Valpen Doris

Is

Trådstartare
Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa uppväxten av denna lilla odåga. Från början trodde jag att det bara var jag som var otroligt överbeskyddande och nojig över allt som händer Doris men inser att den här valpen nog håller en otursklass utan dess like.

Första frustrationen i livet med Doris uppstod när jag får hem henne och inser att hon har ett navelbråck som inte står med i besiktningspapperna... Pratar med uppfödaren som erkänner att de visst vetat om bråcket men att dem ansåg det vara så litet att det inte var värt att nämna (och därför även ta fullt pris för henne)

Andra frustrationen va första olyckan. Doris ligger och "krålar" på golvet dvs leker lite med ett gosedjur och är allmänt lugn när hennes bakben plötsligt, till synes helt utan anledning, hakar upp sig och hunden har uppenbarligen fruktansvärd smärta. Efter någon minut släpper upphakningen och hunden blir sig själv igen men vid minsta grej visar hon en liten hälta under ca en veckas.

Nu var det dags för andra olyckan. Doris springer inne hos mina föräldrar och snubblar över en hög med hundfällar. Hon slår en volt in i en dörrkarm och skriker varje gång hon sätter ner benet. Möjligt fraktur i bogen blir domen, en och en halv veckas burvila.

(här börjar massa strul med försäkringsbolaget som meddelar att den försäkring jag hade tecknat i samband med att jag hämtade hunden bara låg inlagd som en offert trots att jag fått brev hem om autogiro mm Detta löstes dock genom att jag tillslut på den människa som jag först pratat med och han kom som tur var ihåg mitt samtal)

I fredags får hon vaccin och vet ger henne tillstånd att hon får börja röra sig bara hon inte leker med de andra hundarna.
i Tisdags hoppar hon av någon underlig anledning in i ett fårstängsel med el (hon är inte ett dugg intresserad av några får så det var knappast därför men tror hon skvatt till eller nått när grannen öppnade ytterdörren och var lite burdus) och lyckas få igenom ena framtassen + huvudet genom den näst översta öglan på stängslet vilket leder till total intrassling.

När jag lyckats trassla ut hunden och går igenom henne efter ev. skador märker jag att hon istället är jätte öm om sin svanstipp. Klipper bort pälsen och ser att svanstippen är ordentligt röd och irriterad. och Doris har riktigt ont men jag kan då inte se någon sår. Ringer ändå vet. som rekommenderar att jag tvättar med klorhexidin och håller torrt.
Igår SPRACK svansen, varet bara forsar ut och det ser riktigt illa ut. Far idag tillbaka till veterinären som meddelar att vi behöver 100% tur i en vecka om det ska bli bra. Annars kommer en del av svansen att kapas bort :( Det är omöjligt att säga vad som orsakat skadan (allt i från att hon bitit sig själv till att hon bara slagit i svansen hårt till att vi skulle klämt henne utan att veta om det själv)

Jag orkar inte mer nu, jag vill bara att min hund ska få vara hund. Hon är den bästa hunden för mig men jag börjar ju fundera på vart det här ska sluta?! Okej det är inte katastrof om vi måste kapa svansen men det är hela grejen som gör att allt bara känns så jävla jobbigt. Jag visste att valptiden inte skulle vara en dans på rosor men problemen börjar just nu överskugga de underbara stunder vi faktiskt alltid har tillsammans.

Så nu har jag klagat av mig lite :( återkommer med vidare uppdatering men just nu siktar vi på att uppnå de där jäkla 100%
 
Oj! Snacka otursförföljd, hoppas att turen vänder för er!

Jag som tycker min lyckas med mycket men han har hittills hållt sig från vet iallafall!
 
Usch, vilket oflyt! :(
Det tar så mycket energi med upprepade skador och oro.

(Min Ivan har också varit förföljd av otur, men tack ich lov inte så mycket på kort tid.)
 
Uppdatering, inatt har vi bytt bandaget tre gånger och jag har sovit totalt tre timmar. Det vi har lärt oss är att Doris inte kan ha tratten inne. Hon fick världens tokskav började göra volter och sprang som en galning tills hon ramla och skrek rätt ur sig så jag trodde hon slog upp bogskadan igen, men det gick bra som tur va.

Men hur ska man få det där förbandet att sitta kvar? Det är ju inte så att hon är där och tuggar (har nått antislickploster ) men det glider ju som bara av.
 
Sen så blir jag lite sån här; "Ansåg att navelbråcket var så litet att man inte behövde nämna det" O_o?! WOOT?! Uppfödare har upplysningsplikt om allt, det är ju inte upp till dem att bestämma om man ska eller inte ska nämna nått sånt, det ska bara göras!!

Det där är fan inte OK....
 
Jag har inte så mycket till tröst, men jag har också en Doris som kallas Odågan sen valptiden. Hon är också lite oeftertänksam och skadar sig själv mer än någon skadar henne. Hon skulle utan tvekan kasta sig ur för ett stup liksom.

Hoppas din lilla återhämtar sig efter allt!
 
Har ar en till med valp som ar aldeles for vild och inte ser sig for. Det ar inte altid latt att halla dem lugna nar det behovs:crazy:

Nu kunde jag inte ta av tratten pa Diva da hon gick efter sitt skadade ben direkt nar den kom av, men forutom tratten hade hon en "pyjamas" fran Stromsholm som holl fast bade bandage, drennages, och skyddade atminstone den delen av saret som var pa maggen sa hon lag pa det.

Sa har
IMG_0918.jpg


IMG_0968.jpg
 
NÄ! Fy vad tråkigt. Otur. Håller tummarna för er.

Svansbandage är omöjliga. Våran förra tik fick ett stort köttsår på svanstippen, anledning okänd. Helt plötsligt en dag var det bara där. Så vi fick amputera en del av svansen. Förmodligen var det en böld som bildats inifrån som sprack när hon slog i svansen. Men iallafall, vi gjorde såhär att vi tog hypafix, sånt självhäftande väv på rulle? och tejpade fast kompresser och bomull. Kanske inte funkar i ditt fall, men det var det enda som funkade för oss.
 
vetten pa Stromsholm sydde fast bandaget pa Diva's hoft ... kanske du kunde bandagera hela svansen och sy fast det i en pyjamas som Diva's?
 
Men fy, vilken jäkla otur! :(

Kommer du på knepet för svansbandage får du gärna hojta, min slår sönder svanstippen med jämna mellanrum.
 
NÄ! Fy vad tråkigt. Otur. Håller tummarna för er.

Svansbandage är omöjliga. Våran förra tik fick ett stort köttsår på svanstippen, anledning okänd. Helt plötsligt en dag var det bara där. Så vi fick amputera en del av svansen. Förmodligen var det en böld som bildats inifrån som sprack när hon slog i svansen. Men iallafall, vi gjorde såhär att vi tog hypafix, sånt självhäftande väv på rulle? och tejpade fast kompresser och bomull. Kanske inte funkar i ditt fall, men det var det enda som funkade för oss.
Hur blev det när ni amputerade svansen? Vad blev skillnaden i såläkningen alltså vad gjorde att såret kunde läka efter amution och inte före? Provade ni läka såret innan eller amputerade ni direkt?

Kl

Jag vill ju rädda svansen om det går men det varar så sjukt mycket :(
Är jätte nervös och har jätte ont i magen över allt. Detta är nästan värre för mig än för hunden.

Tänkte @ylvali2 , jag tänkte på en sådan ring men tror hon skulle kunna komma åt svansen än då tyvärr :( annars hade det varit praktiskt.

Ja får vi inte till någon lösning på bandaget så blir det nog en pyjamas som vi kan sy fast det på men har fortfarande någon idé kvar att testa
 
Hur blev det när ni amputerade svansen? Vad blev skillnaden i såläkningen alltså vad gjorde att såret kunde läka efter amution och inte före? Provade ni läka såret innan eller amputerade ni direkt?
Alltså åh, det är så himla svårt att förklara hur det såg ut. Försökte leta upp en bild jag tog på det men har nog raderat den.. :( Men det såg ut som en råtta typ hade tagit en tugga av svansen. Var liksom en fyrkantig bit som var borta, ända in till skelettet. Gjorde en väldigt enkelt skiss här för att försöka visa.
2wn0hu9.jpg

Såret var ca 1,5cm x 1cm och in till skelettet från början. Sen började det äta upp sig självt. Det ruttnade och luktade riktigt illa. Och det på 1 dag! Så vet bedömde att amputera var enda alternativet. Dom ville även skicka in en bit till labb för att kolla så det inte var någon elak tumör.

Efteråt läkte det jättebra. Vi tvättade med koksalt 1 gång om dagen, hade kompresser på såret och jättemycket bomull runt om som vi tejpade fast för att det inte skulle påverkas om hon slog i nånting med svansen.

Provsvaren från labbet visade inget.
 
http://sundsvalletblogg.sundsvallsvet.se/uploads/sundsvalletblogg/image/svanss__r.jpg
Såhär såg det ut på våran hund! Fast inte riktigt lika djupt, det var bara så man precis kunde skymta skelettet. Men hade nog blivit såhär om det fick fortsätta ruttna o äta upp sig självt.

Från bloggen där bilden är publicerad ursprungligen:
Dessutom är läkköttet oerhört dåligt just där - svansen viftar ju hela tiden hit och dit och slår i både det ena och det andra. Det är lätt hänt att det blir infekterat. Vovven med svansen på bilden hade råkat ur för just en klämskada, med ett rejält köttsår som följd. Enda alternativet i sådana här fall är att amputera den yttersta delen av svansen.
 
Senast ändrad:
Ang navelbråcket..
Har alltså uppfödaren diskuterat med veterinären om det ska skrivas i eller inte i besiktningsprotokollet?
Då har ju båda två gjort fel och definitivt veterinären. Ha/hon ska skriva det den ser på hunden och inte diskutera detta med uppfödaren.
 
Ang navelbråcket..
Har alltså uppfödaren diskuterat med veterinären om det ska skrivas i eller inte i besiktningsprotokollet?
Då har ju båda två gjort fel och definitivt veterinären. Ha/hon ska skriva det den ser på hunden och inte diskutera detta med uppfödaren.

Just den detaljen spekuleras det vilt i här men har inte tagit mod till mig att fråga hen då det varit så mycket annat skit och jag vill helst ha kvar en god relation. Men klart är att det inte står i besiktningsprotokollet, och när jag försiktigt nämnde att jag "trodde att Doris har navelbråck eller nått liknande" (visste att det var ett bråck men ville inte få det att låta som dom lurat mig) så sa dom direkt "Ja hon har ett litet bråck men det är så litet att det ska inte ha någon inverkan på hunden" var av jag svarade lite frågande "ja men då får jag väl aldrig använda henne i avel?!" (vilket faktiskt var tanken om hon blir bra och något uppfödarna var väl medveten om efter som dom själv haft tanke på sätta ut henne på foder istället för att sälja henne till mig) då svarade dom att man inte kan räkna bort dom bara för något så litet, huvudsaken var att hannen inte också hade det......... (behöver jag säga att jag inte håller med?). Allt detta sades vi chatten på FB så jag skulle säkert ha rätt att häva köpet och begära pengarna tillbaka pga att de sålt hunden under falska premisser men det skulle jag aldrig kunna göra även om det vore det rätta
 
Uppdateringen för dagen,

Fyra gånger har vi idag bytt bandage (en gång för att det låssnade de andra gångerna ha varit på pga blötvödret ute som gör det omöjligt att hålla ordentlig tort) och inte ett enda pip eller skrik från lilla Doris. Igår och o förr går har det alltså varit döds ångest så fort man kollat på svannsen men idag har hon varit så nöjd med att husse hållit en godis/ tuggpinne i handen medans jag pulat på :heart jag vågar inte riktigt hoppas än men om ni bara viste hur lycklig jag blir av att inte behöva se henne vrida sig av plågor. Igår grät jag efter varje bandagebyte och hade sådan fruktansvärd ångest. Jag förstår verkligen hur föräldrar till sjuka/skadad barn borde känna sig. Skillnaden är väl att barn går iaf ofta att prata med och förklarar varför man gör saker. Stakars Doris förstår ju knappast varför matte heltplötsligt gör henne illa hela tiden :cry:
 
och när jag försiktigt nämnde att jag "trodde att Doris har navelbråck eller nått liknande" (visste att det var ett bråck men ville inte få det att låta som dom lurat mig) så sa dom direkt "Ja hon har ett litet bråck men det är så litet att det ska inte ha någon inverkan på hunden" var av jag svarade lite frågande "ja men då får jag väl aldrig använda henne i avel?!" (vilket faktiskt var tanken om hon blir bra och något uppfödarna var väl medveten om efter som dom själv haft tanke på sätta ut henne på foder istället för att sälja henne till mig) då svarade dom att man inte kan räkna bort dom bara för något så litet, huvudsaken var att hannen inte också hade det......... (behöver jag säga att jag inte håller med?). Allt detta sades vi chatten på FB så jag skulle säkert ha rätt att häva köpet och begära pengarna tillbaka pga att de sålt hunden under falska premisser men det skulle jag aldrig kunna göra även om det vore det rätta

Men alltså, va? Varför vill du "inte få det att låta som att dom lurat" dig när du visste att de gjort det? Om jag köpt en hund till avel och uppfödaren medvetet sålt mig en hund som inte går att använda till avel hade jag varit vansinnig!! Både på mig själv som inte varit mer noggrann och med uppfödaren som är en rövhatt. (att man aldrig vet om hunden går att använda till det är en annan sak, här visste hen ju att hunden inte går att använda till det!) Och varför är du så mån om att ha kvar en god relation med en sådan uppfödare? :confused: Och varför tar du en sådan diskussion på fb-chatten??

I övrigt beklagar jag all otur med valpen, och jag förstår att du inte vill lämna tillbaka den vid det här laget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp