Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Kan inte hålla med mer.

Ts:
Sätt en klocka på 30 min (1 timme är kanske för mycket för din valp eftersom han redan börjat kissa inne). Om allt fungerar bra så kanske man kan öka till 45 min efter några dagar och sedan om det går bra till en timme.

Som ovanstående skrev utöver dessa 30 min så alltid ut efter sömn, mat och lek.

När han har kissat/bajsat ute så beröm mycket och belöna med godis. På morgonen så går ni ut och kissar. Om han inte bajsar då så ger du honom mat när ni kommer in och efter han har ätit upp så går ni ut igen. Mat brukar få fart på tarmarna. Alltid till samma ställe. Mycket beröm gärna med godis.

Kissar/bajsar han inne så ta ut honom direkt ändå och håll alltid koll på honom. Man brukar se ganska tydligt på valpens kroppsspråk när det är dags. Gäller bara att lära sig att läsa av valpen.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

KL

Puttar upp den här tråden då jag känner mig lite uppgiven igen. Det känns snarare som att det går bakåt än framåt :( Han är nu 4 månader och 2 veckor. Sen jag startade den här tråden så har vi utökat så vi går ut med honom en gång varje timme. Han kissar varje gång vi är ute och har även börjat bajsa ute. Han bajsar inne också ibland men oftast hinner vi lyfta upp honom och gå ut, inte alltid så ibland hinner han lägga några pluttar inomhus. Men utomhus har han börjat fatta vad jag vill när jag väntar så då sätter han sig, vilket känns toppen!

Men kissandet går inte alls bra. Vi går som sagt ut en gång i timmen men han kissar ändå där emellan ibland. Igår gick jag ut kl. 21 och han kissade, sedan gick jag ut kl. 22 igen. När vi kom in gick jag och borstade tänderna och släckte ner, när jag kom till sängen hade han hunnit kissa på min huvudkudde. Trots att han kissat bara 10 min innan. Liknande har hänt flera gånger.

Han har även börjat vakna på natten och kissa, vilket han ALDRIG gjort tidigare. Jag brukar få släpa honom ur sängen vid kl. 7 och då skulle han nog helst vilja sova vidare om han fick välja. Igår natt vaknade jag till av att han hoppade ner från sängen och började kissa på golvet direkt, då var klockan 4 på morgonen. När jag sedan gick upp 5.30 och skulle springa en sväng så vaknade han knappt, utan sov som en stock. Jag tänkte att eftersom han brukar sova till 7, och dessutom hade kissat vid 4, så kunde jag låta honom sova och ta ut honom när jag kom tillbaka. Men när jag var hemma 1 h senare så hade sambon redan vaknat av att han kissat ner täcket.

I morse vaknade jag igen klockan 4 på morgonen av att han ville kissa men lyckligtvis hann jag reagera och gå upp och ut denna gång.

Jag är lite orolig för att det går bakåt med kissandet och är orolig för att han har UVI. Eller kan det vara bara en svacka? Jag ringde veterinären och bokade in en tid på fredag, men dels måste jag ta ledigt från jobbet och dels kostar besöket 700:- så om det är så att jag nojjar mig i onödan så slipper jag det gärna. Men går givetvis dit om det kan va så att han har UVI. Vad hade ni gjort?
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Jag tycker att det låter som om han kissar onormalt mycket och hade gått till veterinären med ett färskt urinprov (ej mer än 4 timmar gammalt).
Det kan vara så enkelt som UVI men det kan också bero på mer allvarliga problem.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Håller med Malibu_stacy....låter verkligen mycket :( Och han känns för ung för att ha börjat med revirkissande.
Kissar han ordentligt ute så han tömmer sig?
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Tack för svar från er båda! Jag tycker också att det känns mycket. Ibland kan han hålla sig två timmar, men då är det när han varit inne en timme och sen somnat ytterligare någon timme och jag inte velat väcka honom. Men är han vaken går han oftare.

Kissar han ordentligt ute så han tömmer sig?

Svårt att säga! Det är ju en dvärgpinscher så jag tycker han gör alla rörelser väldigt snabbt. Ibland tycker jag han sätter sig ner och sen flyger iväg lite väl snabbt. Om vi då är ute en stund kan han sätta sig igen efter 5 min. Kan det va så att vi helt enkelt måste vara ute lite längre varje gång? Så han sätter sig två gånger och verkligen tömmer? För som det är nu går vi ut och kissar och direkt in igen, och kanske bara är ute längre vid 3 tillfällen varje dag.
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Ja, börja gå lite längre rundor. Nu är han såpass gammal att han fixar det :)
När kroppen rör sig och kommer igång så gör ju hela systemet på insidan det också = fler kisschanser.

Och jag hade försökt att lägga honom igen om han vaknar på natten, för att bryta den vanan så snart som möjligt. Jag gjorde nämligen inte så med Ivan - och det får jag fortfarande betala för...
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Bra tips! Ska nog testa det en vecka och se om det gör någon skillnad. Jag vet ju redan nu att han brukar kissa 2-3 gånger om vi är ute en stund, ibland den andre gången bara 5 minuter efter första så det var väl knäppt att jag inte dragit den kopplingen innan. Jag pratade med Ingela också (uppfödaren) och hon verkade inte tycka att det var någon fara på taket.

Ja, vanligtvis brukar det gå att få honom att lägga sig igen. Om han ställer sig upp så brukar jag bara sätta handen vid midjan så armen formas som en mysig liten hundkorg så lägger han sig där direkt :D Men inatt var han envis, jag la honom ner på mitt bröst flera gånger men han bara krälade mot sängkanten gång på gång. Men oftast som sagt är han riktigt duktig. I helgen sov vi 12 h i rad :nailbiting: och lämnade inte sängen förrän 11 på förmiddagen. Superskönt, tyckte Bruce!
 
Sv: Valpens kissvanor - helt normalt eller kan han ha UVI?

Det finns väl urinstickor på apoteket. Såna man doppar i urin och så färgas en liten plupp i ena änden om det finns bakterier. Det har funnits tidigare iaf.

Har du tänkt på att mäta hur mycket vatten han dricker per dygn?

Min 12-veckors valpis har inte kissat en enda natt sen han kom för 4 v sen. Han kissar innan vi lägger oss o sen inte förrän på morgonen. Och visst blir det lite kiss inne dagtid här oxå. Jag har ju 2 vuxna dp-hanar oxå och den lille hänger med på rundorna nu och det händer på nästan varje runda att han antingen kissar en gång eller bajsar. Jag gissar att han kommer att börja lyfta på benet om ett par veckor, hans storebror började lyfta när han var 13-14 veckor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp