giowanna

Trådstartare
Hur länge har ni haft era valphagar? Det är inte på tal om att ta bort den än, då han är 9 veckor, men förr eller senare. Någon som har förslag? :confused:
 
Jag har aldrig haft valphage till mina valpar. De har fått vara med överallt från första början.
 
Jag har aldrig haft valphage.

Däremot är valparna vi föder upp i mammas sovrum, tills dom är runt 5 v gamla. Då får dom vara i hela lägenheten när vi är med, annars är dom på rummet.
Det är nästan alltid någon av oss hemma, så dom får vara med hela tiden.

Det blir mer jobb, men det är mycket roligare för hundarna.
 
Enda gången jag haft sk valphage är under natten de första veckorna. Har haft hage runt valpens liggplats. På så sätt har hunden lärt sig att hålla sig under några timmar under natten. Men det innebär att man som ägare inte ska skita i att gå ut med hunden under natten. Jag har rastat min valp sista rundan vid 1-2 tiden sen vid 4-4:30 tiden igen på morgonen. Detta sättet har fungerat bra för mig eftersom valpar inte "smutsar" ner sin liggplats. För övrigt så har min valp fått gå fritt i huset. :)
 
så gjorde vi också. Vår hund hade sin plats i farstun om nätterna, ett kompostgaller för dörrhålet. Funderade jättebra med rumsrenhet mm. Det slutade med att han gick ut där själv när klockan blev läggdags!
 
Jag kommer använda valphage tills av- och påknappen sitter på plats. När det blir återstår att se.
 
Jag väntar också till "knapparna " finns på plats. För en del hundar kan det gå snabbt och andra behöver längre tid.

Nattetid valphage, men dagtid får valpen gå lös i huset som i princip är strippat på mattor (rena självbevarelsedriften när vår senaste "lille" valps pölar var typ ½-1 kvm) och de ställen valpen inte får gå på är inhägnat med kompostgaller. Med honom tog det lite tid, han var drygt 6 månader innan vi kunde ta bort valphagen.

Kompostgaller är bra till mycket :D Så här såg det ut när vår andra hund var valp. Valphage första natten. Han var mer vild än tam och honom kunde man inte släppa med blicken många sekunder i början och titta lite på TV ville vi ju.... BILD
För att gammelhunden skulle få någon vila alls blev det t.o.m. valphage ute. Sen använde vi alla kompostgallren till att bygga utebur åt katten, men det är ju en annan historia... ;)
 
När valpen har det så stort kallar jag det hundgård :D
Så skulle jag också kunna tänka mig att ha, men när folk skriver valphage får jag känslan av att det är en liten pluttehage.
 
Har aldrig haft valphage han får vara överallt :D
Men vi har en grind mellan köket och mor mins sovrum som
stänger av till resten av lägenheten där använde vi för
när stor shcäfern var på besök men nu kan dom leka utan
att Teo blir dödad :D
 
Har aldrig haft valphage till mina hundar. Däremot stängde vi av mot kök och vardagsrum på nätterna, då hade valparna sovrummet och hallen att springa i.
Har fungerat bra!

Moniq - Var får man tag i böjda kompostgaller?? Har aldig sett för, men det var ju smart.
 
På BauHaus. Vilka för övrigt har de billigaste kompostgallren tror jag 99:- för 4-pack gav jag i våras. De böjda är dock dyrare, men väldigt bra i ett hörn t.ex.
 
Oj, vad många bra, men olika svar... :bow:
Vi har honom i valphage under natten, och den är byggd som en rektangel, ett kompostgaller på var kortsida, och två på var långsida, så han har en hörna med tidningar där han brukar kissa, en hörna med mat&vatten, och en ganska stor filt. Under dagarna brukar han gå i hela lägenheten, men om vi ska ut, så är det valphagen som gäller än så länge, är inte säker på att han låter alla sladdar va än.... Min pojkvän har en dator med massa sladdar, och kan inte på ett praktiskt sätt få undan dem, men ännu har han inte visat ngt större intresse för att bita i dem! Peppar, peppar... :crazy:

När är de redo att gå upp och ner för trappor? Han är för liten kroppsligt än, men snart borde det gå, om en eller två månader.

Vad har ni till era hundar, valpar? Koppel eller sele? Jag tycker det känns bättre med sele, med tanke på deras sköra nacke. De kan ju få syn på nåt skoj, och rusa dit, då rycker det en del i nacken...

Tacksam för ALLA råd!
 
Min fick gå i trappan när jag inte orkade lyfta henne längre, vilket var vid nästan 4 månaders ålder. Hennes långa och vingliga ben hindrade henne från att gå med bra balans innan dess också, och i ett valptempo kan det lätt hända olyckor.
Vi bor bara en halvtrappa upp, så jag orkade bära henne tills hon vägde ca 25 kg.

Hon har alltid haft halsband, har aldrig dragit i kopplet heller.
 
Ha ha...nä det gör jag inte...men jag ska passa brorsonen på 2½ år en dag denna vecka. :D :angel: :angel:

Nä...jag tänkte mest att jag skulle köpa ifall det blir någon ny valp så småningom. :) Ute i god tid. ;)
 
Ja, vi bor ju på fjärde våningen, utan hiss tyvärr... :mad:

Men vi prövar oss fram, han brukar gå de sista två trappstegen själv, för att smått vänja honom. Har ännu bara haft en liten kattsele på honom, men inget koppel. Ska fixa hål i ett läderhalsband, såklart inget stryp! Han gillar inte att kissa ute när det regnar, så även om man nyss varit ute, så kissar han när han kommer in... :(
 
jag kommer använda sele till min nästa valp, i alla fall tills den lärt sig gå fint i koppel. min tik har skador i nacken och det kostar att få det "fixat" (helt bra blir hon aldrig, men mycket bättre).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 184
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp