Valpen kissar inne konstant!

Dino2018

Trådstartare
Hejsan, jag har en 17 veckors blandras valp som har svensk-dansk gårdshund, Yorkshire terrier och bostonterrier i sig. Han är VÄLDIGT livlig och busig mest hela dagarna, precis som vi ville men vi har ett problem och det är kisseriet. Jag är ute med honom varje timme och efter han ätit eller druckit men han kan gå ut och kissa och sedan komma in och lägga en pöl efter 10 minuter igen. Idag har det vart helt hopplöst för han och min andra vovve var hemma ensamma i en timma men inte kissat inne så jag går ut med honom direkt när jag kommer tillbaka och strax där efter ytterligare en gång. Sen har jag vart ute med honom varje timme och även oftare men han har alltså kissat inne ca 13 gånger mellan 16 och 20.00 alltså 13 gånger inne på 4 h och även ca 4 ggr ute!? Känns helt galet. Dock brukar det vara ca 4 ggr inne om dagen annars.. har ni några tips? Tänkte jag ska börja sluta med fri tillgång på maten nu i helgen och är det inte bättre på måndag så får jag åka med honom till veterinären.
 
Jag tänker också UVI - nog för att valpar kan kissa ofta, speciellt om de röjer runt och leker och har sig men SÅ mycket känns inte normalt.
 
Bytt mat/fodersort ? Om inte så åk och kolla hos veterinär för t ex urinvägsinfektion.

Sen frågan varför tänker du ge fri tillgång på mat ? eller läste jag fel a du ger fri tillgång ? varför i så fall :)
Nej han har haft fri tillgång till mat då våran ena hund har det, men ska testa nu att ge doserat istället och sen direkt ut :)
 
UVI?

Jag tänker sällan på tidsintervallen, unga valpar behöver ut vid aktivitetsbyte: efter lek, efter vila, efter mat och efter sömn.
Ja det är det jag tänker också, men han håller sig hela nätterna.. jag släpper ut hundarna direkt när dom busat mycket men mest så är det bus från morgon till kväll, känns som det enda jag gör är släppa ut hundarna men ändå kissar han inne och jag ser ju på honom att han skäms lite efteråt..
 
Kan även tillägga att det inte är blod i urinen eller att han verkar ha ont, är superpigg och väldigt glad i mat
 
Först och främst, kolla med vet så att det inte är UVI, det kan nämligen orsaka diverse konstigheter kring kisseriet. När det uteslutits som orsak, tänk efter hur det brukar se ut när du tar ut honom och se om du hittar en röd tråd.

Vill han mest röja runt och busa så att han helt enkelt glömmer bort att han är nödig förrän ni kommer in igen? Det är ett ganska vanligt fenomen, "botemedlet" brukar vara att helt enkelt stå rätt upp och ner och vänta ut valpen, har den inget annat att göra så lär den sätta sig och kissa ganska så snart, sen kan ni gå in igen. Av samma skäl skulle jag begränsa mängden röjande och lek inne, för att få lite extra koll på när han kan tänkas behöva gå ut. Efter mat, efter sömn och efter lek brukar ju vara standard, så jag skulle köra på det plus några extrarundor för säkerhets skull. Och försöka ha is i magen, för rumsrenheten tar helt enkelt längre tid med vissa hundar.

För övrigt har valpar inget grepp om konceptet skam, de märker möjligtvis på ditt kroppspråk och ansikte att det blev fel och ser därför undergivna ut för att blidka dig. De kan inte heller fysiskt hålla sig några längre stunder förrän de blir lite äldre (ca 5-6 mån iaf), och det är därför det är upp till människan att hålla koll och gå ut med dem så fort man misstänker att de kan behöva göra ifrån sig.
 
Ja det är det jag tänker också, men han håller sig hela nätterna.. jag släpper ut hundarna direkt när dom busat mycket men mest så är det bus från morgon till kväll, känns som det enda jag gör är släppa ut hundarna men ändå kissar han inne och jag ser ju på honom att han skäms lite efteråt..
Som andra har sagt, hundar skäms inte. Men det låter ju nästan som om ni skulle behöva fundera på hur det ser ut i situationer dels när han kissar ute men även vad som gör att han kissar inne. I och med att ni har två hundar så skulle jag fundera på om han verkligen tar sig tiden att kissa ute? Eller vill han leka med den andra hunden och har missat vad du har tänkt att han ska göra? Att ha ett lugnt område där hunden känner sig trygg och att man inte stressar kisspausen kan göra underverk. Nu är det inte världens roligaste årstid, men kanske att du följer med valpen själv ut, är tråkig så att valpen tar sig tiden att kissa klart ordentligt. Beröm lugnt när han kissar, lägg till ett ord kanske när han kissar lugnt ut. Min valp har lärt sig "gå och kissa" vilket är väldigt smidigt när man ska iväg någonstans. Han är nu eh 19 veckor :o tror jag :rofl: och det sker inga olyckor inne alls, förutom när det kommer någon som han blir jätteglad för, då kommer det lite glädjekiss, men det är han nog inte ens medveten om. :D Men när han har varit iväg och lekt med andra hundar så behöver jag ofta ta honom åt sidan och låta honom kissa i lugn och ro, för annars glömmer han bort det när han är mitt upp i leken.
Men samtidigt skulle jag nog ta en veterinärkoll för att vara på den säkra sidan, att valpen inte visar någon smärta skulle jag inte vara så säker på. Det är inte alls säkert att valpar visar smärta överhuvudtaget.
 
Först och främst, kolla med vet så att det inte är UVI, det kan nämligen orsaka diverse konstigheter kring kisseriet. När det uteslutits som orsak, tänk efter hur det brukar se ut när du tar ut honom och se om du hittar en röd tråd.

Vill han mest röja runt och busa så att han helt enkelt glömmer bort att han är nödig förrän ni kommer in igen? Det är ett ganska vanligt fenomen, "botemedlet" brukar vara att helt enkelt stå rätt upp och ner och vänta ut valpen, har den inget annat att göra så lär den sätta sig och kissa ganska så snart, sen kan ni gå in igen. Av samma skäl skulle jag begränsa mängden röjande och lek inne, för att få lite extra koll på när han kan tänkas behöva gå ut. Efter mat, efter sömn och efter lek brukar ju vara standard, så jag skulle köra på det plus några extrarundor för säkerhets skull. Och försöka ha is i magen, för rumsrenheten tar helt enkelt längre tid med vissa hundar.

För övrigt har valpar inget grepp om konceptet skam, de märker möjligtvis på ditt kroppspråk och ansikte att det blev fel och ser därför undergivna ut för att blidka dig. De kan inte heller fysiskt hålla sig några längre stunder förrän de blir lite äldre (ca 5-6 mån iaf), och det är därför det är upp till människan att hålla koll och gå ut med dem så fort man misstänker att de kan behöva göra ifrån sig.
Jag kollar alltid när han vart ute med den andra hunden att han kissat (syns på snopphåret om de e blött.. haha) annars går vi ut igen och jag hänger oftast med dom ut. Han kissar ju varje gång men sen händer det ändå någon olycka inne.. han har ju haft fri tillgång till foder men tog bort det nu ikväll och tänkte börja portionera ut istället
 
Som andra har sagt, hundar skäms inte. Men det låter ju nästan som om ni skulle behöva fundera på hur det ser ut i situationer dels när han kissar ute men även vad som gör att han kissar inne. I och med att ni har två hundar så skulle jag fundera på om han verkligen tar sig tiden att kissa ute? Eller vill han leka med den andra hunden och har missat vad du har tänkt att han ska göra? Att ha ett lugnt område där hunden känner sig trygg och att man inte stressar kisspausen kan göra underverk. Nu är det inte världens roligaste årstid, men kanske att du följer med valpen själv ut, är tråkig så att valpen tar sig tiden att kissa klart ordentligt. Beröm lugnt när han kissar, lägg till ett ord kanske när han kissar lugnt ut. Min valp har lärt sig "gå och kissa" vilket är väldigt smidigt när man ska iväg någonstans. Han är nu eh 19 veckor :o tror jag :rofl: och det sker inga olyckor inne alls, förutom när det kommer någon som han blir jätteglad för, då kommer det lite glädjekiss, men det är han nog inte ens medveten om. :D Men när han har varit iväg och lekt med andra hundar så behöver jag ofta ta honom åt sidan och låta honom kissa i lugn och ro, för annars glömmer han bort det när han är mitt upp i leken.
Men samtidigt skulle jag nog ta en veterinärkoll för att vara på den säkra sidan, att valpen inte visar någon smärta skulle jag inte vara så säker på. Det är inte alls säkert att valpar visar smärta överhuvudtaget.
Nej han kissar varje gång han är ute (syns på snopp håret när han kommer in haha) och jag följer oftast med ut men ändå så sker det olyckor fast vi är ute väääldit mycket. Aldrig haft sånna problem med hundar innan. Jag har ikväll tagit bort fodret nu ikväll och ska se om det blir lättare att reglera så kisseriet sker ute, om det kan vara pga maten :)
 
Nej han kissar varje gång han är ute (syns på snopp håret när han kommer in haha) och jag följer oftast med ut men ändå så sker det olyckor fast vi är ute väääldit mycket. Aldrig haft sånna problem med hundar innan. Jag har ikväll tagit bort fodret nu ikväll och ska se om det blir lättare att reglera så kisseriet sker ute, om det kan vara pga maten :)

Jag tänker att även om han kissar när han är ute med den andra hunden kan det ju lätt vara bara "småskvättar" eftersom han blir distraherad? Det tar lite tid att tömma blåsan och tid är ju just sådant som småungar av alla slag inte har när det finns något roligare att göra.
Tror helt klart på att både göra utgången till någonting mindre skoj för att få in kissrutinen och att börja dosera fodret. Skulle nog inte vilja ha en ung valp på fri tillgång och särskilt inte med en annan hund i hushållet.
Vill ha lite koll. :)
 
Jag tänker att även om han kissar när han är ute med den andra hunden kan det ju lätt vara bara "småskvättar" eftersom han blir distraherad? Det tar lite tid att tömma blåsan och tid är ju just sådant som småungar av alla slag inte har när det finns något roligare att göra.
Tror helt klart på att både göra utgången till någonting mindre skoj för att få in kissrutinen och att börja dosera fodret. Skulle nog inte vilja ha en ung valp på fri tillgång och särskilt inte med en annan hund i hushållet.
Vill ha lite koll. :)
Ja ska testa detta, hoppas på snabba resultat haha
 
Mina tikar har alla varit kissmaskiner. De leker, får varmt och dricker, leker mera, dricker, kissar leker, kissar, dricker.

Vissa dagar går bättre. Jag håller ut.
 
Nej han kissar varje gång han är ute (syns på snopp håret när han kommer in haha) och jag följer oftast med ut men ändå så sker det olyckor fast vi är ute väääldit mycket. Aldrig haft sånna problem med hundar innan. Jag har ikväll tagit bort fodret nu ikväll och ska se om det blir lättare att reglera så kisseriet sker ute, om det kan vara pga maten :)
Precis som @Sel Sen är inne på så behöver inte blöta snopphår betyda att han verkligen har kissat klart. Om han aldrig har fått chansen att verkligen kissa i lugn och ro och ordentligt så kanske ni behöver lägga fokus där.
Sen tror jag inte att fri tillgång är det bästa i den här åldern så det kan det också finnas anledning att fundera på.
 
Du skriver att du oftast följer med valpen ut, men inte alltid? Kanske har han ännu inte kopplat att man 'ska' kissa ute? Jag har alltid tagit med mig mina valpar ut och berömt jättemycket när de kissar ute så de kopplar samman att "aha, härute blir matte jätteglad av att jag kissar".

Sedan håller jag med övriga, en kontroll för UVI är lämpligt om det är såpass många olyckor inomhus.
 
Jag skulle nog faktiskt också se över maten. Dels sluta med fri tillgång och dels se till att det är ordentligt uppblött.
Torrfoder sväller i magen vilket gör att valpen inte bara riskerar magont (det är ju en väldigt liten mage som ska fyllas) utan också han måste dricka mycket för att kompensera all vätska som fodret suger upp i magen.
Så se över fodret och som de andra skriver kolla upp om han har uvi
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 690
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag börjar med att skriva att jag har förstått att återkommande urinvägsinfektioner är ett vanligt fel på tikvalpar. Jag har en...
Svar
7
· Visningar
3 540
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp