VALPARNA e HÄR =)

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Natten mellan 27-28 juni föddes vår första valpkull här :) Jag va orolig för att veta vad jag skulle behöva göra OM det skulle dyka upp några problem. Allt man läst sig till/frågat sig om försvinner från mitt huvud när jag blir stressad men hur som helst så gick det väldigt bra.

Hon fick 9 levande fina valpar och den tionde klarade sig inte:cry: det gör ont i mig men ja måste försöka släppa det o glädjas åt mina 9 friska och pigga valpar..

Det blev ganska jämt fördelat här, 5 tikar och 4 hanar. men jag vågar absolut inte sova, är så otroligt rädd att hon ska lägga sig på dom, då hon e lite oförsiktig på ngt vis. oftast flyttar hon på dom om hon når dom, tacksam att sambon e hemma så vi byter av varann ibland.

Jag har en tik som är lite mindre än dom andra men ändå pigg, behöver jag ev ge den någon form av tillskott eller räcker det me att jag tittar till henne lite extra så hon verkligen får di så hon klarar sig?

Vore tacksam om lite tips från er uppfödare om hur ni gör för att det ska flyta på liksom.
Jag skulle vilja tvätta av tiken lite, hon e väldigt äcklig där bak, har tvättat me tvättlappar o vatten men hon har lång päls och hade behövt ett rejält bad, fast samtidigt så geggar hon ner sig igen. Hur gör ni? låter ni henne va smutsig ett par dagar tills hon vågar lämna kullen för en kort stund?

ja kommmer säkert me fler frågor men tipsa mig så länge:bump:
 
Sv: VALPARNA e HÄR =)

Ställ tiken i duschen och spola av henne ordentligt en gång om dagen i alla fall, samt håll rent i valplådan.
Den lilla valpen mår bäst av mamma mjölk, se till att hon diar och håll koll på vikten. Du kan lägga till henne ofta och se till så hon får en av dom bästa spenarna, på min tik var det den näst bakersta hon har 4 i rad. Lycka till med dom små och GRATTIS!:)
 
Sv: VALPARNA e HÄR =)

Grattis till valparna!

Om det är tyst i lådan förutom lite knorr och enstaka pip emellanåt behöver du inte oroa dig. Den lilla kan du lägga till då och då om du tycker att det verkar behövas.
Väg varje dag i början. Normalt ökar de mellan 20-50 gram per dygn, beroende på ras (jämför med min som är setter)
De ska ha dubblat sin födelsevikt under sin andra levnadsvecka.

Själv väger jag inte så ofta längre eftersom jag ser på dem att de ökar i vikt och utvecklas normalt. Men är man nybörjare är det skönt att se att de ökar om man har svårt att se det själv med blotta ögat.

Man känner ju också väldigt tydligt hur en frisk valp känns när man lyfter upp den. De ska vara runda och fasta samt ha lite "tyngd" i sig. Dessutom brukar de spjärna och streta emot ganska rejält när de är så där färska.

Hoppas att vi får se bilder snart!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
2 961
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 416
Senast: Gnist
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 181
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp