Bukefalos 28 år!

Valpen och sele/halsband

nala18

Trådstartare
Hej! Min lilla valp på 10 veckor kan inte gå i sele eller halsband. När vi är ute och ska gå runt huset så att hon gör sitt så går hon knappt.
MEN när hon väl går så piper/gnäller/skriker/gnyr. Som om hon har ont någonstans. Har provat med halsband och flera olika selen, men inget funkar. Jag låter henne ha på sig den även när vi är hemma men då piper/gnäller/skriker/gnyr MER än vad hon gör ute. Jag ignorerar henne och varje gång hon går och inte piper/gnäller/skriker/gnyr så berömmer jag henne. Vad kan jag göra? Det skär i mitt hjärta när jag hör henne på det viset. 😞
 
Den sitter perfekt kanske till och med lite lös.
Ja jag har märkt det på henne, men det känns som sagt i hjärtat :/
Jag går inte med henne, bara runt huset så att hon gör sitt sen in igen, inte ens 5 min
 
Sitter selen korrekt hade jag gett det lite tid bara. Valpar protesterar ofta högljutt :) dock ska du ju inte gå med en så ung valp ?

Våra uppfödningar går med på en slinga på 700 m från 5 v ålder. Vid 8 v går de den 3 ggr om dagen. De valpar vi har för eget bruk går mer än så vid 10 v men i anpassat tempo.

Varför skulle de inte gå på små prommenader?
 
Våra uppfödningar går med på en slinga på 700 m från 5 v ålder. Vid 8 v går de den 3 ggr om dagen. De valpar vi har för eget bruk går mer än så vid 10 v men i anpassat tempo.

Varför skulle de inte gå på små prommenader?
Det är samma skröna som att valpar/unghundar aldrig öht ska gå i en enda liten trappa för då går de sönder och får men för livet, typ...
 
Skriv det i FB-gruppen för corgi, så får du se vad som händer... :angel:

Jag begriper inte hur man kan tro att rörelse är farligt för valpar. Valpar gör två saker: leker och sover. När de leker rör de sig. Så att tuffa på en liten 40 min promenad i anpassat tempo, eller leka fritt i en timme går på ett ut.

Håller folk sina valpar nersövda eller för att hålla dem stilla? :confused:
 
Jag begriper inte hur man kan tro att rörelse är farligt för valpar. Valpar gör två saker: leker och sover. När de leker rör de sig. Så att tuffa på en liten 40 min promenad i anpassat tempo, eller leka fritt i en timme går på ett ut.

Håller folk sina valpar nersövda eller för att hålla dem stilla? :confused:
Sitter på facebook och gnäller för att valpen tuggat sönder favoritskorna och frågar vad h*n ska göra när valpen varit i handväskan och ätit två kartor alvedon och en påse tuggummi... "Har försökt kräka den med senap men det funkar inte!"
 
Skrev lite fort :)
Såklart valpar ska röra sig , är ju så dom bygger upp kroppen och konditionen. Dock brukar jag aldrig gå koppelpromenader med så små utan bara gå runt i skogen och fälten.
Att bära hundar i trappor är väl mest rekommenderat med mycket tunga raser ? Hur det nu fungerar rent praktiskt :D
 
Våra uppfödningar går med på en slinga på 700 m från 5 v ålder. Vid 8 v går de den 3 ggr om dagen. De valpar vi har för eget bruk går mer än så vid 10 v men i anpassat tempo.

Varför skulle de inte gå på små prommenader?
Tycker det är lite häftigt att dom går så långt som 5 veckors valpar redan. Aldrig hört om innan :)
 
Senast ändrad:
Jag begriper inte hur man kan tro att rörelse är farligt för valpar. Valpar gör två saker: leker och sover. När de leker rör de sig. Så att tuffa på en liten 40 min promenad i anpassat tempo, eller leka fritt i en timme går på ett ut.

Håller folk sina valpar nersövda eller för att hålla dem stilla? :confused:
Berner sennen är ju en ras som enligt många berner ägare inte ska röra sig "alls "och bäras i trappor som valpar.
 
Tycker det är lite häftigt att dom går så långt som 5 veckors valpar redan. Aldrig hört om innan :)

Mina rantar nog längre än så vid den åldern, när de är ute och knatar runt på markerna.

Hör alltså till skaran som ser ut som :confused: över att folk inte låter sina valpar röra på sig mer än nån liten kiss-sväng. Leder, senor, ligament osv behöver normal belastning för att utvecklas optimalt och det är på intet vis skadligt för en valp att springa omkring redan som liten valp.
 
Mina rantar nog längre än så vid den åldern, när de är ute och knatar runt på markerna.

Hör alltså till skaran som ser ut som :confused: över att folk inte låter sina valpar röra på sig mer än nån liten kiss-sväng. Leder, senor, ligament osv behöver normal belastning för att utvecklas optimalt och det är på intet vis skadligt för en valp att springa omkring redan som liten valp.
Tuffa valpar. Ja jag vet inte var det kommer ifrån från början ?
 
Jag brukar tänka på de vilda djuren när jag hör om folk som håller sina valpar så stilla som möjligt. Djurungar i det vilda leker ju så mycket de orkar och vill. Leker, sover, äter, leker, sover, äter. Många hunddjur har ju valparna i gryt den första tiden innan de är stora nog att följa med och jaga. Någon som vet hur gamla vargungar och rävungar är innan de börjar följa med de vuxna ut till jakt? Vågar gissa att det inte är jättemånga månader.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
788
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 453
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 005
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp