Valpen måste ha ett namn

D

Dean

Vi har nu fått hem vår underbara Schäfervalp. Han är åtta veckor och söt som synden.

Men vi har ett problem, vi vet inte vad vi ska kalla honom. Just nu heter han valpen :smirk:
Innan vi hämtade honom funderade vi på att kalla honom Patron, men vi är inte så säkra på att det passar honom. I stamtavlan heter han "Kvasers Frigg" men Frigg är inte så kul. Vi funderade lite på Frigolit, men det kanske är lite väl...

Ni kan väl hjälpa oss att komma på ett namn till en Schäfer hane.
Jag har ingen bild på honom i datorn än, men så här ser hans föräldrar ut.

Pappan Ellute vom Mohnweise
ELLUTEIMODPROV.JPG

ElluteMepC1%20(3).JPG


Mamma Jabina Mie
JABINAMIE.JPG
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Personligen är jag väldigt förtjust i namn som har anknytning till stamtavlnamnet. Eftersom hunden kommer från kenneln Kvaser, så skulle jag kika på denna länken.

Om Kvaser i nordisk mytologi

Kanske kan du få inspiration här? Kvaser möter tex en person som heter Fjalar. Kanske kunde det vara något?
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Måste först gratulera till ett mkt bra kennelval! :) B & T är verkligen seriösa och kunniga!


Din fråga handlade ju om namn för hane. Vet många fina, men det är nog bäst om du går in på västerviks Bk´s sida och söker på hundnamn. Det finns sisodär en 10.000 namn så något bör väl passa. :D
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Fjalar påminner mig om hästen i Bröderna Lejonhjärta :D! Hette inte dom Grim och Fjalar?
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Fjalar vore rätt kul faktiskt. Ska skriva upp det som förslag.

Tack så mkt :bow:
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Tack :bow:

Ja de är verkligen duktiga, känns kanon bra att köpa valp av dem. Vår valp är en riktig tuffing, orädd och miljöstark precis som vi vill ha honom. Tyvärr är bara ena kulan nere, men han är bara 8v så förhoppningsvis trillar den andra också ner snart. *håll tummarna för oss*
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Nu har jag skrivit upp följande namn. Har ni några andra förslag på namn som börjar på F så blir jag jätte glad.


Fajt
Fjodor
Faramir
Farrax
Fenix
Filur
Figo
Frank
Fred
Freke
Frex
Furface :D
Fjalar


Vi vill nog ha ett namn på F eftersom han är född i F-kullen. Frank vore rätt skoj eftersom vi redan har en hund här hemma som heter Bozze, namnen passar bra ihop.
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Tycker Frigolit låter fräckt! Tämligen ovanligt och förmodligen ingen annan som kallar sin för det. Min schäfertik döpte jag till Bella för hon är så vacker! Och så passar det henne. Det är inte lätt med namn...

Du ska se att den andra kulan trillar ner så småningom.
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Jag tycker faktiskt också att Frigolit var ett fräckt namn :).

Men lycka till med lillen och hoppas du hittar ett bra namn som du gillar.
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

man kan ta andra människonamn också och byta ut första bokstaven så att det bli Fiktor (viktor), Fent (kent) osv. bara fantasin sätter gränserna.
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Flax hade varit bra, men jag kallar ju Nixon för Flux och det låter ju nästan likadant. Kan iofs vara bra, då behöver man bara ropa en gång så kommer båda :D

Med lite peppning av er bukefalister har vi nu bestämt att han ska heta Frigolit. :)
 
Sv: Valpen måste ha ett namn

Frigolit låter ganska häftigt. Vet inget annat djur med det namnet i alla fall.
(Appropå Faramir så....nej, det finns tillräckligt många djur med anknytning till sagan om ringen.....är visst en ny trend)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då vi haft en valptråd för Voffs schäfervalpar och Russinbulles heelervalpar så tänkte jag att det vore trevligt med en tråd för mina...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 567
Senast: Sampi
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: ElinAgnes
·
Islandshäst Tänkte kolla om det är någon duktig person här inne på isländska! Jag skulle vilka döpa mina valpar efter isländska namn, dock vill jag...
Svar
2
· Visningar
2 046
Senast: idaa4
·
Övr. Hund Den 8-9 januari kommer våran svart/vita shetland sheepdog valp hem, om vi letar efter ett namn:) Det är en hane som heter Moorwood...
Svar
18
· Visningar
1 079
Senast: Zita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp