Valp - uppfödaren ångrade sig ( utbruten från Valp 2022)

Det fetstilta: det tycker inte jag är självklart. Jag tycker det varierar väldigt mycket, mellan uppfödare och även mellan kullar. Det kan också vara så att uppfödarens starkaste sida inte är att välja valpar, utan något annat.

Därmed inte sagt att jag tyckt att hanteringen av det hela känts ok om jag varit den som skulle haft valp. Men jag tycker inte att det är uppseendeväckande att en valp som tidigare varit bra eller ok plötsligt ser ut som en stjärna vid sju veckor.
Jag tycker inte heller att det är uppseendeväckande, men vidhåller att de uppfödare jag känner ofta sett tidigt vilka valpar som kommer bli lovande. Sen kan mycket ändå hända medan valpen växer.
Oavsett så kunde det hela hanterats annorlunda, man hade kunnat flagga för att en valp kommer att behållas om den ser lovande ut exempelvis, och lagt upp en plan med den tilltänkta fodervärden om så skulle bli fallet.
 
Jag tycker inte heller att det är uppseendeväckande, men vidhåller att de uppfödare jag känner ofta sett tidigt vilka valpar som kommer bli lovande. Sen kan mycket ändå hända medan valpen växer.
Oavsett så kunde det hela hanterats annorlunda, man hade kunnat flagga för att en valp kommer att behållas om den ser lovande ut exempelvis, och lagt upp en plan med den tilltänkta fodervärden om så skulle bli fallet.
Det beror nog lite på ras. På bruksraser är exteriören minde intressant och det är vissa egenskaper som väger tungt och de ser man inte på små valpar.
 
Det beror nog lite på ras. På bruksraser är exteriören minde intressant och det är vissa egenskaper som väger tungt och de ser man inte på små valpar.
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!
 
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!
Verkligen, skulle aldrig någonsin bråka till mig en valp.
 
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!
Hade inte bråkat men jag hade nog velat veta skks åsikt om det hela.

Edit: Mycket sånt här kan ju undvikas genom att inte lova bort specifika valpar. Jag blev lovad en valp ur Ammos kull - men inte vilken, det fick jag inte veta förrens jag hämtade i princip.
 
Det beror nog lite på ras. På bruksraser är exteriören minde intressant och det är vissa egenskaper som väger tungt och de ser man inte på små valpar.
Ja absolut, säkert också lättare att se på vissa raser jämfört med andra också. Jag trodde det bara var exteriören vi pratade om.
 
Hade inte bråkat men jag hade nog velat veta skks åsikt om det hela.

Edit: Mycket sånt här kan ju undvikas genom att inte lova bort specifika valpar. Jag blev lovad en valp ur Ammos kull - men inte vilken, det fick jag inte veta förrens jag hämtade i princip.
Så har det varit för mig också, inte vetat vilken det blir förrän kort inpå. Oftast efter veterinärbesiktningen då saker som hittas där kan avgöra vem uppfödare sparar etc.
 
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!
Att uppfödaren erbjöd annan valp kan man väl bara säga att det stämmer delvis. Jag läste ursprungsinlägget igen och uppfödaren erböjd en valp från en kull som ska födas om 6 veckor. Då vet man ju varken om antal valpar eller antal av varje kön som kullen kommer ha. Sen, gavs detta besked en vecka innan hämtning av valpen och då har man ju redan ordnat med tex ledighet första tiden. En 6 veckors förskjutning hade då ställt till det ordentligt för mig. Så jag tycker då att det är riktigt dåligt agerande av uppfödaren. Är man beredd att gör på detta sätt så ska man inte lova viss valp, eller valp överhuvudtaget, innan leverans.
 
Tråkigt, men jag antar att uppfödaren valde att ha kvar den mycket lovande valpen hos sig? Det kan ju vara så att denne inte ville riskera att bli av med en så lovande valp, då det alltid är en risk att sätta ut på foder. Om fodervärden börjar bråka så har uppfödaren tyvärr inte mycket att sätta emot och blir ofta av med sin foderhund (det är tyvärr vanligt att en fodertik, enligt fodervärden, aldrig löper och då blir det ju omöjligt för uppfödaren att nyttja sin del i avtalet).
Jag säger inte att det var snyggt gjort av uppfödaren, men kanske en förklaring?
 
Tråkigt, men jag antar att uppfödaren valde att ha kvar den mycket lovande valpen hos sig? Det kan ju vara så att denne inte ville riskera att bli av med en så lovande valp, då det alltid är en risk att sätta ut på foder. Om fodervärden börjar bråka så har uppfödaren tyvärr inte mycket att sätta emot och blir ofta av med sin foderhund (det är tyvärr vanligt att en fodertik, enligt fodervärden, aldrig löper och då blir det ju omöjligt för uppfödaren att nyttja sin del i avtalet).
Jag säger inte att det var snyggt gjort av uppfödaren, men kanske en förklaring?
Samtidigt, om man är så orolig som uppfödare så ska man nog inte ha fodervärdar öht.
Det är ju jättefult att lova ut valpar tidigt och sen dra tillbaka för att man plötsligt ångrar sig. Att äta kakan och ha den kvar....
Precis som du säger så finns en risk men den är man givetvis medveten om hela tiden och då ska man inte lova ut något. Eller ens ha fodervärdar.
 
Att uppfödaren erbjöd annan valp kan man väl bara säga att det stämmer delvis. Jag läste ursprungsinlägget igen och uppfödaren erböjd en valp från en kull som ska födas om 6 veckor. Då vet man ju varken om antal valpar eller antal av varje kön som kullen kommer ha. Sen, gavs detta besked en vecka innan hämtning av valpen och då har man ju redan ordnat med tex ledighet första tiden. En 6 veckors förskjutning hade då ställt till det ordentligt för mig. Så jag tycker då att det är riktigt dåligt agerande av uppfödaren. Är man beredd att gör på detta sätt så ska man inte lova viss valp, eller valp överhuvudtaget, innan leverans.

Och inte bara sex veckor förskjutning, utan sex plus åtta. Så 15 veckors förskjutning eftersom det var en vecka kvar till hämtning... 🙄
Jag hade blivit duktigt besviken.
 
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!

En valp från en annan kull. Vi vet ju inte ens om TS är intresserad av just den kullen.
 
Tråkigt, men jag antar att uppfödaren valde att ha kvar den mycket lovande valpen hos sig? Det kan ju vara så att denne inte ville riskera att bli av med en så lovande valp, då det alltid är en risk att sätta ut på foder. Om fodervärden börjar bråka så har uppfödaren tyvärr inte mycket att sätta emot och blir ofta av med sin foderhund (det är tyvärr vanligt att en fodertik, enligt fodervärden, aldrig löper och då blir det ju omöjligt för uppfödaren att nyttja sin del i avtalet).
Jag säger inte att det var snyggt gjort av uppfödaren, men kanske en förklaring?
Som sagt hade uppfödaren ju dock kunnat vara tydlig med det från start, att om det blir en valp som är mycket lovande kommer jag att behålla den själv. Det känns fult att ”komma på” det en vecka innan leverans.
Fodervärden hade då haft möjlighet att chansa på att det blir en valp, eller vända sig någon annan stans.
 
Vi hade inget skriftligt avtal ännu och vi skulle inte betala något för valpen då vi skulle vara helfodervärd. Vi känner paret väl, i synnerhet min sambo som är gammal vän med uppfödarens sambo.

Allting är egentligen mycket märkligt. Det sista uppfödaren sa var att valpen var ”vild och galen” och nästa valpkull skulle passa oss mycket bättre… givetvis försökte hon släta över allt.
 
Jag tycker inte heller att det är uppseendeväckande, men vidhåller att de uppfödare jag känner ofta sett tidigt vilka valpar som kommer bli lovande. Sen kan mycket ändå hända medan valpen växer.
Oavsett så kunde det hela hanterats annorlunda, man hade kunnat flagga för att en valp kommer att behållas om den ser lovande ut exempelvis, och lagt upp en plan med den tilltänkta fodervärden om så skulle bli fallet.
Precis så! Jag är långt ifrån omöjlig. Hade denna dialogen funnits under tiden så hade man kanske sluppit bli så chockad och ledsen.
 
Vi hade inget skriftligt avtal ännu och vi skulle inte betala något för valpen då vi skulle vara helfodervärd. Vi känner paret väl, i synnerhet min sambo som är gammal vän med uppfödarens sambo.

Allting är egentligen mycket märkligt. Det sista uppfödaren sa var att valpen var ”vild och galen” och nästa valpkull skulle passa oss mycket bättre… givetvis försökte hon släta över allt.
Jag tänker att pga hur detta hanterats skulle jag dra mig för att vara helfodervärd åt hen i framtiden. Det är som upplagt för problem. Så även om ni väljer en valp ur nästa kull så råder jag er att köpa den i sådana fall och inte vara fodervärdar. För att vara fodervärd måste ni kunna lita på uppfödaren, uppfödaren lita på er och ni behöver kunna samarbeta. Det betyder bland annat att vardera part ska kunna informera den andra parten om planer och händelser som kan uppkomma i god tid innan de uppkommer, så långt det går.

Jag hoppas ni hittar er valp till slut!
 
Exakt. Jag skulle inte tycka det var konstigt alls att uppfödaren ser rätt sent att en valp är bra nog att stanna. Som uppfödare själv är jag noga med att inte lova ut specifika valpar tidigt, jag föder ju inte upp för att sälja varor utan för att ta fram riktigt riktigt bra hundar. I de allra flesta fallen är det lättare att utvärdera det på en hund som stannar här (vilket var en av anledningarna till att jag behöll så många).

Ni som skriver att man borde höra med skk och/eller "bråka" om "rättigheten" till "sin" valp... även om ni mot förmodan skulle få rätt, är det verkligen en relation ni vill ha till uppfödaren, att ni tvingat er till en hund denne inte vill sälja?!? Hen erbjöd ju en annan valp!
Jag håller med dig till viss del, för min del blev besvikelsen bristen på kommunikation. Jag skulle såklart aldrig ställa till med en scen eller hänga ut denne uppfödare på något sätt, men hade man haft dialogen om att utfallet skulle kunna bli såhär så hade jag haft lite lättare att ta det. Dessutom så vågade hon inte ringa mig utan skickade meddelande.. tyckte hela grejen blev lite märklig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 055
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp