Valp - uppfödaren ångrade sig ( utbruten från Valp 2022)

Jag håller med dig till viss del, för min del blev besvikelsen bristen på kommunikation. Jag skulle såklart aldrig ställa till med en scen eller hänga ut denne uppfödare på något sätt, men hade man haft dialogen om att utfallet skulle kunna bli såhär så hade jag haft lite lättare att ta det. Dessutom så vågade hon inte ringa mig utan skickade meddelande.. tyckte hela grejen blev lite märklig.
Ja det låter lite märkligt att inte prata om det innan, och att bara få sms. Förstår att det inte är någon kul sits för er.
 
Jag som är i full färd med att leta valp och prata med uppfödare hade blivit helt förtvivlad om detta hände mig. Då har man ju hunnit planera och köpt grejer och barnen har gått och längtat. Förstår verkligen om du är besviken över den bristande kommunikationen.

Har full förståelse för att en uppfödare vill behålla en lovande valp men besvikelsen hade ändå varit enorm…
 
Allmän fråga. Alltså om man tar en foderhund, betalar man inget alls då? Är det vanligt att göra så? Här så betalas alltid (?) en liten summa på några tusen då man tar hem valpen. Sen skriva hunden över på ditt namn vid ålder x eller efter x kullar.
 
Allmän fråga. Alltså om man tar en foderhund, betalar man inget alls då? Är det vanligt att göra så? Här så betalas alltid (?) en liten summa på några tusen då man tar hem valpen. Sen skriva hunden över på ditt namn vid ålder x eller efter x kullar.
Enligt det avtal som SKK har så ska det inte kosta något utan för tik är det två kullar och/eller 6 år om jag inte minns fel. Kan inte reglerna för hane.
 
Allmän fråga. Alltså om man tar en foderhund, betalar man inget alls då? Är det vanligt att göra så? Här så betalas alltid (?) en liten summa på några tusen då man tar hem valpen. Sen skriva hunden över på ditt namn vid ålder x eller efter x kullar.
Det finns 2 avtal man kan använda sig av. Fodervärdsavtal där man inte betalar något alls för hunden och uppfödaren har rätt till 2 kullar innan hunden fyllt 5 år om den placeras ut som valp. Är den äldre gäller avtalet i 5 år men inte längre än hunden fyllt 7 år.

Sen finns såld med bibehållen avelsrätt där man betalar halva valppriset och uppfödaren har rätt till en kull innan hunden fyllt 5 år.

Lite andra villkor för hanhund.
 
Allmän fråga. Alltså om man tar en foderhund, betalar man inget alls då? Är det vanligt att göra så? Här så betalas alltid (?) en liten summa på några tusen då man tar hem valpen. Sen skriva hunden över på ditt namn vid ålder x eller efter x kullar.
Enligt SKKs fodervärdsavtal så ska hunden vara ”betald” när uppfödaren fått sina killar. Alltså för tik då.
Men vi kommer köpa valp istället.
 
Samtidigt, om man är så orolig som uppfödare så ska man nog inte ha fodervärdar öht.
Det är ju jättefult att lova ut valpar tidigt och sen dra tillbaka för att man plötsligt ångrar sig. Att äta kakan och ha den kvar....
Precis som du säger så finns en risk men den är man givetvis medveten om hela tiden och då ska man inte lova ut något. Eller ens ha fodervärdar.
Jag säger inte att det var snyggt gjort, men något har ju gjort att uppfödaren inte ville sätta ut valpen på foder, utan behålla den själv. Kanske hade denne fått höra skräckhistorier från andra uppfödare om vad som kan hända och därför valde att inte använda fodervärdar alls. Jag har ingen aning, men jag är själv väldigt restriktiv med att använda fodervärdar, just för att riskerna är så stora.
 
Jag säger inte att det var snyggt gjort, men något har ju gjort att uppfödaren inte ville sätta ut valpen på foder, utan behålla den själv. Kanske hade denne fått höra skräckhistorier från andra uppfödare om vad som kan hända och därför valde att inte använda fodervärdar alls. Jag har ingen aning, men jag är själv väldigt restriktiv med att använda fodervärdar, just för att riskerna är så stora.
Hon har flertalet hundar på foder redan och när vi anmält intresset om att vara fodervärdar hade hon flaggat för att hon sökte och därmed stod vi 1a på tur.
 
Ja, jag har ingen aning. Vad säger hon själv?
I vilket fall så känns det som ett klokt beslut att köpa er valp och känner ni inte förtroende för uppfödaren så köp från en annan uppfödare.
Det svaret jag fick var att hon ville behålla hunden hemma pga den var lovande och hon ville inte känna sig begränsad i antalet kullar hon får ta. Detta skulle tydligen vara den bästa hund som hon och hennes uppfödarkollegor sett på länge. Sen klämde hon då också till med att hunden var vild och galen och därmed borde en annan valp passa bättre. Och det kanske hon har rätt i. Jag vill inte ha en ”vild och galen” hund.

Hur som helst så kommer vi inte vara fodervärd utav köpa valp. Förr eller senare så hittar vi nog en 😊
 
Det svaret jag fick var att hon ville behålla hunden hemma pga den var lovande och hon ville inte känna sig begränsad i antalet kullar hon får ta. Detta skulle tydligen vara den bästa hund som hon och hennes uppfödarkollegor sett på länge. Sen klämde hon då också till med att hunden var vild och galen och därmed borde en annan valp passa bättre. Och det kanske hon har rätt i. Jag vill inte ha en ”vild och galen” hund.

Hur som helst så kommer vi inte vara fodervärd utav köpa valp. Förr eller senare så hittar vi nog en 😊
Jag skulle verkligen dra öronen åt mig om uppfödaren drog till med att först säga att det är den mest lovande valp hon sett och sen att den i nästa stund är vild och galen. Vet inte om jag tycker den låter så lovande då eller om jag skulle vilja köpa valp av någon som resonerar på det sättet.:cautious:

Sen kan den ju klart vara lika vild som ystra valpar kan men det låter ju onekligen inte fullt så seriöst från uppfödaren sida att säga så.
 
Jag skulle verkligen dra öronen åt mig om uppfödaren drog till med att först säga att det är den mest lovande valp hon sett och sen att den i nästa stund är vild och galen. Vet inte om jag tycker den låter så lovande då eller om jag skulle vilja köpa valp av någon som resonerar på det sättet.:cautious:

Sen kan den ju klart vara lika vild som ystra valpar kan men det låter ju onekligen inte fullt så seriöst från uppfödaren sida att säga så.
Jag förstår inte varför en vild och galen valp inte skulle kunna vara den mest lovande?
 
Jag skulle verkligen dra öronen åt mig om uppfödaren drog till med att först säga att det är den mest lovande valp hon sett och sen att den i nästa stund är vild och galen. Vet inte om jag tycker den låter så lovande då eller om jag skulle vilja köpa valp av någon som resonerar på det sättet.:cautious:

Sen kan den ju klart vara lika vild som ystra valpar kan men det låter ju onekligen inte fullt så seriöst från uppfödaren sida att säga så.

Tycker det låter helt normalt att säga så? Jag själv skulle se det som positivt om valpen var vild och galen t.ex.
 
Fast jag kan ju se att det kan vara en faktor som gör att hunden är den som blir utvald av uppfödaren att behålla, att den har det där lilla extra djävlar anamma som m an ofta vill ha på en lovande valp.
Jag skulle utgå ifrån att en valp som sätts ut på foder är lovande - tanken med foder är ju att uppfödaren ska kunna att avla. Jag skulle ju också utgå ifrån att uppfödaren gör mycket för att valpen ska hamna hos människor som kan förvalta individen och/eller samarbeta väl.

(men återigen blir det märkligt - en vild och galen individ är ju bra om det är en del av mitt avelsmål, men varför skulle jag inleda ett samarbeta med ett hem som inte passar de hundar jag siktar mot i min avel?)

Jag skulle i TS fall vara väldigt missnöjd med alltihopa. Jag vill ju ha öppna kort - jag skulle accepterat situationen om uppfödaren från början sagt t.ex. att ; "X är jättefin och jag vill gärna ha kvar henne i avel och är glad att du vill vara fodervärd - men du får förlåta om hon blir min drömhund då blir hon kvar här och du får en hund ur nästa kull. Är det ok?"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 407
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp