Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Singoalla

Trådstartare
Jag kan börja med att berätta att han har börjat bajsa lite ute sedan min senaste tråd. Det är lite mildare väder nu och enklare att vänta ut honom, så nu har han inga problem med att göra även nummer två ute :) Tack för alla era bra tips i tidigare tråden!

Men dock jag har jag lite frågor om hans kissande. Dels är jag lite fundersam då hans kiss ibland luktar väldigt starkt. En gång följde han med mig in på toaletten och kissade på golvet, och det luktade så starkt att jag nästan var tvungen att öppna dörren och släppa in lite luft. Jag har lagt märke till det ibland, men absolut inte varje gång han kissar. Kanske någon gång om dagen. Jag frågade sambon och han har också lagt märke till samma sak. Är det normalt eller kan något vara fel här?

Sedan undrar jag även då han väldigt ofta väljer att kissa på sin hundbädd. Han har två hundbäddar och en av dom kissar han på jämt. Nu har vi tagit bort den sedan igår på inrådan av kvinnan som håller i vår valpkurs. Han sover inte i bädden men däremot ligger han gärna och tuggar på sina tuggben i den om dagarna. Han har även kissat i vår säng vid en del tillfällen. Jag har hört att hundar inte vill kissa där dom ligger/sover. Vad kan detta bero på?

Jag förstår att det är väldigt individuellt, men undrar även hur ofta valpar brukar kissa. Vi är ute med Bruce kanske 6 gånger om dagen och han kissar varje gång. Han kissar kanske fyra gånger inne under dagen också. Här om dagen var jag ute med honom vid kl. 20. Då kissade han. Någon halvtimme senare kissade han inne igen. En timme senare kissade han inne igen. Vid 22-23 gick jag ut med honom en sista gång och då kissade han igen.

Han är 16 veckor. Börjar fundera på om ovanstående saker är helt normalt eller om lilla valpis kan ha UVI eller liknande?

Tacksam för att Buke finns för oss nybörjare :bow:
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

En så liten valp behöver kissa var 2-3 timme, efter lek, efter sömn och efter mat så det låter som att den är ute lite sällan. Stark doft - då hade jag kollat för uvi
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Var 2-3 timme? När mina valpar är i den åldern brukar jag låta dom kissa minst en gång i timmen. Och alltid efter sömn eller lek. Men då har jag i princip inga olyckor hemma alls.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Ut oftare. Tror jag sprang ut minst en gång i halvtimmen, när Uno inte vilade, när han var så liten.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

KL

Vi var ute minst 1 gång i timmen när Lotus var liten. Under nätterna sov han i bur vilket gjorde att han pep när han ville ut på nätterna så vi vaknade och slapp torka kiss, väldigt smidigt!
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Kissar han lite eller mycket när han kissar? Kissar han bara lite så kanske han får för lite vätska i sig. I så fall luktar urinen mer och då speciellt på morgonen. Vilken färg har kisset? Det ska vara väldigt ljusgult. Valpkiss brukar inte lukta när de är riktigt små, minns inte när urinlukten börjar komma. Min är 9 veckor o det luktar inte alls än så länge.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Ja absolut oftare. Sen får man läsa av också men varje timme har inte våra behövt gå ut. Vi rekommenderar inte heller våra valpköpare att kissa dem varje timma och vi rekommenderar absolut INTE bur av flera skäl bl.a. För att det inte är lagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

KL

Tack för alla svar! Då låter det ju som att han inte kissar för ofta i alla fall.

Kvinnan som håller vår valpkurs säger att man inte behöver gå ut så ofta :crazy: Att det inte tjänar någonting till utan att valpen blir rumsren när han är redo för det ändå? Jag går alltid ut med honom direkt efter att han sovit eller lekt. Det brukar bli med lite tightare mellanrum på kvällen så det blir kanske 7 gånger när jag tänker efter.

Under nätterna sover han 22-07 utan att vakna för att kissa. Jag tar ut honom direkt på morgonen innan jag sätter ner honom på golvet, så då kissar han alltid ute. Och då en större mängd.

dpmatte Det är blandat. Oftast kissar han lite och det är väldigt ljusgult. På morgonen kissar han en ganska stor mängd. Det har hänt någon gång att det är mörkare. Hur vet jag om han dricker tillräckligt? Jag tycker han går till skålen ganska ofta och dricker, ibland mycket på en gång. Men vet inte hur man kan veta att han får i sig tillräckligt?
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Du kanske ska börja mäta vattnet för att få koll på hur mycket han får i sig? Häll upp en viss mängd varje morgon och mät sen av på kvällen.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Ja, mät upp vattnet när du häller upp det. Man kan utgå ifrån att en hund på 20 kg normalt ska ha i sig cirka 1 L vätska per dygn. Så om du väger honom o han väger t ex 2 kg så blir det cirka 1 dl per dygn, väger han 3 kg blir det 1½ dl osv. Och så kom ihåg att det är cirka, väger han 3 kg så kan det vara mellan 1-2 dl beroende på om det är varmt eller om han busar mer/mindre än normalt vissa dagar. Tänk på att mäta även vatten du slår ut när du byter vatten under dan. Skriv på en lapp t ex +4 dl -2 dl osv så är det lätt att räkna ut när dan är slut. Tänk på att maten/fodret innehåller en liten mängd vätska, även om det är helt torrt torrfoder.

De gånger kisset är mörkare har han förmodligen druckit mindre än han brukar. Kanske sovit mer o busat mindre den dan. Och han ska helt klart kissa mer på morgonen när han har hållt sig hela natten.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

KL

Tack för alla svar! Då låter det ju som att han inte kissar för ofta i alla fall.

Kvinnan som håller vår valpkurs säger att man inte behöver gå ut så ofta :crazy: Att det inte tjänar någonting till utan att valpen blir rumsren när han är redo för det ändå? Jag går alltid ut med honom direkt efter att han sovit eller lekt. Det brukar bli med lite tightare mellanrum på kvällen så det blir kanske 7 gånger när jag tänker efter.

Under nätterna sover han 22-07 utan att vakna för att kissa. Jag tar ut honom direkt på morgonen innan jag sätter ner honom på golvet, så då kissar han alltid ute. Och då en större mängd.

dpmatte Det är blandat. Oftast kissar han lite och det är väldigt ljusgult. På morgonen kissar han en ganska stor mängd. Det har hänt någon gång att det är mörkare. Hur vet jag om han dricker tillräckligt? Jag tycker han går till skålen ganska ofta och dricker, ibland mycket på en gång. Men vet inte hur man kan veta att han får i sig tillräckligt?
Jag har också hört det där "Dom blir rumsrena när dom är mogna för det". Och på många sätt så stämmer det men då får man vara beredd på att det händer en del olyckor hemma. Sen beror det också mycket på vad man lägger i ordet rumsren.

Mina valpar har alltid blivit rumsrena på en vecka och med det så menar jag att de går till dörren när de behöver gå och kissa/bajsa men det betyder inte att de har kunnat hålla sig i flera timmar.

Som sagt ut och kissa minst en gång i timmen och alltid efter sömn och lek. Om du går och kissar med valpen så sällan som du gör så skulle jag säga att antalet olyckor du har är fullt normala.

De få gånger jag har haft olyckor så är det för att jag har missat att gå ut med valpen. Tex om jag somnat i soffan och inte märkt när valpen gått till dörren.

För mig är alltså rumsren när hunden markerar att den vill gå ut när den behöver kissa/bajsa.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Glömde: Valpar kissar ju gärna på ett och samma ställe. Har dom väl börjat kissa på ett ställe inomhus så kan det vara lite knepigt att bryta den vanan.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Tack för bra svar! Jag kan förtydliga att jag alltså inte har någonting emot att det sker olyckor i hemmet, det gör mig verkligen ingenting. Däremot om jag hämmar hans utveckling att bli rumsren så är det ju givetvis dumt. Startade tråden för att få lite koll på om vi är "på banan" eller om nåt är snett. Men då verkar det ju i alla fall som att valpis är på banan men att vi måste ta ut honom oftare om vi vill skynda på processen att han blir rumsren? Om jag fattat det rätt.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Glömde: Valpar kissar ju gärna på ett och samma ställe. Har dom väl börjat kissa på ett ställe inomhus så kan det vara lite knepigt att bryta den vanan.

Han kissar lite överallt hemma. Helst på mjuka saker såklart om man råkat lägga nån handduk/kudde på golvet. Men annars är det en salig blandning av badrummet, hallen, vardagsrummet, köket..
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Tack för bra tips! Jag vet inte exakt hur mycket han väger, men vet att vattenskålen brukar vara nästintill tom på kvällen. Jag fyller den på morgonen och på kvällen brukar jag upptäcka att det enbart är nån halv centimeter kvar så då fyller jag på igen. Ska kolla hur mycket vatten den får plats med!
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Vi plockade bort sånt som var kissvänligt och såg till att ha tidningar att kissa på och andan skulle falla på.
Vi upptäckte också att "långa" promenader snarast överstimulerade honom och då kissade han mer inne. Kortare kissrundor passade bättre, bara hänga lite på gräset utanför huset och nosa osv är ändå ganska spännande för en valp.

Om man misstänker UVI så kan man köpa stickor på apoteket(samma som till människa) och göra ett snabbt test hemma. Noga med att samla kisset(morgonkiss som sttt i blåsan minst 4 tim) i ett rent kärl och inte låta det hamna smuts i det. Tips kan vara att dedikera en gammal soppslev eller liknande till kissamling.
Om det blir utslag är det veterinären som gäller och "riktigt" kissprov.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Vår lille kille kunde också hålla sig nattetid, men droppade kiss dagtid. Han hade en uvi - uppenbarligen redan när han hämtades.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Tack för bra svar! Jag kan förtydliga att jag alltså inte har någonting emot att det sker olyckor i hemmet, det gör mig verkligen ingenting. Däremot om jag hämmar hans utveckling att bli rumsren så är det ju givetvis dumt. Startade tråden för att få lite koll på om vi är "på banan" eller om nåt är snett. Men då verkar det ju i alla fall som att valpis är på banan men att vi måste ta ut honom oftare om vi vill skynda på processen att han blir rumsren? Om jag fattat det rätt.

Vad du skyndar på är förmågan att säga till när dom behöver gå ut. Inte hur länge dom kan hålla sig. Tror inte ens att en sådan liten valp har någon direkt bra koll på blåsan.

Så det beror lite på vad du menar med rumsren. Tex om han markerar att han måste gå ut och du "bara skall diska klart först" så är risken stor att han kissar inne. Den blåskontrollen kommer inte förrän dom är äldre.

Sen med en gång i timmen så är det verkligen en gång i timmen. Dvs du bär ut honom och ställer honom på samma ställe i gräset varje gång vare sig du tror han behöver kissa eller inte.

Alltså inga promenader utan bara ställa honom på kisstället. Vänta tills han kissat och sedan in igen. I början kan det ta en liten stund innan han kissar men dom brukar fatta snabbt.

Valpar brukar nämligen helst föredra att kissa och bajsa på samma ställe hela tiden. De vill inte märka ut några revir utan snarare vill dom att de skall märkas så lite som möjligt. En överlevnadsstrategi helt enkelt.

Dom brukar ha en förkärlek att kissa på mjuka saker det är därför man utnyttjar gräsmattans mjukhet.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Vi har ett jättebra ställe i rabatten på vår innergård dit vi alltid går. Där kissar han det första han gör direkt när vi släpper ner honom, oavsett om det är mycket eller en jätteliten skvätt. Så han har lärt sig vad han ska göra där. Ibland när jag står kvar länge och väntar på att han ska bajsa så kissar han igen efter en liten stund och tittar otåligt på mig att vi ska gå in :D

Det jag kan tycka är svårt är timing. Vi kanske har varit ute och så har han kissat. Så 45 min senare så kissar han på golvet inne. Jag torkar upp det och tänker att då är det ju ingen idé att vi går ut nu direkt igen.. Så kanske jag väntar en stund igen och precis innan jag hinner ta ut honom så kissar han igen. Igår kissade han i soffan för första gången :crazy: Det har han aldrig gjort innan.

När han bajsar så försöker jag lyfta upp honom och gå ut direkt. Men han är så himla snabb! På morgonen kan jag försöka vänta ut honom utomhus. Sen efter ett tag ger jag upp och tänker att han kanske inte ens behöver gå.. Vilket det har visat sig att han faktiskt inte behöver. Så går jag in. Spanar på honom ett tag men inget händer (ibland föredrar han nämligen att bajsa inne.) Så kilar jag själv in på toaletten och kissar och när jag kommer ut så har han hunnit bajsa på golvet.

Nä.. jag tror vi måste avgränsa lägenheten lite mer så vi alltid har koll på honom. Och sen ta ut honom ännu oftare. Sa till sambon igår att jag tror vi måste växla upp ett snäpp för just nu känns det snarare som det går bakåt än framåt.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Det är ju helt sant att det ofta tar väldigt lång tid innan valpar blir rumsrena så tillvida att de kan hålla sig. Det kan ta uppåt året för en del.

Men som flera andra varit inne på så kan man hjälpa dem att få in att det är utomhus man kissar och det är dit man ska gå om man blir nödig.
Att få olyckor inne är ju onödigt om man kan undvika det, för att inte tala om att man slipper få in dåliga vanor där valpis får för sig att man "ska" kissa typ i den ena bädden.

Min ena hund kissade också i sina bäddar. Det verkar vara olika olika om de vill kissa på sina sovplatser eller ej.

Jag skulle ta ut valpis oftare. Sätt upp en rimlig tidsgräns att ha som bas, ex att valpen ska ut varje timma. Sen tar du också ut honom efter vissa aktiviteter även om detta infaller inom den timman. Valpar brukar alltid behöva kissa efter mat, lek och sömn.

Att begränsa utrymmet såtillvida att ni har honom under uppsikt är jättebra. Då är det lättare för er att märka om han behöver gå ut. Ni får också störrre chans att hinna avbryta om han ändå är på väg att kissa inne.
Om det håller på att bli/har skett en olycka inne så skulle jag ta ut honom ändå.

Jag brukar alltid tänka att om hunden gör ifrån sig inne så har jag missat att ta ut den i tid. Enkelt.
Finns ingen anledning att bli arg eller irriterad om olyckor sker men det finns heller ingen anledning till att inte minimera dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp