Aningsfull

Trådstartare
Jag har fastnat i djungeln att hitta ett bra valpfoder (torrfoder). Jag kan villigt erkänna att när det kommer till foder är jag väldigt okunnig och skulle behöva hjälp. Vilket foder kan ni rekommendera?
Valpen är en staffordshire bullterrier och kommer att väga ca 15-20 kilo i vuxen ålder. Även om det är en förhållandevis liten hund, växer dom länge.
Priset spelar ingen roll, huvudsaken är att det är ett bra foder sett till näring och innehåll till en valp.
Att det går att beställa via nätet och få levererat till dörren är också ett stort plus.

Jag kan inte använda mig av uppfödarens foder då det är en import och det fodret finns inte i Sverige.
 
Jag satt nyss i samma djungel och för oss blev det purizon puppy. Men vi har inte hunnit byta till den än då vi fick en stor säck MeraDog valpfoder (skitfoder) från uppfödaren som hon ville att vi skulle ge men det har jag kombinerat men en portion färskfoder per dag. Men snart så byter vi till Purizon.

Andra foder jag tittade på var Acana och taste of the wild. Bland det viktigaste för mig var att det inte var majs i fodret.

Beroende på vilket land hunden kommer ifrån kan det gå bra att beställa även utlänska foder via en svensk hemsida, Purizon finns inte heller i Sverige utan det kommer från Tyskland.
 
Båda mina hundar har ätit Mera dog som valpar och äter Mera dog lax och ris utöver sitt färskfoder, då det är det foder min svenska uppfödare använt sig av. Egentligen kan jag inte säga så mycket ont om fodret. Dom har ätit det med bra aptit, uppfödaren ligger i topp när det gäller ledstatistik i Sverige (vilket givetvis handlar om avel också), dom är fina i pälsen osv. Men kollar man innehållsförteckningen så ser ju även jag att det är väl mycket ris, majs osv…

Acana är ett foder jag tittat på, jag gillar att det går att beställa från animail eftersom att jag beställer de vuxna hundarnas mat därifrån.
 
Jag har bara fött upp en hund på Acana, jaktcockern som nu 1,5 år gammal väger 13kg. Uppfödaren gav honom det från att han var 6 veckor. Jag har ingenting att klaga på, han har hela uppväxten varit mycket välutvecklad muskulärt och vuxit i jämn takt. Lätt att få honom att hålla hullet.
Han växte upp på "Puppy & Junior" och bytte till vuxenfoder "Chicken and burbank potato" när han var 11 månader och färdigvuxen på höjden.
 
Min amstaff växte upp på Standardt Extra men har nu bytt till Acana "Chicken burbank potato" :) Är supernöjd med Acana! Superfin i päls, hull, klor osv. Hon hade svår demodex aom valp/unghund men hon är superfin på Acana.

Min BChane äter Orijen's Senior och har aldrig varit finare.

Kan rekomendera både Orijen och Acana.
 
Båda mina hundar har ätit Mera dog som valpar och äter Mera dog lax och ris utöver sitt färskfoder, då det är det foder min svenska uppfödare använt sig av. Egentligen kan jag inte säga så mycket ont om fodret. Dom har ätit det med bra aptit, uppfödaren ligger i topp när det gäller ledstatistik i Sverige (vilket givetvis handlar om avel också), dom är fina i pälsen osv. Men kollar man innehållsförteckningen så ser ju även jag att det är väl mycket ris, majs osv…

Acana är ett foder jag tittat på, jag gillar att det går att beställa från animail eftersom att jag beställer de vuxna hundarnas mat därifrån.

Det fungerar säkert för många men jag tycker mycket av innehållet inte har i hundmat att göra. Min valp har skitit lösa jättehögar vilket säger mig att det är mycket billig utfyllnad i fodret. I början sockerkickade han även och kunde inte sova hela natten om han fick torrfoder på kvällen. Men jag hoppas och tror att de ändå kan växa upp till friska hundar.
 
Jo precis, egentligen gillar inte jag mera dog om man kollar på det rent innehållsmässigt. Men då min ena hund som varit lite känslig och reagerat på foder klarar av att äta mera dog så fick det bli så att även den andra fick byta tillbaka till mera dog. Lat som jag är tycker jag att det är skönt om hundarna kan äta samma mat. :angel: Sen äter dom färskfoder som bas, torrfodret blir ett komplement då jag tycker det är bekvämt att att bara behöva ta med mig torrfoder när jag åker iväg på tävlingar osv så den torrfodermängd dom äter är mest för att hålla magen van torrisar.

Lutar mot att det blir acana för nästa valp.
 
Frågan är, många uppfödare ger sina staffar valpfoder för "large breed" just för att staffen även om det är en ganska liten ras växer under lång tid. Skulle ni köra på vanliga puppy junior eller puppy large breed?
 
Jo precis, egentligen gillar inte jag mera dog om man kollar på det rent innehållsmässigt. Men då min ena hund som varit lite känslig och reagerat på foder klarar av att äta mera dog så fick det bli så att även den andra fick byta tillbaka till mera dog. Lat som jag är tycker jag att det är skönt om hundarna kan äta samma mat. :angel: Sen äter dom färskfoder som bas, torrfodret blir ett komplement då jag tycker det är bekvämt att att bara behöva ta med mig torrfoder när jag åker iväg på tävlingar osv så den torrfodermängd dom äter är mest för att hålla magen van torrisar.

Lutar mot att det blir acana för nästa valp.

Använder man färskfoder som bas så spelar det ju mindre roll vilket torrfoder man ger. Ska valpen äta enbart torrfoder så är det ju desto viktigare. Tror acana är bra och skulle gärna prova det någon gång.

Är Meradog tillräckligt energitätt för dina muskelknuttar? Tycker de överlag ligger väldigt lågt i fett och protein.
 
En djungel va ordet..... Doris fick taste of the wilde, det bästa fodret säger många, när hon kom men Doris´s kull var (enligt uppfödaren själv) de minsta schäfervalpar de någonsin levererat. Valparna var jätte små, pälsen var egentligen obefintligt och hon bajsade MÄNGDER. Jag ville fortsätta ge ett foder som är spannmålsfritt eller åtminstone inte allt för mycket konstigt i så googlade runt och hittade Brit care (lamm och ris) har förstått att Brit tidigare har fått en del kritik men de verkar ha skärpt till sig ordentligt på senare år och nu hittar jag bara positiva omdömen. Köpte en valpsäck och vart helnöjd så när det var dags för nästa säck köpte jag även unghundsfodret av samma märke.
 
Jag kör alltid Purina Pro Plan, både valp och vuxenfoder. Det finns med kyckling, lax och lamm o ris. Det finns för både små o stora raser. Fördelen med Purina är att man kan byta sort inbördes rakt av utan att tänka på att fasa in det. Mina har alltid ätit lamm o ris, från valp till vuxenfoder. Äldsta hunden är nu 14 år och för några veckor sen blev jag tyvärr tvungen att byta till njurfoder till honom, men han har mått alldeles utmärkt på lamm o ris i alla år o ätit det med frisk aptit.
 
Eftersom att jag haft staffar och i dagsläget äger en pitbull terrier så skulle jag tipsa dig om Carriers foder.
Fungerar superbra på mina hundar och även underlättat lättare hundproblem som två utav dem haft.
 
Jag kan ju bara basera mitt svar utifrån hur hundarna ser ut och mår. Men dom verkar ju må toppen. Nu utfodrar jag ju som sagt inte bara med det utan färskfoder också så det är svårt att säga vad som är färskfodret och vad som är torrfodret. Men dom är väldigt fina i pälsen, betydligt bättre musklade och i bättre form än de flesta staffar jag stöter på. Men då jobbar dom ju också hårdare än de allra flesta staffarna då många enbart har sina till sällskap.
Hundar som bara äter mera dog upplever jag dock att dom skiter kopiösa mängder. Så jag skulle aldrig vilja byta bort färskfodret och skulle jag ge enbart torrfoder hade jag valt något annat.
1782109_10152408667398030_2120603514640808356_n.jpg


Eller det kanske beror på det kopiösa intaget av sand? hahaha
10676368_10152408318173030_747836114591432394_n.jpg
 
nu har jag blivit ännu mer konfunderad. Hörde någon påstå att man inte ska ge högproteinfoder till sin valp då det ökar risken för allergier? Allergier är ju tyvärr något rasen dras med och min stora skräck. Är det någon som vet om det finns belägg för ett sådant påstående?
 
Alltså jag måste börja med att säga att jag dör lite varje gång jag ser dina hundar på Staffe sidan på Fb, dom är SÅ jävla snygga!!!

Iaf. Min Staff Hemi har jag gett Taste of the wild + VoH Valpfoder fram till ca 6 månader då vi gick över helt på VoH.
Han har hela tiden varit fint musklad och växt "jämt". Avföringen har varit klockren och pälsen har man kunnat ( kan ) spegla sig i.
Skulle jag av någon anledning gå över till torrfoder så skulle jag välja ToW utan tvekan.
 
Nu har jag faktiskt köpt hem VoH även till dom vuxna hundarna för att testa. Helt enkelt för att den sort bravo dom äter inte går att få tag i och inte verkar kunna levereras från fabriken heller. Så som det är nu lutar det faktiskt mot att det får bli VoH åt både valp och vuxna. Sen läste jag att många använder standardt extra som valpfoder. Det hade kunnat vara ett alternativ för då kanske både valp och vuxna kan äta samma torrfoder.
 
Foder är en djungel!

Nuvarande valp (Kelpie, 5 månader) har ätit VoH valp/ lax men behöver även stå på ett torrfoder då jag lägger mycket näringsspår. Hos uppfödaren hade hon fått VoH blandat med Eukanuba, körde säcken jag fått med mig men var inte nöjd med den, hade jag lagt mycket spår märktes det med många bajshögar och tråkigare päls.

Nu står hon på VoH + Brit vilket jag är helnöjd med! Fin i pälsen och tassarna, växer i lagom takt och bajsar lite :)
Har även hört att Acana och Orijen ska ha bra valpfoder.
 
Jag tycker Acana, Orijen, Applaws och Purizon verkar ha bra foder med lite/ingen spannmål och hög andel kött :)

Själv har jag köpt en liten provpåse av både Acana och Orijen då jag vill ha nyttigt hundgodis som inte blir dåligt av att ligga framme. Hundarna tycker det är mums och det är små bitar vilket är super då jag har små hundar och inte vill att en träning ska bli en hel middag :)

Har även haft applaws som foder och vad jag kommer ihåg var jag nöjd med det! Har nu även beställt 2 kg applaws för små hundar (ej valp) och sen 4 provpåsar Purizon av olika smak (inte heller valp) för att se lite vad hundarna säger om det :)

Jag är ju då även lite petig med storleken då jag gärna har riktigt små bitar för att kunna belöna ofta.

Jag ger i övrigt BARF/färskfoder, därav provpåsar hit och dit :D
 
Nu ger jag visserligen färskfoder/BARF, men har Orjiens Regional Red som godis (för att den inte innehåller kyckling).
Skulle jag ha valp på torrfoder så skulle jag satsa på orijen! I mina ögon är Orijen det bästa torrfodret på marknaden just nu. Strax före TotW.
 
Efter mycket funderande föll valet till slut på acana ändå. Kände att jag läste och förvirrades så himla mycket. Jag hade nog kunnat läsa i år och ändå inte kunna känna mig säker på mitt val. Men nu testar jag acana och håller tummarna att det blir bra. Man vill ju ge sin hund det bästa, men vad man än väljer finns det alltid någon som tycker det är skit. Haha. Hur svårt som helst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 745
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 003
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 056
Senast: dramatik
·
Övr. Hund Vår vovve är nu 9 månader, väldigt glupsk och väger något kilo mer än han bör göra.. Enligt henne vi köper vårt foder av så ska vi...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp