valpen slutar inte äta snö

husky-2

Trådstartare
Har ett rätt stort problem som jag och sambon inte har en blekaste aning om vad vi ska göra med då det är helt fruktansvärt mycket!

Våran husky-valp på snart 14 veckor gör absolut ingenting annat än att dra munnen i marken under promenaderna och äta/slicka i sig snö, han tar inte upp nosen förens vi är inne i trapphuset igen. Det värsta av allt, och själva problemet, är att han inte ens gör sina behov på promenaderna för han ENDAST fokuserar på att slicka i sig/äta snö.

Han äter och dricker som han ska, är nästintill rumsren, funkar liksom galant annars men just nu när snön kommer är han som besatt och fokuserar BARA på det. Hjälp !! Vad ska vi göra? Vill ju inte att han ska gå från nästan rumsren till att börja göra behoven inne igen för att han inte gör det ute pga fokus på annat..

Kan tilläggas att vi provat med att säga åt honom, hålla kort koppel, locka med annat som leksak, pinne etc.. Vet inte vad vi ska göra och vi håller på bli galna på detta..!! Hjälp !
 
Alltså snöätande i sig är sällan farligt, många hundar tycker helt enkelt det är gott.
Sen undrar jag, hans beteende ger alltså rejäl uppmärksamhet från er sida? Även skäll är ju uppmärksamhet, pinnar, leksaker och muntra tillrop är det ju definitivt uppmärksamhet.
Jag hade gått till skottad toa-ruta, samma ställe varje gång. Pod eller bra musik i örat, där står vi och har tråkigt och framförallt, uppmärksamma inte snöätandet. Titta på nåt annat när valpen käkar snö. Vänta tills valpen går på toa, DÅ uppmärksammar du och är helt till dig av glädje. Men att äta snö är lika med axelryckning och gäsp från och med idag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp