Valphjälp a la olydig valp

Narcissa

Trådstartare
Jag blir gråhårig på min heelervalp på 19 veckor.
Hon vet sitt namn men kommer bara på inkallning om hon inte hittar något roligare att göra. Hon är mycket intresserad av vår hane så är han med skiter hon oftast i mig. Jag tycker att jag har provat alla knep.
Hon vill gärna bli jagad när man ska ha tag på henne. I morse såg jag att hon blev nödig men jag fick inte tag på henne så hon bajsade inne. Sprang bara iväg hela tiden.
Någon som har tips?

Bild på odågan.


78306817_10162810534795512_7856494674813386752_o.jpg
 
För mig som har hundar med mycket egen vilja och envishet i kombination med väldigt lite "will to please" (jättekul kombo alla dagar i veckan :angel:) funkar det mycket bättre att lära in ett Stanna-kommando än att få till en inkallning. Så jag skriker helt enkelt STANNA! och så går jag fram till hunden istället för att hunden ska komma till mig :D
Att lära in handtarget är ett bra knep också, det hjälpte jättemycket med Tage. Det gav liksom en rolig uppgift och skiftade hans fokus. Elton tycker mullvadshögarna är roligare :p

Elton är 2 och 1/2 år och jag blir överlycklig varje gång han kommer på inkallning för det är inget som händer varje gång jag kallar.... skithund :rofl: Inhägnad gård = :love:
 
För mig som har hundar med mycket egen vilja och envishet i kombination med väldigt lite "will to please" (jättekul kombo alla dagar i veckan :angel:) funkar det mycket bättre att lära in ett Stanna-kommando än att få till en inkallning. Så jag skriker helt enkelt STANNA! och så går jag fram till hunden istället för att hunden ska komma till mig :D
Att lära in handtarget är ett bra knep också, det hjälpte jättemycket med Tage. Det gav liksom en rolig uppgift och skiftade hans fokus. Elton tycker mullvadshögarna är roligare :p

Elton är 2 och 1/2 år och jag blir överlycklig varje gång han kommer på inkallning för det är inget som händer varje gång jag kallar.... skithund :rofl: Inhägnad gård = :love:
HAHA ja vi har också inhägnat tack och lov. Detta är min tredje heelervalp och ingen av de andra har varit såhär. De brukar ha en grym will to please. Tror bara den är väldigt försenad på Fröken Stör. Stanna fungerar ibland men oftast inte. Honnaracka.
 
Kanske du gått för fort fram? Jag skulle backa i träningen och bygga upp långsammare med lättare störningar. Om hanhunden är för stor störning skulle jag inte kalla in när hon är upptagen med honom så hon lär sig att det går att skita i att du ropar. Långlina är ett väldigt bra hjälpmedel.
 
Jag jagar aldrig en nödig valp - jag ropar uppmuntrande och går mot dörren :D Hinner den göra inne, så gör den så - annars avbryter den ofta och hänger på. Snart nog kommer den komma på att den får beröm ute och inget sägs inomhus.
Heelern överlag är ju lite seg med rumsrenheten - har idag den som tagit längst tid på sig och som blir 8 månader i juldagarna ! Men med löpet nu, så kom även rumsrenheten....pjuh. HOn har inte varit helt pålitlig med kisseriet. Annars har de flesta heeler här varit mellan 5-6 månader. Segt enligt mig, som tidigare hade ras som var typ rumsren vid 10-12 veckors ålder.....

Vissa heeler är mer självständiga, andra mer föriga - jag har hela spannet hemma i 3 olika varianter från vallhund uti klospetsarna till terrierlik och en mitt-emellan :banana:
 
Vad gäller att den vuxna är roligare än dig, så kan jag bara tipsa om att göra mer saker med bara valpen för att öka "värdet" på dig :) Ta med valpen och åk iväg på äventyr, träna utan den vuxna, gå i skogen utan den vuxna osv - försök hitta fram den leksak valpen tycke bäst om och bara ha då.
 
Jag jagar aldrig en nödig valp - jag ropar uppmuntrande och går mot dörren :D Hinner den göra inne, så gör den så - annars avbryter den ofta och hänger på. Snart nog kommer den komma på att den får beröm ute och inget sägs inomhus.
Heelern överlag är ju lite seg med rumsrenheten - har idag den som tagit längst tid på sig och som blir 8 månader i juldagarna ! Men med löpet nu, så kom även rumsrenheten....pjuh. HOn har inte varit helt pålitlig med kisseriet. Annars har de flesta heeler här varit mellan 5-6 månader. Segt enligt mig, som tidigare hade ras som var typ rumsren vid 10-12 veckors ålder.....

Vissa heeler är mer självständiga, andra mer föriga - jag har hela spannet hemma i 3 olika varianter från vallhund uti klospetsarna till terrierlik och en mitt-emellan :banana:
Vi var på ovanvåningen så det hanns helt enkelt inte med att kalla ut henne. Annars gör jag alltid så. Ja de kan ju vara sena med rumsrenheten.
Det störiga är att hon fullständigt struntar i en. :grin: :D
 
Vad gäller att den vuxna är roligare än dig, så kan jag bara tipsa om att göra mer saker med bara valpen för att öka "värdet" på dig :) Ta med valpen och åk iväg på äventyr, träna utan den vuxna, gå i skogen utan den vuxna osv - försök hitta fram den leksak valpen tycke bäst om och bara ha då.
Ja det ska jag göra mer även om jag redan gör det.
 
Jag är lite i samma sits, de tre hundarna innan har i princip gått lösa tills de var nästan året då de var så följsamma och den senaste fröken tycker hon kan utforska världen på egen tass så det koppel på tidigt ute. Finns en tendens att springa iväg ute i trädgården då maken tröttnat och jagat fatt på henne, problemet är att hon tycker att det en jättekul lek :meh:. Kommer hon inte så får hon vara ute tills hon kommer in, jag lockar på henne men använder inte mitt inkallnings kommando då jag inte vet om hon kommer utan använder "kom" när hon faktiskt kommer. Tränar just nu inomhus där det fritt från störning, ska trappa upp med supergott godis sen också och se om det funkar bättre för hon är rätt matglad.
Försöker att inte stressa över bristen på inkallning och följsamhet, hon är 12 veckor och vi har ju ingen bråttom nånstans.
 
Ja det ska jag göra mer även om jag redan gör det.
Min nuvarande yngling hade noll föremålsintresse med mig i början, rätt lite intresse i mig överlag - det var hundarna som gällde :) Nu är hon en härlig skit som är mer följsam, om än att hon aldrig blir en Skalman som har 90% ögonkontakt ute (fast han är överdriven åt andra hållet) - men hon lyssnar, leker ofta och gärna med mig (fast mer inne än ute), kommer och ger mig leksaker och bjuder upp till lek. Så kämpa på - även den envisaste går att få över :D
 
Jag la rätt mycket tid på min på att bara kunna gå fram och ta i henne och ge henne gotta. Sedan la jag på "vänta" och fick det gratis.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag håller helt med om att "stanna" är ett jätteba kommando att använda på en hund som inte alltid vill komma. Jag använder det betydligt oftare än inkallning på shiban, särskilt om jag vill koppla ute och det inte är någon panik sådär.
Det känns ibland som om jag bara har x antal inkallningsbiljetter per dag och jag håller gärna på dem! :D
 
Jag håller helt med om att "stanna" är ett jätteba kommando att använda på en hund som inte alltid vill komma. Jag använder det betydligt oftare än inkallning på shiban, särskilt om jag vill koppla ute och det inte är någon panik sådär.
Det känns ibland som om jag bara har x antal inkallningsbiljetter per dag och jag håller gärna på dem! :D
:D Bra förklarat! Min hund är likadan, hon tränar gärna inkallning, men har jag förbrukat mina biljetter kräver det rätt mycket för henne att pallra sig tillbaka.
 
Har en liknande situation här och det är så frustrerande!

Vilja har varit super duktig på inkallning och kommit som skjuten ur en kanon vid alla tillfällen.
Nu funkar inkallningen bra tills hon ser andra hundar, leker med andra hundar osv. Hon kan stanna upp och titta på mig och ta några steg men vänder sedan tillbaka och leker etc.
Jag måste göra mig mer värd i hennes ögon än vad de andra hundarna är och det är svårt. För hon är verkligen kräsen både vid mat och leksaker vid de tillfällena..
Men ska försöka hitta ett riktigt smaskigt godis som jag kan använda eller en super bra leksak. Men det är så otroligt frustrerande..
 
Har en liknande situation här och det är så frustrerande!

Vilja har varit super duktig på inkallning och kommit som skjuten ur en kanon vid alla tillfällen.
Nu funkar inkallningen bra tills hon ser andra hundar, leker med andra hundar osv. Hon kan stanna upp och titta på mig och ta några steg men vänder sedan tillbaka och leker etc.
Jag måste göra mig mer värd i hennes ögon än vad de andra hundarna är och det är svårt. För hon är verkligen kräsen både vid mat och leksaker vid de tillfällena..
Men ska försöka hitta ett riktigt smaskigt godis som jag kan använda eller en super bra leksak. Men det är så otroligt frustrerande..
EXAKT så är det här också. Jag har kommit på att kattens mat är en höjdare annars struntar hon gärna i godis.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 699
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 301
Senast: Milosari
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 064
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 975
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Snorklingstråden
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp