Bukefalos 28 år!

valpfrågor

J

Jezz

Jag skulle behöva lite råd......
Min Tobbe är nu 9 v. och jag har lite funderingar.
Tanken är att han skall ställas ut (första gången i feb.) och jag tänkte börja träna honom att ''ställa'' sej.
Fick tipset av uppfödaren att inte ge godis vid SITT utan vid STÅ!
Hur gör jag det på bästa sätt?
 
Sv: valpfrågor

Sitt på golvet med valpen bredvid. Ta en godis och för den framför valpens nos, när valpen börjar gå efter godisen så stanna med handen och säg -Stå och i samma ögonblick som hunden stannar så ger du godisen.

Bäst är om du kan försöka ha godisen tryckt mot handflatan med hjälp av tummen. När du för handen framför valpen så knyt handen. När valpen gått några steg säger du -Stå, öppna upp handen och ge valpen godisbiten.

Valpen kommer då stanna för att man "trycker" in godisen i munnen. Samtidigt får du ett kommando på övningen och ett handtecken (öppen handflata)

Oj, så snurrig beskrivet. Mycket lättare att visa. Hoppas du förstår annars får jag försöka förklara bättre.
 
Sv: valpfrågor

Att du inte ska träna sitt bara för att du skall ställa ut är bara ett knasigt påfund.

Däremot skall du INTE träna in kommandot stå och sitt samtidigt.

Man börjar med det ena och när hunden kan det så går man över till det andra.
 
Sv: valpfrågor

Tack! :bow:
jo, jag tror jag förstår! Jättebra.. då skall vi börja öva! :)
 
Sv: valpfrågor

Calazirya skrev:
Att du inte ska träna sitt bara för att du skall ställa ut är bara ett knasigt påfund.
Ja, det håller jag med om! Vill ju att han ska lära sej SITT oxå!

Däremot skall du INTE träna in kommandot stå och sitt samtidigt.

Nej, det såklart! ;)

Tackar för svaret! :)
 
Sv: valpfrågor

Absolut är det så. Men det ena utesluter ju inte det andra. Men det spelar ju ingen roll om man lär in stå före sitt.

Bara man inte mixar det som du skriver. För att valpen inte ska bli förvirrad så ska hunden ha befäst kommandot stå innan man ens börjar med sitt.
 
Sv: valpfrågor

Sitt lär sig valpen väldigt lätt, det räcker att hålla i en godis och vänta så sätter sig hunden ner automatiskt. MEN ger du godis när du lär den sitt så kommer den att sätta sig ner varge gång du håller i en godis, tro mig jag vet. Min valp satte sig ner så fort jag höll i en godis och då är det mycket svårare att få valpen att stå. Men det går förståss med tålamod.

Men bäst är att lära valpen kommandot STÅ först innan du lär den sitt.
 
Sv: valpfrågor

Visst går det, det har jag själv gjort men det blir svårare. I alla fall om man lär hunden sitt först och stå sen.

Pratar av egen erfarenhet förstår du.
 
Sv: valpfrågor

Jo jag förstår det.

Jag talar också av egen erfarenhet och jag har inte haft dessa problem som du skriver om

Så då kan vi slå fast att vi har olika åsikt om det
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 783
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 145
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 256
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp