Valp - uppfödaren ångrade sig ( utbruten från Valp 2022)

Poison-heart

Trådstartare
Idag fick vi ett meddelande från våran uppfödare att den valpen vi skulle vara fodervärdar åt, inte kommer bli våran. Den blir 8 veckor nästa helg och därmed skulle vi hämta den då.
Tydligen är valpen så fin och den bästa hon sett, så hon vill ha kvar den hemma istället… ska tilläggas att uppfödaren känner oss sen länge tillbaka, vi har väntat på valp från henne länge och denna valpen var väldigt efterlängtad så det var väldigt tråkigt besked för hela familjen.
Hon erbjöd oss istället en valp som ska födas ur en kull om 6 veckor ungefär. Men vi tappade ärligt talat lite suget😢
 
Idag fick vi ett meddelande från våran uppfödare att den valpen vi skulle vara fodervärdar åt, inte kommer bli våran. Den blir 8 veckor nästa helg och därmed skulle vi hämta den då.
Tydligen är valpen så fin och den bästa hon sett, så hon vill ha kvar den hemma istället… ska tilläggas att uppfödaren känner oss sen länge tillbaka, vi har väntat på valp från henne länge och denna valpen var väldigt efterlängtad så det var väldigt tråkigt besked för hela familjen.
Hon erbjöd oss istället en valp som ska födas ur en kull om 6 veckor ungefär. Men vi tappade ärligt talat lite suget😢
Men fy så trist... Förstår fullständigt att ni tappade suget. Kanske bättre att rikta in sig på att köpa en valp istället för att vara fodervärd, så kanske det blir mindre strul?
 
Men fy så trist... Förstår fullständigt att ni tappade suget. Kanske bättre att rikta in sig på att köpa en valp istället för att vara fodervärd, så kanske det blir mindre strul?
Ja precis, vi sa att det får bli köp istället. Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att vara fodervärd men uppfödaren sökte fodervärd för ett tag sedan och då nappade vi på det och inväntade då en valp som hon ville spara. Men nu blev vi utan… vi kommer nog att kolla med andra uppfödare av rasen också nu.
 
Ja precis, vi sa att det får bli köp istället. Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att vara fodervärd men uppfödaren sökte fodervärd för ett tag sedan och då nappade vi på det och inväntade då en valp som hon ville spara. Men nu blev vi utan… vi kommer nog att kolla med andra uppfödare av rasen också nu.
Låter som en bra idé att kolla hos andra uppfödare :( Hoppas verkligen att ni får tag på en bra valp snart.
 
Ja precis, vi sa att det får bli köp istället. Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att vara fodervärd men uppfödaren sökte fodervärd för ett tag sedan och då nappade vi på det och inväntade då en valp som hon ville spara. Men nu blev vi utan… vi kommer nog att kolla med andra uppfödare av rasen också nu.
Låter lite konstigt ändå. Om ni hade blivit fodervärdar är det ju i princip som att uppfödaren behåller valpen utan att behöva betala något mer än halva valppriset.

Är uppfödaren galen eller är det något annat som ligger bakom?
 
Ja precis, vi sa att det får bli köp istället. Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att vara fodervärd men uppfödaren sökte fodervärd för ett tag sedan och då nappade vi på det och inväntade då en valp som hon ville spara. Men nu blev vi utan… vi kommer nog att kolla med andra uppfödare av rasen också nu.
Jag hade faktiskt ringt SKK och frågat om uppfödare verkligen får göra så. Ett avtal är ju ett avtal trots allt.
(Inte för att jag hade bråkat om det sen kanske men jag hade velat veta plus informerat skk om det hela)
 
Låter lite konstigt ändå. Om ni hade blivit fodervärdar är det ju i princip som att uppfödaren behåller valpen utan att behöva betala något mer än halva valppriset.

Är uppfödaren galen eller är det något annat som ligger bakom?
Jag tycker snarare det är konstigt att sätta ut en jättelovande valp på foder till nån man inte känner -väldigt- väl och vet kommer lyfta fram och meritera den.
 
Jag tycker snarare det är konstigt att sätta ut en jättelovande valp på foder till nån man inte känner -väldigt- väl och vet kommer lyfta fram och meritera den.
Fast nu lät det ju som om de hade känt varandra länge? (uppfödare och köpare alltså) Jag tänker att man som uppfödare inte sätter ut någon valp alls på foder till någon som man inte känner väldigt väl. Borde inte vara någon skillnad där på "jättelovande" och "normallovande" eller vad man ska säga. Man vill väl oavsett att sina fodervärdshundar hamnar i bra hem där de får meriteras enligt vad som är lämpligt för rasen osv.
 
Fast nu lät det ju som om de hade känt varandra länge? (uppfödare och köpare alltså) Jag tänker att man som uppfödare inte sätter ut någon valp alls på foder till någon som man inte känner väldigt väl. Borde inte vara någon skillnad där på "jättelovande" och "normallovande" eller vad man ska säga. Man vill väl oavsett att sina fodervärdshundar hamnar i bra hem där de får meriteras enligt vad som är lämpligt för rasen osv.
Men har du hunden hemma själv får du ju meritera hur mycket du vill när som helst och ta hur många kullar du vill, det går ju inte med en foderhund.
 
Det finns ett fall där uppfödaren ångrade sig och de tilltänkta köparna stämde uppfödaren och fick rätt. "Muntligt avtal gäller"
Detta var i "min" ras som jag födde upp (det är ca 7 år sen) och fick mycket uppmärksamhet hos rasens uppfödare.
Kontentan blev att de flesta slutade "lova ut" valpar och slutade med valpkö. Ist säger man "vi väljer ut rätt valp till rätt hem strax innan leverans"
Därav att man också ser egenligen fullbokade kullar ligga ute på annons.
 
Jag hade sannolikt vänt mig till någon annan efter en sådan sak. En duktig uppfödare ser ju oftast mycket tidigare än så om en valp är väldigt lovande eller inte.
Det fetstilta: det tycker inte jag är självklart. Jag tycker det varierar väldigt mycket, mellan uppfödare och även mellan kullar. Det kan också vara så att uppfödarens starkaste sida inte är att välja valpar, utan något annat.

Därmed inte sagt att jag tyckt att hanteringen av det hela känts ok om jag varit den som skulle haft valp. Men jag tycker inte att det är uppseendeväckande att en valp som tidigare varit bra eller ok plötsligt ser ut som en stjärna vid sju veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 399
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 839
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp