Bukefalos 28 år!

Valpfunderingar

L

lolo19

Har blivit med valp för första gången. Allt är som ett underbart töcken med sömn-ut o kissa- mat- kissa- sova- kissa- leka- ut o kissa- osv. om o om igen. Men som sagt, ett underbart töcken är vad det är. Valpen är en korsning mellan stävhårig tax/ hamiltonstövare. Åtta veckor gammal. (Ja jag har hört alla skämt om hur detta kan ha gått till, och nej, det var inte planerat) =). Undrar litte som säkert många valpägare gör i början? Det känns som han sover enormt mycket? Vi går ut 3 ggr/natt och många många ggr varje dag, men det känns som han sover enormt mycket mellan kisserundorna? Han tycker inte om att gå ut, han hatar regnet och kylan. Täcke eller inte?
Undrar oxå hur mkt man ska aktivera o leka me honom, vill ju leka massa men vill oxå att han ska lära sig att leka själv? Han har massa leksaker och två katter att leka med.. Till slut undrar jag, är det någon som vet en bra valpkurs i Kalmar trakten?
Tacksam för alla svar ni kan komma på!
/En hönsig valpmamma :p
 
Sv: Valpfunderingar

En valp sover otroligt mycket, så din är inte unik ;)

Om han fryser så skulle jag täcka honom i förebyggande syfte , inte kul med en sjuk valp.

Sen måste jag fråga: behöver han verkligen gå ut 3 gånger på natten , vi har aldrig rastat våra valpar nattetid.

Lek ska ske med måtta, man får inte överanstränga valpisen, sedan är det bra om han leker själv också ibland.

Lycka till

/ M som har en Grand Danois valp hemma :D
 
Sv: Valpfunderingar

favoritforumet :D

när han växt till sig lite får han leka med loke. han gillar verkligen valpar!
 
Sv: Valpfunderingar

om jag vore du skulle ja hoppat över att gå ut med den nattetid, det kan skapa onödiga vanor hos hunden vilket du kan få problem med när den blir äldre.
 
Sv: Valpfunderingar

Det tror jag inte. I början gick jag ut med min valp när hon ville, 2-3 gånger per natt och jag har aldrig haft några som helst problem. Hon blev snabbt rumsren, det hände mkt sällan några olyckor innomhus och nu har hon inga behov av att gå ut på nätterna. Hon klarar sig lätt mellan ca 22-24 tiden på kvällen till kl 10 nästa dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpfunderingar

Hej!
Jag hämtade hem min 8 veckors valp i söndags! :) (English Toy Terrier)
Den enda natten jag gick ut och kissade honom var första natten, en gång.
Det är nog inte så bra att vänja dom vid att gå ut o kissa på natten... dom klarar faktiskt att hålla sej!

Det är ju en bäbis... ;) .... jisses ... min gammelhund är 10 år nu... det var ju evigheter sen man hade valp!
Men jisses vilka roliga krabater dom är!
Man lär känna en helt ny liten person!

Min lille kille blir piggare för varje dag.. han sover ju mkt, men är mer och mer vaken och vill vara med hela tiden.

Lycka till med bäbben! :)
 
Sv: Valpfunderingar

Calazirya skrev:
/ M som har en Grand Danois valp hemma :D

Kan du inte berätta lite om din Grandis? :)
Har själv haft en för länge sen, och jag är uppvuxen med grandisar! :)
Hur gammal är den? *nyfiken*
 
Sv: Valpfunderingar

Jag har gått ut klockan 4 på morgonen *znark* i mååånga månader. Det försvann också när hon blev äldre. Si så där 5-6 månader :) Så inga dåliga ovanor av det. Valparna blir inte nödiga för att jäklas...
 
Sv: Valpfunderingar

kan hända att du hade tur, det är rent av onödigt att gå ut med valpen om nätterna på natten skall dom sova.
 
Sv: Valpfunderingar

Jag gick inte ut på nätterna. Första natten gjorde jag det men sen tänkte jag att hon kommer ändå hålla sig när hon blivit så stor att hon klarar det. Och fram till dess hade hon ju tidningar vid korgen.

Fryser hunden är det nog bäst med täcke. Jag hade det på min hund fast hon gillade det inte, hon förstod att vi skulle ut i kylan när vi satte på det så hon skakade redan inomhus. :p
 
Sv: Valpfunderingar

Fast små valpar har väl inte direkt någon dygnsrytm? Den kommer väl när de blir äldre iom att de anpassar sig efter människorna de bor med?
 
Sv: Valpfunderingar

hej och tack för alla svar! har inte gått ut med valpen i natt eftersom han inte sa till som han brukar... detta ledde till kiss på golvet och att han för första gången gjorde "nummer 2" inomhus.. han brukar alltid yyyyla när han vill ut på natten. kanske tyckte han att de va för kallt=) tack för alla svar!
 
Sv: Valpfunderingar

cillamuffins skrev:
favoritforumet :D

när han växt till sig lite får han leka med loke. han gillar verkligen valpar!

ja de får dem göra :rofl:
tass älskar stora hundar som han kan bita i öronen :smirk:
 
Sv: Valpfunderingar

haha, det får han så gärna göra! så han är inte rädd för stora hundar? då kanske de kan träffas ganska snart :)
 
Sv: Valpfunderingar

nee inte hittils har han inte vart rädd, bästisen är en storpudel.. jaa de kan de göra=)
 
Sv: Valpfunderingar

nä men man behöver ju inte göra det värre än det är, det blir ju lätt ganska oroligt om man skall börja gå ut på nätterna också :smirk:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 851
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 800
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 304
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp