps" uppfödare verkar dock inte tycka det, så nu undrar jag vad ni tror/tycker?
Är jag helt fel ute?
 
Sv: Valp som saknar en tand

förklaringen jag har fått ang prisnedsättning eller inte är: en valp som säljs i sverige säljs som sällskapshund och inget annat, iom att du aldrig kan garantera att valpen blir "korrekt" som vuxen. felet som valpen har påverkar inte dess funktion som sällskapshund och bör alltså inte påverka priset.
personligen håller jag med om denna definition, men jag vet andra som tycker annorlunda. till syvene och sist är det ju upp till uppfödaren att bestämma priset och upp till valpköparen att bestämma om h*n vill betala det, så vad jag eller någon annan tycker och tänker spelar ju ingen roll, det är säljaren och köparen som måste komma överens sinsemellan, med en lösning som passar dem båda, eller avbryta köpet och säljaren säljer till någon annan.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Jag förstår ju såklart att det inte finns garantier att den är utan fel, men jag tänkte mer med tanke på att detta är ett "fel" som upptäckts redan.

Kom på en fråga till: varför skulle en tik vara dyrare än en hanhund?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Är avsaknad av tänder ett fel i rasen? Så är det inte hos alla raser. I min ras (Australian Kelpie) är det ok. Min saknar t ex 2, men utställningsdomarna har inte ens noterat det (dock inoff). Om jag inte minns helt fel är hans föräldrar fulltandade och jag har inte hört något om syskonen.

Om inte valpen är köpt än så är det du som avgör om du vill betala det begärda priset. Vill du inte får du se dig om efter en annan valp. Är valpen redan betald så får du läsa igenom ditt kontrakt och se om uppfödaren skrivit något om ersättningar för fel på valpen. Många uppfödare betalar t ex tillbaka en mindre summa om hunden är krypt. Avsaknad av en tand är dock ett så litet fel och påverkar inte hundens funktion i övrigt, så jag har svårt att se att någon skulle betala tillbaka pengar för det. Det är ju fullt jämförbart med t ex dålig päls.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Min lille kille hade ett jättelitet bråck på naveln när han var liten som uppfödaren trodde skulle växa bort ( vilket det gjorde) men drog ändå av 1000 kr på valpen .....
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det är dvärgschnauzer det handlar om. Jag kan för lite för osäker för att våga uttala mig i frågan om hur vanligt/ovanligt det är med "tandproblem" i den rasen...

Ringde som sagt upp en annan uppfödare som tyckte att man absolut inte skulle avla på såna hundar och att priset borde sänkas...
Men uppenbarligen tycker folk olika i den frågan.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Min lille kille hade ett jättelitet bråck på naveln när han var liten som uppfödaren trodde skulle växa bort ( vilket det gjorde) men drog ändå av 1000 kr på valpen .....

Det är lite det jag är inne på, att man gör så bara för sakens skull... Hade jag sålt valpar med liknande "fel" så hade jag aldrig sålt till fullpris.
Räcker ju att dra ner litegrann av ren princip...

Men alla tycker ju inte lika kanske..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Fast bara för att valpen saknar en tand nu behöver inte betyda att den gör det är den har bytt till original tänder.
Jag som uppfödare sänker inte priset för det,dock för krypt o tex bråck,
 
Sv: Valp som saknar en tand

Fast bara för att valpen saknar en tand nu behöver inte betyda att den gör det är den har bytt till original tänder.
Jag som uppfödare sänker inte priset för det,dock för krypt o tex bråck,

Är det vanligt att de får alla tänder sen då om de inte har dom från början?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Om nu valpen saknar en tand är det ju frågan om valpen är 8 veckor eller 6-7 månader?

En valp kan sakna tänder i uppsättningen valptänder utan att det påverkar antalet riktiga tänder. Och tvärtom :-)

Eller har man röntgat den lilla valpen och konstaterat att det helt saknas tandämne?

Eftersom tandförlusten ens nämns utgår jag från att hunden är minst 6-7 månader och alltså har bytt alla sina tänder.

Tandförluster är så pass vanligt i många raser att man inte tar en hund ur avel p g a 1 eller 2 tandförluster om det rör sig om t ex P1 och P2. Och då påverkar det heller inte priset.

När det gäller utställning så hänger det återigen på rasen, men det finns många hundar med både 3 och 4 tandförluster i diverse raser som inte bara är champions, dom är multichampions!



Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i sig men det är olämpligt att ta valpar med tanke på att det skulle kunna föras vidare till nästa generation samt att det inte är något positivt om man skulle få för sig att ställa ut hunden.

Jag hade väl egentligen mest tänkt ha hunden som sällskap men tycker ändå att det kanske skulle påverka priset när hunden har en sån "defekt" med tanke på att det hindrar mig OM jag skulle få för mig att jag vill på utställning eller ta valpar....

Ringde en random uppfödare av rasen och hon höll med att priset borde sänkas några tusen.

"min valps" uppfödare verkar dock inte tycka det, så nu undrar jag vad ni tror/tycker?
Är jag helt fel ute?
 
Sv: Valp som saknar en tand

Valpen jag frågar om är 8 veckor. De har inte röntgat den. Och jag har förstått att det kan ändra sig när den bytt tänder, men det finns ju inget som garanterar att det blir så...

Olika personer ger olika svar också.
Ni verkar rätt överens här medan andra jag ringt säger annorlunda.. Jag själv vet inte riktigt vad som är praxis när det gäller sånt här
 
Senast ändrad:
Sv: Valp som saknar en tand

Jag hade självklart dragit av ett par tusen på priset.

Det är lite det jag hoppasts hon oxå skulle sagt...

Missuppfatta mig inte här nu bara - det handlar inte om snålhet! Jag vill bara betala för vad jag får eller hur man förklarar det..

Sen är ju inte jag något proffs på detta som vet hur allvarligt det är.

Har en annan veterinär som ska kolla på besiktningsprotokollet imorn. Vet dock inte hur mkt de kan säga av det dock eftersom det inte framgår vilken tand som saknas... Men ändå, de kanske kan svara på om det är värt att bry sig om eller inte.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Det är lite det jag hoppasts hon oxå skulle sagt...

Missuppfatta mig inte här nu bara - det handlar inte om snålhet! Jag vill bara betala för vad jag får eller hur man förklarar det..

Sen är ju inte jag något proffs på detta som vet hur allvarligt det är.

Har en annan veterinär som ska kolla på besiktningsprotokollet imorn. Vet dock inte hur mkt de kan säga av det dock eftersom det inte framgår vilken tand som saknas... Men ändå, de kanske kan svara på om det är värt att bry sig om eller inte.


Är du intresserad av utställning, hade jag backat. Finns gott om dvärgschnauzer, så finns andra att köpa hos.
Är så lätt att tänka att jag tar denna ändå. Sen ångrar man sig i slutändan iallafall..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Är egentligen mest ute efter en sällskapshund, men vill kanske prova utställning nån gång om andan faller på. Och någon gång i framtiden kanske man vill ha en kull valpar, men jag vill ju inte avla på någon individ som nedärver fel. Åtminstone inte såna fel som jag faktiskt vet om..
Sen är väl inte jag rätt person att avgöra hur stort fel det är eller om det ändrar sig när den byter tänder.
 
Sv: Valp som saknar en tand

Är egentligen mest ute efter en sällskapshund, men vill kanske prova utställning nån gång om andan faller på. Och någon gång i framtiden kanske man vill ha en kull valpar, men jag vill ju inte avla på någon individ som nedärver fel. Åtminstone inte såna fel som jag faktiskt vet om..
Sen är väl inte jag rätt person att avgöra hur stort fel det är eller om det ändrar sig när den byter tänder.

Ska be Falukorv komma in hit, hon kan säkert det där.
Jag har schnauzer, men även en dvärg. Men inte så mycket kunskaper om dvärg ännu..
 
Sv: Valp som saknar en tand

Ska be Falukorv komma in hit, hon kan säkert det där.
Jag har schnauzer, men även en dvärg. Men inte så mycket kunskaper om dvärg ännu..

Ja gör det! :) alltid intressant att höra vad kunnigt folk säger.

Pratade med en uppfödare som verkar superseriös med sina hundar, hon va förvånad över att de ens nämnde tänderna överhuvudtaget och hon prata nånting om att det påverkar försäkringen kanske om det står nånting sånt i protokollet...
 
Sv: Valp som saknar en tand

Ja gör det! :) alltid intressant att höra vad kunnigt folk säger.

Pratade med en uppfödare som verkar superseriös med sina hundar, hon va förvånad över att de ens nämnde tänderna överhuvudtaget och hon prata nånting om att det påverkar försäkringen kanske om det står nånting sånt i protokollet...

Fast det vet jag inte om det gör. Är ju inget som ska op eller dyligt. Skillnad om det står navelbråck, då kommer försäkringsbolaget reservera sig mot det.
Men är vad jag tror alltså :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 100
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp