Valpfoder?

linnsan

Trådstartare
Eftersom det nog kommer bli valpis här strax så funderar jag kring valpfoder. Jag gillar ju Purizon men valpfodret känns väldigt näringstätt (som deras vuxenfoder). Nackdelar med det? Tänker på tillväxt osv då det är en större ras och långsam tillväxt är viktigt (schäfer).

Torrfodret kommer mest ges som träningsgodis och enstaka mål, i övrigt tänkte jag ge fodax, VoH och lite andra färskfoder/slaktprodukter, äggula och fiskolja/rapsolja. Lägga till lite startmix + benmjöl i fodaxen och lite startmix i i VoH.

Här är Purizons näringsinnehåll:

Valp
protein 39.0 %
fett 18.0 %
fibrer 2.5 %
aska 8.0 %
kalcium 1.3 %
fosfor 1.14 %
fukt 8.5 %
omega-3 fetter 0.62 %
omega-6 fetter 2.33 %

Vuxen (lamm och lax)
protein 37 %
fett 17.0 %
fibrer 3.0 %
aska 9.0 %
kalcium 1.32 %
fosfor 1.2 %
fukt 8.5 %
omega-3 fetter 2.45 %
omega-6 fetter 2.53 %

Kan man likväl ge vuxenfodret?
 
Ge du vuxenfoder som godis om du vill.
Vi ger bara valpfoder första tre månaderna. Sen ger vi vuxenfoder. Flera av de vi känner som också föder upp schäfer ger inte valpfoder alls :)
 
Ge du vuxenfoder som godis om du vill.
Vi ger bara valpfoder första tre månaderna. Sen ger vi vuxenfoder. Flera av de vi känner som också föder upp schäfer ger inte valpfoder alls :)

Ja jag vet ju att när förra schäfern fick panosteit så rekommenderades det att ge vuxenfoder.. Tänkte mest så förhållandet mellan fosfor och kalcium ser okej ut, men det ser ju ut nästan samma som valpfodret?

Men då behöver jag inte oroa mig då :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
683
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 048
Senast: isafore
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 129
Senast: fijja
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 352
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp