Valpar och rumsrenhet.

Enya

Trådstartare
Har några funderingar angående detta. Valpar som föds upp i hundgård dagtid och inne nattetid, kan de vara lättare att få rumsrena jämfört med valpar som föds upp inne i en valplåda i 8 veckor och inte varit ute alls? Har det någon betydelse elelr kanske ingen alls?

Hur vill ni ha era valpar uppfödda, nu tänker jag inte på renrasigheten elelr att föräldrarna är genomsökta för sjukdomar utan jag funderar på vilken sorts mat som ni vill ha, hur mycket kel, om de ska avvänjas från mamma och så vidare. Berätta om er drömuppfödda valp!
 
Sv: Valpar och rumsrenhet.

Mina valpköpare har upplevt de valpar som varit ute mycket i hundgården som att de varit väldigt lätta att få rumsrena. Men över lag är det väl alltid så att sommarvalpar är lättare att få rumsrena än vintervalpar.
Innan de lämnar mig är de vana att vara inne ensamma utan både mamma och syskon, de ska även vara koppeltränade.
Maten tycker jag inte att valpköparen ska ändra på, de små ska fortsätta äta samma mat som hos uppfödaren. Vilken sort varierar mellan uppfödare, alla tycker olika bra om olika foder.
 
Sv: Valpar och rumsrenhet.

Jag har bäst erfarenheter av sommarvalpar, som får bo inomhus men som får komma ut varje dag och undersöka sina omgivningar osv. Vintervalpar är det oftast svårare med, eftersom alla raser inte klarar av kylan så bra som väldigt små.

Jag vill att dom ska vara väldigt mycket hanterade av människor, och ser gärna att uppfödaren även har andra vuxna hundar som valparna får umgås med. Koppeltränade eller liknande är inte viktigt för mig, det tar bara någon dag att lära dom det för det mesta.

Mat ser jag gärna att uppfödaren ger Royal Canin, eftersom det är det fodret som jag använder mig av. Gör uppfödaren inte det så byter jag foder under valpens första tid hos mig, långsamt förstås.

Tiken brukar se till att vänja av sina små ganska så bra själv, genom att helt sonika lämna dom när hon inte vill vara där längre. På slutet brukar tikarna mestadels leka och uppfostra lite, och sen brukar valparna få "klara sig själva" ganska stor del av tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 467
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 045
Senast: Pudelägare
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
191 685
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp